میکروکانتنت ( microcontent )
میکروکانتنت یا « خرده محتوا » اطلاعات کوچکی از یک مجموعه اطلاعات بزرگ می باشد
مثال :
شما حتما دیده اید در سایت های دانلود موزیک یک
قسمت از موزیک را با
کیفیت کم ( حجم ناچیز ) قرار میدهند تا کاربر با شنیدن آن به
کیفیت کل آهنگ پی ببرد .
به زبان ساده میکرو کانتنت مصداق ضرب المثل « مشت نمونه خروار » می باشد .
میکروکانتنت ها باعث می شوند وقت کاربر گرفته نشود و بتواند قبل از خواندن یک مطلب طولانی یا دانلود یک فایل حجیم ، از مفید بودن آن مطلع شود .
پرکاربرد ترین انواع میکرو کانتنت ها :
- قبل از دانلود یک موزیک، بخشی از آن را به صورت آنلاین گوش میدهید آنگاه برای دانلود کردن یا نکردن تصمیم میگیرید .
- اینفوگرافیک ها
- قبل از دانلود یک فیلم، تیزر آن را تماشا میکنید و سپس برای خریدن یا نخریدن آن تصمیم میگیرید .
- تیتر اصلی مطالب
- زیرتیتر ها
- جملات تبلیغاتی
- موضوع ایمیل
- جمع بندی محتوا
- قبل از خرید یک دوره آموزشی، سرفصلهای آن را بررسی میکنید و سپس برای ثبتنام کردن یا نکردن آن تصمیم میگیرید .
قدیمی ترین میکروکانتنت ها
شاید جالب باشد بدانید که میکروکانتنت ها خیلی قدیمی می باشند ، اولین میکروکانتنت ها همین « اسم کتاب ها » می باشد ، افراد از هزاران سال پیش برای کتاب های خود اسم انتخاب می کردند و در اسم محتوای کتاب مشهود بود .
به عنوان مثال
وقتی شما کتابی با عنوان « تاریخ طبری » را مشاهده میکنید در همان ابتدا از روی جلد متوجه می شوید این یک کتاب در مورد تاریخ می باشد .
میکرو کانتنت های قدیمی :
- عنوان کتاب ها
- مقدمه کتاب ها
- فهرست کتاب ها
- تیتر روزنامه ها و مجلات
میکرو کانتنت ها با دو هدف ایجاد می شوند :
1- فریب کاربر :
مثلا کاربر را با یک تیتر جذاب ولی غیر واقعی به خرید یک روزنامه ، مجله و... ترغیب می کند .
2- کمک به کاربر :
برای کمک به کابر مثلا هدر نرفتن حجم دانلود یک کاربر برای دانلود یک فیلم که مطمئن نیست همان چیزی هست که می خواهد یا نه .