چگونه علت درد مقعد را پیدا کنیم؟


اگر نگران درد مقعدی هستید که پس از یک یا دو روز از بین نمی‌رود، ممکن است یک بیماری زمینه‌ای علت آن باشد. در این مقاله، علل اصلی درد مقعد را یک به یک بررسی خواهیم کرد. همچنین به گزینه‌های درمان درد مقعدی و علت زمینه‌ای آن هم خواهیم پرداخت.

درد مقعدی چیست؟
درد مقعدی دردی است که در داخل یا اطراف مقعد و راست روده ایجاد می‌شود. ایجاد تورم، ضایعات و خونریزی از رکتوم اغلب با درد مقعدی همراه است. اگرچه ممکن است از مشاوره پزشکی برای این موضوع خجالت بکشید، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که این علامت رایج بسیاری از شرایط پزشکی مختلف است و اغلب به راحتی قابل درمان است.
شما می‌توانید در هر زمانی از شبانه روز و در حین هر فعالیتی درد مقعدی را تجربه کنید و همچنین ممکن است در هنگام نشستن یا خوابیدن نیز بروز کند.
علائمی که همراه با درد مقعد بروز پیدا می‌کند:
به غیر از درد مقعدی، باید به علائم زیر هم توجه داشته باشید:

درد در داخل و اطراف مقعد
درد و ناراحتی در هنگام دفع مدفوع
خارش، توده، تورم و ضایعات در اطراف مقعد
خونریزی در هنگام، قبل یا بعد از اجابت مزاج
احساس سوزش و نبض دردناک هنگام دفع مدفوع
ترشح یا خونریزی قابل توجه در لباس زیر

دلایل درد در مقعد
بسیاری از شرایط مختلف می‌توانند باعث درد در ناحیه مقعد و راست روده شوند، اما بسیاری از این موارد جدی نیستند و درد باید به طور طبیعی از بین برود. در اینجا به برخی از علل شایع و روش‌های درمان آن‌ها اشاره می‌کنیم:

آسیب جزئی (تروما)
صدمات جزئی در ناحیه مقعد و رکتوم بسیار رایج است و می‌تواند در حین فعالیت بدنی مانند ورزش و مقاربت جنسی رخ دهد. اگر اشیاء و سایر اعضای بدن به شدت از طریق مقعد وارد راست روده شوند، می‌تواند پوست حساس ناحیه را پاره کند و باعث درد و گاهی خونریزی شود.
این آسیب‌ها همچنین می‌توانند در طول فعالیت‌های سریع و شدید که بدون محافظت کافی از ناحیه پرینه شما انجام می‌شوند، مانند اسب‌سواری، جت اسکی یا هرگونه سقوط و تصادف رخ دهند.
اگر با ضربه ای مواجه شده اید که به شما درد مقعدی می‌دهد، یا اگر جسمی وجود دارد که مقعد شما را مسدود کرده است، سعی نکنید خودتان آن را برطرف کنید و فوراً از یک متخصص کمک پزشکی بخواهید.

هموروئید
بواسیر یا هموروئید زمانی رخ می‌دهد که وریدهای مقعد و راست روده متورم می‌شوند. یکی از اولین نشانه‌های هموروئید، درد مقعدی همراه با خارش، تورم، خونریزی، توده‌ها و ضایعات پوستی است.
آن‌ها می‌توانند زمانی رخ دهند که فشار بیش از حد در طول اجابت مزاج وارد شود.نشستن طولانی مدت در توالت، رژیم غذایی کم فیبر، بلند کردن ناگهانی اجسام سنگین و یبوست مزمن یا اسهال همگی می‌توانند منجر به هموروئید شوند.
گاهی هموروئید به خودی خود یا با روش‌های درمان خانگی بهبود می‌یابد و بسیاری از مردم حتی متوجه وجود آن نمی‌شوند. در غیر اینصورت باید از روش‌های پزشکی مثل جراحی و لیزر برای درمان بواسیر کمک بگیرید.

شقاق مقعد
پارگی، بریدگی یا ترک در پوشش مقعد یا کانال مقعدی به عنوان شقاق مقعدی شناخته می‌شود. این عارضه می‌تواند به دلیل یبوست، فعالیت بدنی، بیماری‌های مقاربتی (STDs)، بارداری و زایمان و چندین بیماری دیگر رخ دهد. آنها بسیار شایع هستند و در بیشتر موارد به طور طبیعی بهبود می‌یابند. علائمی که باید مراقب آن‌ها بود عبارتند از درد مقعد، به ویژه در هنگام اجابت مزاج، خون هنگام دفع مدفوع، و ضایعات یا ترک‌های قابل مشاهده در اطراف مقعد.
در شش هفته ابتدایی می‌توان با روش‌های خانگی، رژیم غذایی و پماد فیشر را کنترل و درمان کرد، اما بعد از آن تنها راه درمان شقاق با لیزر و جراحی است.

آبسه و فیستول مقعدی
آبسه مقعد، حفره‌ایست عفونی و پر از چرک در کنار مقعد یا رکتوم. فیستول مجرایی است که زیر پوست تشکیل شده و غدد عفونی مسدود شده را به بخش آبسه شده متصل می‌کند. درمان آبسه در اکثر موارد با تخلیه و جراحی غالبا ضروری است. جراحی هرچند راحت و ساده است ولی بعضی مواقع پیچیده شده و امکان جراحی در چند مرحله وجود دارد.
درمان فیستول در خانه و بدون جراحی ممکن نیست و تنها راه برای از بین بردن این عارضه، تخلیه عفونت فیستول با روش‌های لیزر و عمل جراحی است.

بیماری التهابی روده (IBD)
کولیت اولسراتیو (زخم‌های ریز که در اطراف کولون و رکتوم ایجاد می‌شوند) و بیماری کرون (روده ملتهب و دردناک) انواع اختلالاتی هستند که بیماری التهابی روده (IBD) را توصیف می‌کنند.
یک ویروس یا نوعی باکتری می تواند به سیستم ایمنی بدن شما حمله کند و برخی افراد به دلیل ژنتیک یا محرک های محیطی نیز به IBD مبتلا می شوند. به غیر از درد مقعدی، ممکن است هنگام دفع مدفوع، درد در ناحیه شکم، خستگی، اسهال مداوم و خون را تجربه کنید.

B2n.ir/b64523
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا