تفاوت فیبرومیالژیا و ام اس چیست؟

بیماری ام اس نوعی بیماری التهابی مزمن، ناتوان کننده و اغلب پیشرونده در سیستم اعصاب مرکزی است که منجر به از بین رفتن پوشش میلین تارهای عصبی می شود و به تدریج می تواند باعث اختلال در انتقال پیام های عصبی بین مغز و سایر قسمتهای بدن شود. نهایتاً چنین شرایطی منجر به تحلیل غیرقابل برگشت اعصاب می گردند.
طیف گسترده ای از علائم بیماری ام اس وجود دارند که به شدت آسیب و نوع عصب آسیب دیده دارد بستگی دارد. تشخیص زودهنگام بیماری ام اس مشکل است چراکه دارای دوره های فعال و غیرفعال است، گاهی اوقات علائم برای مدت چندین ماه از بین می روند. اگرچه احتمال ابتلا به این بیماری در هر سنی وجود دارد ولیکن اوج آن در سنین 40-20 سال است و در زنان بیشتر از مردان دیده میشود.

علائم بیماری ام اس​

بیماری ام اس دارای علائمی است که به طور تیتروار در این قسمت بیان میکنیم.
  • بی حسی و ضعف در یکی از دستها و پاها و یا هردوی آنها، که معمولاً در یک طرف بدن و یا پایین تنه اتفاق می افتد.
  • کاهش دید و یا از دست دهی کامل بینایی، معمولاً در یکی از چشمها که غالباً با درد درهنگام حرکت چشم همراه است (التهاب عصب چشمی).
  • دوبینی و یا تاری دید
  • سوزش و درد در قسمتهایی از بدن
  • احساس شوک الکتریکی که با برخی حرکات سر به فرد دست می دهد
  • لرزه، عدم هماهنگی و یا راه رفتن لرزان
  • خستگی
  • سرگیجه

راه های تشخیص​

با توجه به تکنیک های پیشرفته امروزی مثل ام ار ای این بیماری توسط بررسی مایع نخاعی و در مواردی در صورتی که پزشک صلاح بداند، می توان به بررسی پتانسیل حسی بینایی نیز پرداخت. با این حال تشخیص دقیق بیماری ام اس توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب امکان پذیر است.

326717_2200-1200x628-1.jpg

تفاوت بیماری فیبرو و MS​

در حالی که فیبرو و MS یک سری علائم مشترک دارند، اما دو بیماری کاملاً متفاوت، با دلایل و درمان های جداگانه می باشند. هر دوی این بیماری های مزمن، لاعلاج هستند. هر دو بیماری فیبرومیالژیا و MS، دارای علائمی مشابه و مراحل تشخیص طولانی مدت هستند. همچنین، شیوع هر دو بیماری، در زنان، بیشتر است. در ادامه به تفاوت های فیبرومیالژیا (فیبرو) و MS خواهیم پرداخت.
فیبرو و MS دارای علائم مبهم و مشابهی مثل مشکل در تمرکز، خستگی و افسردگی هستند. اگر شما علت این علائم را در اینترنت پیگیری کنید، احتمالاً با هر دو بیماری مواجه می شوید. اما به گفته ی پزشکان در بیشتر موارد، علائم این دو بیماری کاملاً قابل تفکیک است.

تشخیص فیبرو​

تشخیص این بیماری با رد کردن احتمال بیماری های مشابه مثل آرتروز، مشکلات تیروئید، لوپوس و سایر بیماری های استخوانی، با کمک معاینه جسمی، تست های آزمایشگاهی و سابقه بیمار و در نظر گرفتن 3 مورد زیر، انجام می شود:
  • بیش از 3 ماه، درد عضلانی-استخوانی
  • علائمی مثل خستگی، کم خوابی و مشکلات شناختی
  • نقاطی که طی 7 روز گذشته دچار درد شده اند

درمان فیبرو و MS​

از آنجایی که در مبتلایان به MS، مصرف دارو می تواند کمک بزرگی در مقابل پیشرفت بیماری کند، استفاده از داروهای مناسب در این بیماران بسیار حیاتی است.

فیبرو: داروهای ضد افسردگی -مثل دولوکستین و میلناسیپران- می توانند درد و خستگی را در این بیماران کاهش دهند. داروهای ضد سرگیجه (که به افراد دچار تشنج داده می شود) مثل پریگابالین، هم برای کاهش درد تجویز می شود.

MS: در سال های اخیر، پیشرفت بسیاری در این زمینه اتفاق افتاده است، و داروهای جدید، روند پیشرفت آسیب های عصبی و عود کردن های مجدد را به شدت کم می کنند. این داروها به صورت خوراکی، تزریقی و ترکیبی موجود اند.

مبتلایان به MS، همچنین از داروهای دیگری – مثل کورتیکو استروئید ها – برای درمان حمله ها، همچنین از برخی از داروها برای بر طرف شدن علائم دیگر مثل مشکلات ادرار، مشکلات جنسی و اسپاسم عضلانی استفاده می کنند.

ادامه مطلب در سایت منبع: /https://drabdolhoseinpour.com
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا