لخته خون در ادرار نشانه چیست؟

اگر خون کافی در ادرار وجود داشته باشد، خون ممکن است لخته ایجاد کند. لخته می تواند جریان ادرار را به طور کامل مسدود کند، باعث ایجاد درد شدید و عدم توانایی در ادرار کردن شود. خونریزی آنقدر شدید که باعث ایجاد چنین لخته ای گردد، معمولاً در اثر آسیب به دستگاه ادراری ایجاد شده است.
ممکن است فردی برای چکاب خود به دکتر مراجعه و درخواست آزمایش کامل خون و ادرار می کند و در بررسی آزمایش ادرار، وجود خون در ادرار تشخیص داده می شود. در این موقع بیمار در هنگام تخلیه مثانه خود متوجه تغییر رنگ ادرار، سوزش ادرار و وجود خون در ادرار می شود. این خون ممکن است کاملاً شفاف بوده یا به صورت دفع لخته های متعدد خون باشد.

عوامل ایجاد کننده ی لخته خون در ادار​

عوامل بسیار زیادی ممکن است علت خون در ادرار شوند، که برخی از آن‌ها عبارتند از:

✅ عفونت مجاری ادرار

هرگونه التهاب در مجاری ادراری به خصوص عفونت های کلیه و مثانه می‌تواند باعث بروز هماچوری شود.

✅ سنگ کلیه

سنگ های کلیه در هنگام دفع می توانند موجب آسیب به دیواره ی حالب و مثانه شوند و این امر می تواند موجب پیدایش هماچوری شود.
✅ تومورها

تومورهای موجود در مثانه و کلیه، میتوانند باعث خونی شدن ادرار شوند.

✅ زخم

آسیب به قسمت های مختلف مجاری ادراری، از جمله عوامل مؤثر در پیدایش خون در ادرار است.

✅دارو

پیشاب خونی می‌تواند تحت تأثیر مصرف برخی داروها نیز اتفاق افتد. داروهایی از قبیل هپارین، وارفارین، پنی سیلین و آسپیرین، نمونه ای از این داروها هستند.

✅ اختلالات خونی

اختلالات خونی عبارتند از برخی بیماری های خونی مانند هموفیلی و بیماری ویلبرند ( Willebrand )

استثنایی که وجود دارد مربوط به زمانی است که ممکن است مثانه پر از خون باشد و باعث لخته شدن خون و در نهایت انسداد مجرای ادراری شود، در این صورت احتمال بروز درد در ناحیه گرفتگی وجود دارد. علائم معمولا ناشی از علت هماچوری می باشند و بستگی به شرایط دارند.

have-a-stomach.jpg

تشخیص علت خون در ادرار​

برای تشخیص هماچوری نیاز به نمونه ادرار، برای آزمایش است. در زنان در مدت قاعدگی، ادرار ممکن است همراه با خون باشد، به همین دلیل آزمایش ادرار باید در زمان دیگری انجام شود. زمانی که پزشک تائید کرد که بیمارش دارای هماچوری است، در مورد سابقه ی مصرف دارو خاص، سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری و سابقه ابتلا به بیماری های کلیوی، مثانه و اختلالات خونریزی سؤالاتی می پرسد. وی همچنین ممکن است سؤالاتی راجع به فعالیت شدید، علائم زخم و عفونت، درد در هنگام ادرار بپرسد.

نمونه ادرار به منظور تشخیص عفونت های کلیوی و مثانه و برای بررسی پروتئین، گلبول های سفید و گلبول های قرمز توسط آزمایشگاه بررسی می‌گردد. سپس براساس عامل احتمالی هماچوری، آزمایش‌های بیشتر توسط پزشک تجویز می‌شود که بعضی از آن‌ها شامل موارد زیر هستند:
  • آزمایش ادرار
  • سی تی اسکن از کلیه، میزنای و مثانه
  • تصویربرداری توسط امواج فراصوت
  • سیستوسکوپی
  • آزمایش خون
برای اطلاعات بیشتر در سایت: لخته خون در ادرار
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

hamid8451

تازه وارد
برخی از داروها مثلا داروهای ملین و برخی غذاها مثلا چغندر، ریواس و توت‌های قرمز ممکن است باعث قرمز شدن رنگ ادرار شوند. تغییر رنگ ادرار بر اثر مصرف داروها، غذاها یا تمرینات ورزشی سنگین، معمولا در عرض چند روز از بین می‌رود.

ادراری که خون در آن وجود دارد، ظاهر متفاوتی دارد ولی شما ممکن است نتوانید تفاوت آن را تشخیص دهید. به همین دلیل، بهترین کار این است که به محض دیدن ادرار قرمزرنگ یا تغییر رنگ یافته، به پزشک مراجعه کنید.

عوامل افزایش احتمال وجود خون در ادرار​


تقریبا هر کسی حتی کودکان و نوجوانان ممکن است خون در ادرار را تجربه کنند. عواملی که احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند عبارت‌اند از:

سن: بسیاری از مردانی که بیش از ۵۰ سال سن دارند، گاهی هماتوری را به خاطر بزرگ شدن پروستات تجربه می‌کنند.

سابقهٔ عفونت: عفونت کلیه به دنبال عفونت‌های باکتریایی و ویروسی یکی از مهم‌ترین دلایل خون در ادرار در کودکان است.

سابقهٔ خانوادگی: اگر در خانواده‌ٔ شما سابقه‌ٔ بیماری‌های کلیوی یا سنگ کلیه وجود دارد، احتمال اینکه خون در ادرار را تجربه کنید، بیشتر است.

مصرف برخی داروها: آسپرین، مسکن‌های دردهای عفونی غیراستروئیدی و آنتی بیوتیک هایی مثل پنی‌سیلین احتمال ابتلا به خون‌ادراری را افزایش می‌دهند.

ورزش سنگین: دونده‌هایی که در مسافت‌های طولانی می‌دوند، بیش از همه در معرض ابتلا به خون‌ادراری ناشی از تمرین‌های سنگین قرار دارند. در واقع، این مشکل را گاهی اوقات، هماتوری دوندگان می‌نامند. ولی هر کسی که ورزش سنگین انجام می‌دهد، ممکن است علائم این بیماری را مشاهده کند.

خون در ادرار.jpg
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mohammadali

عضو انجمن

سیستوسکوپی​

سیستوسکوپی روشی است که برای معاینهٔ داخلی مجرا، مثانه و سوراخ‌های حالب به کار می‌رود. در این روش، یک لوله باریک یا یک دوربین کوچک وارد مثانه می‌شود تا مثانه و مجاری ادراری را برای پیدا کردن نشانه‌هایی از بیماری‌های مختلف بررسی کند.

گاهی اوقات علت اصلی خون‌ادراری کشف نمی‌شود. در این موارد، پزشک ممکن است انجام آزمایش‌های تکمیل‌کننده را توصیه کند؛ به‌خصوص اگر در معرض ابتلا به سرطان مثانه قرار داشته باشید یا اینکه سیگار بکشید، سابقه‌ٔ پرتو درمانی داشته باشید یا با مواد شیمیایی در تماس باشید.
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا