واکسن گارداسیل چیست؟

واکسن گارداسیل چیست؟ چند نوع دارد؟ از کجا تهیه کنیم؟​

HPV! این یکی از ترسناک‌ترین کلمات در دنیای سلامتی است که حتی شنیدن نامش هم لرزه بر تن انسان می‌اندازد. اما کلمه دیگری وجود دارد که می‌تواند مثل آب روی آتش، ترسی که از hpv وجود دارد را خاموش کند: واکسن گارداسیل.

در این مقاله ابتدا به شما توضیح می‌دهیم که hpv چیست ، سپس می‌گوییم واکسن گارداسیل چیست

واکسن گارداسیل چیست؟​

برای اینکه بفهمیم واکسن گارداسیل چیست، ابتدا باید بفهمیم که بیماری hpv چه چیزی است؟ hpv در ایران با نام زگیل تناسلی شناخته می‌شود. چیزی که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید:

1 (1).jpg

در واقع زگیل تناسلی یک بیماری واگیردار و البته بدون درمان قطعی است. متاسفانه تا الان درمان 100 درصدی برای این بیماری پیدا نشده و افرادی که به آن مبتلا شده‌اند، ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شوند.

نکته: متاسفانه خیلی مواقع فرد به این بیماری مبتلاست اما هیچ علائمی در بدن وی وجود نداشته و می‌تواند آن را به فرد دیگری هم منتقل کند.

واکسن hpv چیست؟​

واکسن گارداسیل یا همان hpv، یک واکسن پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی است. تا به حال بیشتر از 100 تیپ از hpv شناخته شده که اغلب آنها هیچ راهکار درمانی و حتی پیشگیری هم ندارند. در بین این 100 تیپ ، حدود 9 تیپ آن بسیار شایع تر از بقیه هستند . واکسن گارداسیل در واقع بدن شما را در برابر این 9 تیپ ویروس HPV مقاوم می‌کند.

انواع واکسن گارداسیل، از 2 تا 9 کاناله​

همانطور که بالاتر هم گفتیم، تا الان بیشتر از 100 تیپ HPV شناخته شده. واکسن‌های گارداسیل هم در 3 ظرفیت مختلف وجود دارند که هر کدام‌شان بدن شما را در برابر تعدادی از این نوع بیماری مقاوم می‌کند.

واکسن 2 ظرفیتی که بدن را در مقابل 2 تیپ از ویروس HPV مقاوم خواهد کرد

واکسن 4 ظرفیتی که بدن را در مقابل 4 تیپ از ویروس HPV مقاوم خواهد کرد

و واکسن 9 ظرفیتی که بدن را در مقابل 9 تیپ از ویروس HPV مقاوم خواهد کرد

واکسن گارداسیل از کجا بخریم؟​



تا اینجا متوجه شدیم که به طور کلی در بازار 3 نوع از واکسن گارداسیل وجود دارد. نوع 2 ظرفیتی آن واکسن تولید کشور خودمان است که در بازار داخلی هم می‌توانید آن را تهیه کنید.

اما اگر به دنبال واکسن‌های 4 ظرفیتی و یا 9 ظرفیتی هستید تا خیال‌تان بیشتر از قبل بابت این بیماری راحت شود، باید به سراغ واکسن hpv خارجی بروید. چراکه هنوز در ایران این واکسن‌ها به تولید نرسیده‌اند.

نوع 4 ظرفیتی واکسن به دست بعضی از مراکز بهداشتی معتبر به مانند کلینیک اورولوژی یوروطب به کشور وارد می‌شوند. اما متاسفانه شرایط خرید نوع 9 کاناله به دلیل وجود تحریم‌ها کمی سخت است. البته بعضی از مراکز پزشکی معتبر، در حال تلاش برای وارد کردن آن به بازار هستند.

چه زمانی بهتر است گارداسیل را تزریق کنیم؟​

همانطور که بالاتر هم مطالعه کردید، گارداسیل یک واکسن پیشگیری از بیماری است نه درمان. بنابراین بهترین زمان برای تزریق واکسن hpv، قبل از شروع روابط جنسی است.

اگر به دنبال عدد دقیق هستید، پزشکان متخصص می‌گویند گارداسیل را می‌توانید از سن 11 سالگی به بعد تزریق کنید. البته این به این معنی نیست که اگر تا الان روابط جنسی داشته‌اید، دیگر نباید واکسن را تزریق کنید.

دقت کنید، تزریق این واکسن برای مادران شیرده، زنان باردار و افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی بدن، منع شده.

زمان های تزریق گارداسیل​

گارداسیل واکسنی است که تزریقش در 3 مرحله و جمعا حدود 6 ماه انجام می‌شود. در واقع بعد از اولین تزریق آن، باید حدود 2 الی 3 ماه صبر کرده و برای نوبت دوم تزریق آماده شوید. در نهایت هم 5 الی 6 ماه بعد از اولین تزریق، مرحله سوم یا همان آخر را انجام می‌دهید.

در این مطلب ابتدا متوجه شدیم که بیماری hpv چیست، سپس با واکسن گارداسیل آشنا شدیم و در نهایت جزئیات مربوط به تزریقش را مطالعه کردیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این بیماری و واکسن میتوانید به سایت دکتر مظلوم فرد مراجعه نمایید
 

farideh

عضو فعال
عضو کادر مدیریت

گارداسیل (Gardasil) چیست؟​

گارداسیل (Gardasil) اولین واکسن مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا برای پیشگیری از سرطان گردن رحم است. این واکسن برای پیشگیری انواع مشخصی از ویروس پاپیلومای انسانی خصوصاً تیپ ۶،۱۱،۱۶،۱۸ کاربرد دارد.

Gardasil.jpg

کاربرد دقیق این واکسن چیست؟​

واکسن گارداسیل برای افراد در فاصله سنی ۹ تا ۲۶ سالگی تجویز می‌شود. در واقع واکسن گارداسیل معمولا قبل از سنین نوجوانی و قبل از شروع فعالیت جنسی توصیه می‌شود. اگر فردی که این واکسن را تزریق می‌کند به هیچ یک از ۴ نوع ویروس قبلا مبتلا نشده باشد به احتمال ۹۹ درصد به هیچ یک مبتلا نمی‌شود. اما این واکسن زگیل‌های تناسلی موجود را درمان نمی‌کند با این حال برای افرادی هم که دچار زگیل تناسلی شده‌اند هم توصیه می‌شود زیرا از انواع دیگر ویروس پاپیلومای انسانی که فرد دچار آن نشده است جلوگیری می‌کند.

آیا این واکسن در مردان موثر است؟​

بله. واکسن گارداسیل در مردان نیز مؤثر است و می‌تواند زگیل تناسلی، سرطان مقعد، آلت و برخی ضایعات پیش سرطانی که توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود محافظت کند. مردانی که با همجنس خود رابطه جنسی داشته باشند بیشتر در معرض بیماری‌های مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی تیپ ۶،۱۱،۱۶،۱۸ و سرطان معقد و آلت تناسلی هستند .

اهمیت تزریق این واکسن برای خانم‌ها چیست؟​

ویروس پاپیلوم انسانی عامل ایجاد سرطان گردن رحم است. واکسن گارداسیل، از آلوده شدن فرد به ویروس پاپیلومای انسانی و در نتیجه ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند. براساس تأیید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۶ میلادی، این واکسن علیه چهار نوع مختلف ویروس پاپیلومای انسانی با بازدهی نزدیک به صد درصد مؤثر است.

نحوه تزریق این واکس چگونه است؟​

این واکسن در سه دوز نیم میلی لیتری طی ۶ ماه در عضله تزریق می‌شود. تزریق دوم یک ماه پس از اولی، و تزریق سوم شش ماه بعد تزریق اول انجام می‌شود. پس از گذشت سه ماه از اولین دوز واکسن اثر واکسن ایجاد شده است.اخیراً (اکتبر۲۰۱۶) توصیه شده است که برای کسانی که قبل از ۱۵ سالگی دوز اول واکس را تزریق کرده اند، دو دوز واکس کافی است که در این روش دومی ۶ تا ۱۲ ماه بعد از دوز اول (صفر، شش) تزریق می‌گردد.

این واکس چه کارهایی نمی‌کند؟​

این واکسن جایگزین آزمایش پاپ اسمیر از نظر سرطان دهانه رحم در زنان نمی‌شود. این واکسن از همه انواع سرطان‌های دهانه رحم پیشگیری نمی‌کند این واکسن به عنوان درمان سرطان‌های رحم و مقعد کاربرد ندارد.

واکسن گارداسیل.jpg

عوارض تزریق این واکس چیست؟​

سردرد، تب، تهوع، سرگیچه، درد در ناحیه تزریق، تورم، خارش، و غش در پانزده دقیقه اولیه پس از تزریق می‌تواند وجود داشته باشد. معمولا ۱۵ دقیقه پس از انجام واکسن فرد را نگه می‌دارند.
 
آخرین ویرایش:


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا