فیلم سینمایی کمدی ایرانی

dornaz

عضو انجمن
best-iranian-comedies-movies.jpg

در ایران سالانه بین 70 تا 90 فیلم سینمایی ساخته می شود که در صد قابل توجهی از آن ها فیلم های طنز هستند. کمتر شاهد هستیم فیلمی طنز و کمدی ساخته شود که سازنده واقعا برای طنز و نه پول و گیشه و شهرت، فیلم بسازد. اما با این حال، هم فیلم های طنز گروه اول و هم فیلم های کمدی گروه دوم جزو فیلم هایی هستند که هر ساله ساخته می شوند و به اندازه کافی هم طرفداران و البته مخالفان خود را دارند. در این مقاله سعی کردیم بهترین و محبوب ترین فیلم های کمدی ایرانی را معرفی کنیم. شاید فیلمی در بین عموم مخاطبان محبوب باشد و حتی در گیشه فروش خوبی هم داشته باشد، اما لزوما به این معنا نیست که خوب است. به این معنا است که صرفا خنده دار است! در سال های گذشته به خصوص دهه 90 شمسی شاهد اکران انواع فیلم سینمایی ایرانی خنده دار بوده ایم که مخاطبان و منتقدان خاص خود را داشته اند. فیلم ایرانی کمدی در میان علاقمندان سینمای ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است به گونه ای که حجم وسیعی از گیشه به فیلم طنز ایرانی اختصاص یافته است. فیلم های کمدی ایرانی اغلب در دو دسته بندی قرار می گیرند دسته اول فیلم های ایرانی طنزی هستند که بر مبحث کلامی مانور داده و محتوا یا مضمون خاصی ندارند و صرفا چند صحنه خنده آور را به تصویر کشیده اند. دسته دوم فیلم ایرانی کمدی ، فیلم هایی با ماهیت و مفهوم مشخص هستند و اغلب فیلم های خنده دار و طنز دسته دوم مورد پسند مخاطب واقع می شود. بدون شک شما می توانید به راحتی فیلم های کمدی گیشه ای را از فیلم های با مفهوم و به معنای واقعی طنز تشخیص دهید.

فیلم ایرانی کمدی
فیلم ایرانی کمدی یکی از بهترین و جذاب ترین سرگرمی ها مخصوصا برای آخر هفته است. این موضوع نشان می دهد تماشاچیان تا چه حد به فیلم کمدی ایرانی علاقه مند هستند. فیلم کمدی و خنده دار ایرانی و ساخت آن، بدون شک یکی از مشکل ترین نوع از تولیدات آثار هنری است هرچه بینش یک فیلم کمدی بیشتر باشد، ماندگارتر است و هرچه فقط سعی شود با لودگی و البته کمی ابتذال کلامی صرفا در گیشه پولی به دست آورد، قطعا چند دقیقه پس از دیدن فیلم طنز فراموش خواهد شد. از این رو واقعا سینمای امروز ایران نیاز به آثار بهترین در ژانر طنز و کمدی است.

هزارپا Centipede
نخستین فیلم 40 میلباردی تاریخ سینمای ایران فیلم هزارپا ساخته کارگردان و نویسنده باسابقه فیلم های کمدی یعنی ابوالحسن داوودی است. حالا در یک فیلم کمدی با حضور عطاران و عزتی یک تجربه دیگر طنز هم به سابقه خود افزوده است. رضا نیازی یک کیف قاپ معلول است. او که به شدت در تنگنای اقتصادی قرار دارد از مادرش می شنود که دختری به نام الهام نذر کرده است که با یک مجروح جنگ تحمیلی ازدواج کند. از آنجا که خانواده الهام پولدار و متمول هستند، رضا تصمیم می گیرد که با همکاری دوستش منصور نقشه ای بچیند و خود را به عنوان جانباز جنگ جا بزند و از این طریق با الهام ازدواج کند. آنها ...
اگر این فیلم ایرانی کمدی با حضور 4 بازیگر توانا ساخته نمیشد، قطعا فروش میلیاردی نداشت. نقطه عطف این فیلم همین 4 بازیگری هستند که به واسطه خلاقیت های فردی باعث خنده دار شدن داستانش می شوند (که اتفاقا خیلی هم درام است!). وقتی یک فیلم ایرانی طنز در حال و هوای دهه 60 ساخته شود، قطعا می تواند روزنه جدید برای ژانر کمدی محسوب شود. اگرچه داستان فیلم کمی کلیشه ای است (تلاش پسر فقیر برای ازدواج با دختر پولدار) اما داوودی به خوبی با شاخ و برگ دادن به داستان، کلیشه ای بودن آن را برای ما تازه می کند. از این رو توصیه می کنیم حتما این فیلم جذاب را تماشا کنید.

Centipede-movies-1.jpg

ورود آقایان ممنوع No Men Allowed
دیگر فیلم جالبی که نوشته پیمان قاسم خانی است، فیلم به ظاهر فمنیستی ورود آقایان ممنوع است. خانم دارابی مدیر مدرسه ای است که به شدت اعتقادات فمنیستی رادیکال دارد. او تا به حال یک معلم مرد هم به مدرسه راه نداده است. اما وقتی معلم شیمی مدرسه برای زایمان مرخصی چند ماهه می گیرد مجبور می شود یک معلم شیمی جدید به مدرسه بیاورد. از آنجایی که ...
این فیلم معنای فمنیست را بد جلوه می دهد. اینکه یک مدیر که رفتارها و پرخاش های مردانه دارد را به عنوان فمنیست نشان دهیم، اشتباهی بزرگ است که نشان می دهد رامبد جوان حداقل معنای فمنیست را درک نکرده باشد! اگر صرفا از دریچه طنز به فیلم نگاه کنیم و به فلسفه فمنیستی یا ضد فمنیستی بودن فیلم کاری نداشته باشیم، فیلم ایرانی کمدی ورود آقایان ممنوع با تمام این تفاسیر فیلم خنده داری است. البته خیلی ها هم معتقدند که قاسم خانی در کل فمنیست را نقد می کند! به هر حال ویشکا آسایش بازی بسیار زیبایی دارد و به همین دلیل هم برنده سیمرغ بهترین بازیگر شد. خیلی کم پیش می آید بازیگری از فیلم کمدی سیمرغ بهترین بازیگر را ببرد.

No-Men-Allowed-movie.jpg

دایره زنگی Dayere Zangi
دایره زنگی یکی از بدیع ترین فیلم های کمدی ایرانی است که اصغر فرهادی آن را نوشته و اولین تجربه کارگردانی همسر اصغرفرهادی، یعنی پریسا بخت آور محسوب می شود. محمد و شیرین برای تعمیر خودروی خودشان نیاز به پول دارند. به همین دلیل فکری به ذهنشان می رسد. آن هم این که به خانه های بالاشهر بروند و در ازای نصب ماهواره، پول تعمیر ماشین را به دست بیاورند. ادامه داستان این فیلم ساختارشکنانه در یک آپارتمان می گذرد. در این آپارتمان در مورد ماهواره داشتن یا نداشتن بحث و جدل هایی پیش می آید...
داستان فیلم بسیار بدیع و ساختارشکنانه است. استفاده از ماهواره در دهه 80 یکی از موضوعات جنجالی احتماعی محسوب می شد. وقتی فیلمی را اصغر فرهادی نوشته باشد، قطعا ارزش دیدن دارد. چرا که فرهادی نشان داده در نویسندگی حتی بیشتر از کارگردانی متبحر است و قلم او پر از نمادها، مفاهیم و البته روایت ها و طعنه ها است. بخت آور پس از پشت کنکوری ها و من یک مستاجرم، اولین و به نظر آخرین فیلم سینمایی خود را ساخته است. فیلمی که با موضوع جالب خود در سال 86 به عنوان یکی از بهترین فیلم های سال هم انتخاب شد. اصغر فرهادی با علم به این موضوع باز هم طعنه های خودش را به خیلی ها می زند. او در این فیلم یک نکته دیگر هم یادآور می شود. همان دوقطبی معروف و دیدگاه های تقابل سنت و مدرنیته، زندگی بالا شهر و پایین شهر و البته بودن یا نبودن ماهواره که مساله فیلم این است. در این فیلم هم فرهادی با دیالوگ هایی که برای بازیگران نوشته است، طعنه های جالبی به مسائل مختلف اجتماعی می زند.

Dayere-Zangi-movie.jpg

کلاه قرمزی و پسرخاله Redhat and Cousin
یکی از ماندگارترین فیلم های کمدی ایرانی فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله است که در دوره خودش شاهکار محسوب می شود. کلاه قرمزی از مدرسه اخراجش شده است. چرا که او بسیار بازیگوش است و در درس خواندن تنبلی می کند. او قصد دارد به دنبال شغل بگردد اما تلاش های او بی نتیجه است. تا اینکه تصمیم میگرد به تهران و نزد پسرخاله برود. او می خواهد با مسافرت به تهران در تلویزیون فعالیت داشته باشد. از این رو...
کلاه قرمزی و پسر خاله در دوره ای به عنوان پرفروش ترین فیلم سینمای ایران شناخته شد که قیمت بلیط سینما 50 تک تومانی و تعداد کل سینمای کشور 289 سالن و تعداد گنجایش آن ها به 172 هزار نفر می رسید. با فروش 295 میلیون تومانی و تعداد تماشاچی 4 میلیون نفری (قاعدتا عده ی زیادی چندین بار فیلم را دیده اند)، رکوردی تاریخی و احتمالا تکرارنشدنی برای سینمای ایران داشت. اگر یک فیلم کمدی به تمام معنا بخواهیم ببینیم قطعا آن فیلم کلاه قرمزی و پسرخاله است. دو شخصیت دوست داشتنی و جذابی که در سال های بعد هم شاهد قسمت های دیگر از این فیلم (و بعدها نیز یک مجموعه تلویزیونی) بودیم.

Red-hat-and-ousin-movie.jpg

چشم و گوش بسته Cheshm O Goosh Baste
فرزاد موتمن یک کارگردان همه ژانر حریف در سینمای ایران است. از او دو فیلم قابل تحسین آخرین بار کی سحر را دیدی و خداحافظی طولانی را به یاد داریم. همچنین از فیلم های درام، ترسناک تا کمدی و خانوادگی در آثار او دیده می شود. ما شاهکار فرزاد موتمن، شب های روشن است که به نظر موفق ترین و بی نظیر ترین اثر اوست. حالا او بعد از تجربه موفق فیلم ایرانی کمدی پوپک و مش ماشاالله یک فیلم کمدی جنایی جالب را ساخته است. داستان این فیلم ایرانی کمدی در مورد دو شخصیت است که یکی ناشنوا و دیگری نابینا است. آنها به طور اتفاقی در یک صحنه جرم حاضر می شوند. یکی از آنها صدای گلوله را می شنود اما به علت نابینا بودن، چیزی ندیده است. دیگری نیز چون ناشنوا است، صدایی نشنیده اما می بیند که قتلی رخ داده است. و ....
اگر چه شوخی های فیلم ایرانی کمدی جدید چشم و گوش بسته عمدتا به خاطر حضور آدم ها در جای اشتباه است اما کلیشه ای و تکراری هستند. با این حال انتخاب زوج امین حیایی و بهرام افشاری نیز انتخاب هوشمندانه ای است. این فیلم ایرانی کمدی جدید اقتباسی ایرانی از فیلم معروف شر نبین و شر نشنو (محصول 1989 هالیوود) است. البته چیزی فراتر از اقتباس و یک جورهایی کپی این فیلم است. از طرفی دیگر، فیلم چشم و گوش بسته یک کمدی سالم است و مانند خیلی از فیلم های کمدی زرد سعی نمی کند با شوخی های مبتذل مخاطب را بخنداند. در کل این اثر یک فیلم قابل احترام معمولی است ولی ارزش یک بار دیدن را دارد. بیشتر بار فیلم روی بازی دو شخصیت اصلی یعنی بهرام افشاری و حیایی است.

Cheshm-O-Goosh-Baste-movies.jpg

همانطور که اشاره شد فیلم های سینمایی کمدی در ایران زیاد هستند. اما متاسفانه در سال های اخیر کمتر شاهد یک فیلم خوب در این عرصه بودیم. البته در انتخاب فیلم هلا به جز بحث فروش و گیشه سلیقه و استقبال تماشاچیان هم در نظر گرفته ایم. فیلم های کمدی زیادی داریم که به اصطلاح دنباله دار هستند. یعنی چند قسمت از آنها ساخته شده است. فیلم گشت ارشاد و اخراجی ها فیلم های چند قسمته لیست بهترین فیلم های کمدی ایرانی هستند. البته باید اعتراف کرد که قسمت اول این دو فیلم بسیار جذاب تر و پر مفهوم تر بودن تا قسمت های بعدی. این موضوع را می توان به عنوان یک نقطه ضعف دانست. چرا قسمت های بعدی فیلم های طنز ایرانی نمی تواند مانند قسمت اول جذاب باشد. آیا فقط بحث مالی و گیشه دلیلی ساخت آن ها است یا کلا فیلمسازان ایرانی بلد نیستند فیلم های چند قسمتی بسازند.

در صورت تمایل به مشاهده دیگر فیلم های قرار گرفته در لیست فیلم های کمدی ایرانی برتر می توانید از طریق لینک زیر از وب سایت ما دیدن نمایید:

فیلم سینمایی ایرانی کمدی
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا