معرفی جدیدترین و بهترین فیلم های سینمایی ایرانی

dornaz

عضو انجمن

best-iranian-movies.jpg

فیلم های سینمایی ایرانی راه آبی ابریشم جزو بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران تاریخی محسوب می شود. فیلم سرخپوست نیز گذری بر اتفاقاتی است که در دهه های گذشته رخ داده است. این فیلم ها جزو بهترین فیلم های سینمایی ایرانی محسوب می شوند. فیلم سینمایی ایرانی گزینه اول برای انتخاب فیلم و سریال و تماشای آن به همراه خانوده برای اغلب افراد است. چرا که در اکثر فیلم های ایرانی مسائل روز ایران گنجانده می شود. به عنوان مثال فیلم فروشنده، فیلم پرفروش ایرانی شبی که ماه کامل شد، فیلم متری شیش و نیم و ده ها فیلم دیگر از بهترین فیلم های ایرانی در imdb محسوب می شوند. از طرفی دیدن فیلم ایرانی به طبع و ذائقه و البته فرهنگ ایرانیان نزدیک تر است. برخلاف تصور خیلی از افراد فیلم سینمایی ایرانی خوب هم کم نیست! برخی از بهترین فیلم های سینمای ایران به جشنواره های بین المللی هم راه یافته و جوایزی را دریافت کرده اند. در این مقاله تصمیم گرفتیم لیستی شامل بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم و پرفروش ترین فیلم های ایرانی را گردآوری کنیم. بدین ترتیب علاوه بر اینکه زمان شما برای پیدا کردن فیلم ایرانی صرف نمی شود با بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران هم آشنا خواهید شد. برای برخی ملاک انتخاب فیلم های ایرانی خوب این است که بازیگر مورد علاقه آنها در فیلم ایفای نقش کند. برخی نیز پرفروش ترین فیلم های ایرانی یا بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم را ملاک انتخاب و تماشای فیلم های ایرانی می دانند. اما آنها که نظر کارشناسان برایشان خیلی مهم است بهترین فیلم های ایرانی در imdb را یک معیار و شاخص قابل اتکا می دانند.

بهترین فیلم های ایرانی​

انتخاب بهترین فیلم های سینمای ایران به سلیقه افراد بستگی دارد. خیلی از افراد یک فیلم سینمایی ایرانی خوب را بر اساس کارگردان آن انتخاب می کنند. فیلم های سینمایی ایرانی عمدتا در ژانر درام ساخته شده اند. فیلمسازان ایرانی با توجه به امکانات سینمای ایرانی مخصوصا در حوزه بودجه عمدتا فیلم هایی درام می سازند. قاعدتا انتظار هم نداریم کارگردان یک فیلم ایرانی، فیلم هایی با بودجه های بسیار کلان و در حد فیلم های هالیوودی بسازد. فیلم های سینمایی ایرانی در دهه 90 سبک ها و موضوعات جذابی را برای مخاطبان روایت کردند. به طوری که فیلم ایرانی خوب در این دهه کم نبود. فیلم های سینمایی ایرانی این لیست جزو بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران و پرفروش ترین فیلم های ایرانی محسوب می شوند. البته در ابنجا به بهترین فیلم های ایرانی از نگاه مردم در جشنواره فیلم فجر و بهترین فیلم های ایرانی در imdb هم نگاهی داشته ایم.

ماجان Majan​

اولین اثر رحمان سیفی آزاد در مقام کارگردان بعد از دو تجربه نویسندگی (خواب زده ها و من مادر هستم) به اندازه کافی از لحاظ تماشاگران جذاب هست. ماجان مادری است که سه فرزند دارد. یکی از فرزندان او به نام احسان دارای معلولیت است. معلولیت پسر کوچک ماجان شرایط کل خانواده را تحت تاثیر قرار داده است. هاشم (همسر ماجان) با نگه داری فرزند معلولش مخالف است. هاشم تمام تلاشش را می کند تا ماجان را متقاعد کنند بچه را به آسایشگاه کودکان معلول بدهند. اما...

این فیلم سینمایی ایرانی هم جزو فیلم هایی است که تفاوت فاحش بین دیدگاه تماشاگران و منتقدین را به نمایش می گذارد. خیلی از تماشاگران با مظلومیت و معصومیت یک مادر و فرزندش همزاد پنداری می کنند، در حالی که اغلب منتقدان آن را نقد کرده اند. فیلم سینمایی ایرانی ماجان یک موضوع جالب خانوادگی را روایت می کند. از این رو می توان آن را جزو بهترین فیلم های ایرانی در ژانر درام محسوب کرد. ز طرفی برخی منتقدان متذکر شده اند که تنها یک بخش از شخصیت هر کاراکتر در طول این فیلم به تصویر کشیده شده و تنها روی یک موضوع آن هم نگهداری کودک معلول خانواده متمرکز شده است.

Majan-movie-iran.jpg

سرخ پوست The Warden​

تنها عضو ایرانی آکادمی آسیا پاسیفیک نیما جاویدی است که در ابتدا با ملبورن (1392) و در سال 97 با فیلم سینمایی ایرانی سرخپوست استعداد و تواناییش را به رخ همگان کشید و تحسین متقدان را واداشت. سرگرد نعمت جاهد رئیس زندانی قدیمی در جنوب است. قرار است که این زندان به محل دیگری منتقل شود. از این رو جاهد و دیگر کارکنان زندان، قصد دارند همه زندانیان را به محل جدید منتقل کنند. در همین حین خبر ترفیع سرگرد جاهد به او می رسد. اما اتفاقی افتاده که ترفیع درجه او را به خطر می اندازد، یک زندانی معروف به سرخ پوست در بین زندانیان نیست...

فیلم سینمایی ایرانی سرخپوست همه چیز را برای تبدیل شدن به یک اثر فاخر دارد، شخصیت پردازی خوب، فیلم نامه ای قوی، تصویربرداری مناسب و قالب بندی های یک اثر تاریخی. اما نیما جاویدی یک شخصیت تقریبا اضافی را وارد فیلم می کند و به سرعت هم داستان را رمانتیک می کند! فیلم سرخپوست یک اثر استاندارد و قابل اعتنا به حساب می آید شاید اگر شبی که ماه کامل شد در سال دیگری اکران می شد سرخ پوست بیشتر بر سر زیان ها می افتاد. چند سوال در این فیلم بی پاسخ می ماند. آیا عرفا این قبیل اخبار (تبدیل حکم حبس یک زندانی به اعدامی) را یک مسئول دادگستری به رئیس زندان می دهد یا یک مددکار؟! از طرفی چرا این مددکار باید همه کار و زندگیش را رها کند و برای اعدام نشدن یک زندانی تلاش کند؟



The-Warden-movie-iran.jpg

غلامرضا تختی Gholamreza Takhti​

یکی از بهترین فیلم های ایرانی در سبک بیوگرافی و ورزشی، غلامرضا تختی است. فیلمی که در 10 بخش جشنواره سی و هفتم نامزد سیمرغ شد. این فیلم سینمایی ایرانی روایت گر زندگی جهان پهلوان تختی اسطوره ورزش و اخلاق است. شخصی که در فقر قد کشیده است و پدری زحمت کش داشته است. او به دنبال علایقش می رود و به سرعت شکوفا می شود...

این فیلم، دومین تلاش سینمای ایران برای نمایش دادن زندگی غلامرضا تختی است. پیشتر و در سال 1376 علی حاتمی با ساخت فیلم سینمایی جهان پهلوان تختی به زندگی این اسطوره اخلاق و ورزش نگاهی کرده بود. کارگردان در این فیلم ایرانی خوب بیشتر منش پهلوانی او و رفتاش با مردم را نشان می دهد. ولی به طور تلویحی فرضیه خودکشی او را تایید می کند. البته در مورد مرگ تختی تا به امروز هیچ کدام از فرضیه ها (خودکشی یا قتل به دست ساواک) تایید نشده . احتمالا توکلی بیشتر از روی شنیده ها مرگ او را ترسیم کرده است. فیلم علامرضا تختی ما را بیشتر با او آشنا می کند. پهلوانی که بیشتر به خاطر همنوع دوستی در یادها مانده است. کمک هایی که او بعد از زلزله بوئین زهرا جمع آوری کرد، از کمک های هلال احمر حکومت پهلوی بیشتر بود!


Gholamreza-Takhti-sport-movies.jpg

شیار 143 یا Track 143​

شیار 143 یکی از زیباترین و بهترین فیلم های ایرانی اقتباسی است. نرگس آبیار این فیلم سینمایی ایرانی را بر اساس خاطرات حمید داوود آبادی (رزمنده و راوی جنگ هشت ساله ایران و عراق) ساخته است. داستان این فیلم در مورد رزمندگان دوره جنگ تحمیلی است که در عملیات والفجر مقدماتی حضور دارند. یونس و چند تن از رزمندگان در این عملیات در منطقه ای به نام شیار 143 زمین گیر می شوند. برخی از آنها شهید شده و برخی دیگر نیز اسیر می شوند. اما ماهیت اصلی داستان در مورد الفت مادر یونس است...

شیار 143 گودالی تقریبا بزرگی در منطقه بیجار استان کردستان است که پس از سالها تفحص، پیکر چندین شهید ایرانی در آنجا کشف شد. اما ماهیت اصلی فیلم در مورد عملیات والفجر مقدماتی است. عملیاتی که بهمن 61 انجام شد ولی به علت شیارهای مختلفی که نیروهای بعثی ایجاد کرده بودند، نیروهای ایرانی به اهداف خود دست نیافتند. جغرافیای خاص منطقه و برتری عددی نیروهای بعثی (14 لشکر پیاده، یک لشکر مکانیزه و 10 لشکر زرهی) باعث شد که اهداف عملیات میسر نشود. بازی گیرا و یکدست مریلا زارعی در نقش مادر شهید یکی از ستونهای اصلی موفقیت شیار 143 است. او این نقش را چنان زیبا بازی کرده که مخاطب هیچکس را به جز او در این نقش نمی تواند متصور شود.


Track-143-movie.jpg

فیلم های سینمایی ایرانی متری شش و نیم و خوب بد جلف جزو پرفروش ترین فیلم های ایرانی محسوب می شوند. فیلم ایرانی خوب خورشید مبحث کودکان کار را مطرح می کند. انیمیشن فیلشاه نیز برای کودک و نوجوان بسیار مناسب است و در واقع این ژانر را نیز پوشش می دهند. فیلم سینمایی ایرانی اولین گزینه برای زمانی است که تصمیم دارید یک فیلم را به همراه خانواده تماشا کنید چرا که سبک و سیاق این نوع فیلم های سینمایی با فرهنگ ما ایرانیان سازگارتر است و البته دیدن یک فیلم ایرانی خوب میان صدها فیلم خارجی می تواند یک تنوع محسوب شود. همانطور که می دانید اغلب فیلم های سینمای ایران در ژانر درام ساخته می شوند اما سعی بر این بوده است که لیستی شامل فیلم های سینمایی ایرانی در انواع ژانرها ارائه دهیم. البت فیلم ایرانی خوب از نگاه هر شخص متفاوت است. مثلا به عقیده خیلی از کارشناسان فیلم سینمایی ناخدا خورشید بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران است. اما از آنجا که سعی شده بیشتر روی فیلم های چند سال اخیر تمرکز کنیم از این فیلم سینمایی ایرانی نامی نبردیم. شما چه فکر می کنید؟ به نظر شما جای کدام یک از فیلم های سینمایی ایران در این لیست خالی است؟ بهترین فیلم های سینمای ایران کدامند؟

برای مشاهده لیست کامل بهترین فیلم های ایرانی می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران
 

پیوست ها

  • Majan-movie-iran.jpg
    Majan-movie-iran.jpg
    48.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • Majan-movie-iran.jpg
    Majan-movie-iran.jpg
    48.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا