چگونه شقاق را سریع ترمیم کنیم؟


برخی از افراد دچار شقاق خفیف می‌شوند که با مراقبت‌های خانگی و تغییر سبک زندگی قابل درمان است. اما شقاق در تعداد زیادی از مبتلایان عود شونده است و به نوع مزمن تبدیل می‌شود و فقط بعد از درمان با جراحی یا لیزر بهبود می‌یابد.

اساساً، اگر شقاق مقعد پس از گذشت بیش از 5-4 هفته با درمان‌های خانگی یا هر دارویی بهبود نیافت، باید با پزشک مشورت کنید تا بهترین درمان را ارائه دهد.

تشخیص شقاق مقعد​

ممکن است مجبور شوید فرآیند کاملی را طی کنید که شامل بررسی علت شقاق یا آزمایش‌هایی برای دانستن علل زمینه‌ای در صورت وجود است. معمولا پزشک با یک معاینه مقعدی ساده شقاق را تشخیص می‌دهد اما ممکن است نیاز به بررسی علت زمینه‌ای بیماری هم باشد


چه مدت طول می‌کشد تا یک شقاق خوب شود؟​

برای بهبود سریع شقاق، برخی از افراد جراحی را انتخاب می‌کنند که به آنها کمک می‌کند ظرف چند هفته بهبود یابند. آنها می‌توانند در عرض یک دو تا چهار هفته به روال روزانه خود بازگردند. در حالی که افرادی که داروهای خانگی یا داروهای بدون نسخه را برای شقاق انتخاب می‌کنند، ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها درگیر عودهای مکرر این عارضه باشند.

چگونه شقاق مقعدی را درمان کنیم؟​

مراحل بهبود شقاق به شدت آن بستگی دارد که از درمان‌های خانگی، داروهای بدون نسخه و پمادها شروع می‌شود و در نهایت اگر نتیجه‌ای حاصل نشود باید سراغ گزینه‌های جراحی و لیزر رفت.

داروها و پمادها برای بهبود شقاق​

داروهای زیر می‌توانند به سرعت درد شقاق را تسکین دهند و به بهبود آن کمک کنند.

پماد لیدوکائین: این پماد بی حس کننده نسخه ای است که می‌توان آن را قبل از رفتن به توالت استفاده کرد. این دارو باید برای کوتاه مدت استفاده شود، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست شود.

کرم استروئیدی: به درمان خارش، تورم و درد در ناحیه مقعد کمک می‌کند. قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید زیرا عوارض جانبی مانند نازک شدن پوست دارد.

داروهای مسکن: می‌توانید با پزشک صحبت کنید و برای تسکین درد از مسکن استفاده کنید. از مصرف مواد افیونی خودداری کنید زیرا باعث یبوست می‌شوند.

نرم کننده‌ها یا ملین‌ها: اگر مدفوع به اندازه کافی نرم باشد، شقاق مقعدی می‌تواند به سرعت بهبود یابد. میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر بهترین نرم کننده مدفوع هستند یا در غیر این صورت برای دریافت مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید.

مسدود کننده کانال کلسیم (CCBs): عمدتاً در بسیاری از موارد با بهبود شقاق مزمن مرتبط است. این پماد شامل دیلتیازم و نیفدیپین است که به آرامش عضلات کمک می‌کند. عوارض جانبی این دارو این است که بیماران متوجه افت فشار خون خود می‌شوند.

تزریق بوتاکس: سم بوتولینوم یا بوتاکس هنگامی که در اسفنکتر مقعد تزریق می‌شود، به طور موقت عضلات را تا سه ماه فلج می‌کند. این ممکن است بدون بیهوشی انجام شود. درمان بوتاکس ممکن است منجر به نشت موقت و خفیف گاز یا مدفوع مقعدی شود.

درمان‌های خانگی برای بهبود شقاق​

شقاق مقعدی خفیف را می‌توان با روش‌های خانگی درمان کرد. اعتقاد بر این است که از هر 10 شقاق حاد (کوتاه مدت) 9 مورد با داروهای خانگی مانند استفاده از نرم کننده‌های مدفوع، یا استفاده از حمام سیتز و غیره قابل درمان است. در حالی که از هر 10 شقاق مزمن، 2 مورد با درمان‌های خانگی بهبود می‌یابد. اقدامات مختلفی وجود دارد که می‌توانید در خانه برای بهبود سریع شقاق مقعد انجام دهید. آنها عبارتند از:

برای بهبود شقاق مقعد، ابتدا باید از یبوست جلوگیری کنید تا از دور باطل خارج شوید. برای جلوگیری از یبوست می‌توانید:

  • مقدار زیادی آب یا مایع بنوشید
  • میوه‌ها، سبزیجات، لوبیاها و غلات کامل را هر روز در رژیم غذایی خود بگنجانید. این غذاها سرشار از فیبر هستند
  • به طور منظم برای رسیدن جریان خون به ناحیه آسیب دیده ورزش کنید
  • با پزشک صحبت کنید و در صورت لزوم از ملین‌ها یا مکمل‌ها استفاده کنید
  • زمانی که میل به اجابت مزاج دارید به دستشویی بروید
  • حمام سیتز می‌تواند برای کمک به درد و خارش بسیار آرامش بخش باشد. بعد از هر بار اجابت مزاج به مدت 15 تا 20 دقیقه در آب گرم بنشینید.
  • از داروها و پمادهای بدون نسخه با احتیاط و طبق تجویز پزشک استفاده کنید.
  • بهداشت مقعد را به درستی رعایت کنید.

روش‌های عمل جراحی شقاق
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا