آمبولی ریه چیست و چگونه درمان میشود؟

hamyar

عضو فعال
آمبولی ریه زمانی رخ می دهد که لخته خون حرکت کرده و از طریق قلب به سمت ریه حرکت کند. آمبولی ریه به بیماری اطلاق می شود که در آن لخته ی خون تشکیل شده در نقطه ی دیگری از بدن به سمت عروق ریه می آید. این لخته عروق ریه را مسدود می کند و در نتیجه ی آن علائمی نظیر موارد زیر برای بیمار ایجاد می شود:
  • تنگی نفس
  • افت فشارخون
  • تپش قلب
  • افت اشباع اکسیژن
معمولا منشا این لخته ی خون در اندام تحتانی است (بیماری DVT) مگر در مواردی خاص مانند کرونا.

امبولی ریه و کما​

آمبولی ریه می تواند با درگیر کردن شریان های ریوی و ایجاد فشار بر روی قلب به مرور منجر به آسیب قلب شود. در موارد بسیار حاد بیماری به خاطر افت میزان اکسیژن خون و همچنین اختلال در رسیدن خون به قلب فرد ممکن است دچار ایست قلبی شود. معمولا کما به طور مستقیم ناشی از آمبولی ریه نیست ولی این بیماری می تواند به ایست قلبی و مرگ منجر شود.

علائم امبولی ریه​

مهم ترین علامت آمبولی ریه احساس تنگی نفس است که در بسیاری موارد به طور کاملا ناگهانی ایجاد می شود. هم چنین بروز تپش قلب و افت میزان اکسیژن خون در کنار علایمی نظیر افت فشارخون و سرفه های خلط دار خونی نیز در این بیماری دیده می شوند. برخی بیماران مبتلا به آمبولی ریه قبل از بروز علائم ذکر شده دچار ورم و درد اندام تحتانی (بیماری DVT) می شوند.

درمان آمبولی ریه​

درمان آمبولی ریه بر اساس این اصل است که باید لخته حل گردد. لخته ی تشکیل شده نیز با تجویز داروهای رقیق کننده ی خاص حل می شود. از مهم ترین و معروف ترین این داروها می توان به وارفارین اشاره کرد. هم چنین برخی داروهای رقیق کننده ی خون جدید نظیر آپیکسابان و ریواروکسابان نیز وجود دارند که می توانند در درمان بیماری کمک کنند و مصرف آنها به خطر اینکه نیاز به چک آزمایش خون ندارند برای بیمار راحت تر است.
بر اساس حجم لخته ،پزشک تصمیم گیری مینماید. درمان لخته بزرگ که مخل حیات میباشد انجام جراحی و خارج کردن لخته است.

آمبولی ریه در سالمندان​

سالمندان بخاطر بی حرکتی از یک سو و از سوی دیگر شیوع بیماری های دیگری نظیر انواع سرطان ها که خطر تشکیل لخته ی خون را بالاتر می برند بیش تر در معرض بروز این بیماری قرار دارند. البته نباید فراموش کرد که این بیماری در سالمندان تفاوتی از نظر نوع علایم و یا نوع درمان ندارد.

آمبولی ریوی در بارداری​

در طول بارداری بخاطر تغییرات سطح هورمونی و هم چنین برخی تغییرات همودینامیک دیگر خطر بروز آمبولی اندکی بالاتر می رود. به همین علت است که معمولا توصیه می گردد انواع علایمی که ذکر شد در زنان باردار خیلی جدی تر گرفته شود. درمان این بیماری در بارداری خیلی تفاوتی با بیماران غیر باردار نمی کند ولی برخی داروهای رقیق کننده ی خون نظیر ریواروکسابان و اپیکسابان برای استفاده در بارداری تایید نشده اند و برخی مانند وارفارین باید با دقت بیش تری استفاده شوند.
ادامه مطلب را در سایت دکتر نجفی متخصص قلب و عروق مشاهده کنید.
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا