مراقبت های بعد از باز کردن گچ پا

وقت باز کردن گچ پای شما فرا رسیده است. اما پای شما هنوز به طور کامل بهبود پیدا نکرده است. استخوان شما هنوز در حال قوی تر شدن است. در این زمان شما باید مراقبت های بعد از باز کردن گچ پا را ادامه دهید و دستور العمل های پزشک خود را تا زمان بهبودی کامل، دنبال کنید.
همچنین در آغاز این مقاله راهکارهایی ارائه شده است که می توانید برای خواب بهتر در زمانی که پایتان گچ گرفته است، انجام دهید.

طرز خوابیدن با پای گچ گرفته​

خواب راحت در روزهای اول ممکن است چالش برانگیز باشد اما به زودی به آن عادت خواهید کرد. برای راحتی در هنگام خواب لازم است به یکسری نکات توجه کنید. در اینجا نحوه درست هنگام خواب با پای گچ گرفته آمده است:

۱- داروهای ضد درد خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید و بهتر است درست قبل از اینکه آماده خواب باشید، از داروها استفاده کنید

۲- پای خود را بالاتر از قلب خود ببرید. نگه داشتن استخوان شکسته بالاتر از قلب مانع از جمع شدن خون و ایجاد تورم می شود.

۳- اگر می توانید به پشت بخوابید زیرا منطقی ترین وضعیت برای محافظت از پا در برابر آسیب و تورم است. اگر با خوابیدن به پشت راحت نیستید، خود را به آرامی به حالت پهلو تنظیم کنید و چند بالش بین پاها قرار دهید. از بالای زانوی خود تا قسمت گچ، به اندازه کافی بین پاها بالش قرار دهید.

۴- در وسط تخت بخوابید تا از احتمال سقوط در نیمه شب جلوگیری کنید. سقوط از روی تخت هرگونه آسیب دیدگی را تشدید می کند.
اگر خطر افتادن برای شما خیلی زیاد است که نمی توانید جایگزین خوابیدن روی زمین یا مبل را در نظر بگیرید. خوابیدن روی مبل یک جایگزین واقعی است زیرا پا می تواند به طور طبیعی روی بازوی مبل قرار گیرد و به شما یک ارتفاع طبیعی می دهد.

ادامه موارد در سایت منبع

طریقه باز کردن گچ پا​

گچ پای شما با یک اره ی مخصوص که به عقب و جلو حرکت می کند، از پای شما خارج می شود. وقتی که گچ، در حال بریده شدن است، شما احتمالاً در پوست خود احساس مورمور شدن یا گرما می کنید. این اره طوری طراحی شده است که گچ پای شما را بدون بریدن پوست، برش می دهد. هنگام راحت تر باز کردن گچ پا، سعی کنید آن را در حین اره شدن با دست نگه دارید.
اگر همه چیز عادی به نظر برسد، پزشک یا تکنسین ماهر، گچ را با اره مخصوص باز می کند. این اره دارای یک تیغه کند می باشد که از طرفی به طرف دیگر حرکت می کند. این لرزش دستگاه است که باعث شکسته شدن گچ می شود، بنابراین چیزی به پوست شما آسیب نمی رساند، هرچند ممکن است کمی شما را قلقلک دهد.
وقتی که گچ اندام شما باز شد، پزشک آن را دوباره معاینه خواهد کرد. او درد و محدوده ی حرکتی اندام شما را بررسی خواهد کرد. اگر شما هنوز درد داشته باشید، یا در حرکت دادن اندام خود مشکل داشته باشید، پزشک ممکن است آن را آتل ببندد تا زمانی که بهبود پیدا کند. حتی ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد که شما به یک گچ متفاوت یا گچی کوتاهتر از گچ قبلی خود نیاز دارید.
اگر گچ پای شما باز شد، با یک کفش گشاد یا بزرگتر از معمول به مطب پزشک بروید. احتمال دارد پای شما اندکی ورم کند.

راه رفتن بعد از باز کردن گچ پا​

در ابتدا بعد از باز کردن گچ پا بهتر است پا را در آب و صابون گرم بشویید و روزانه از لوسیون بدن استفاده کنید. اوایل از عصا برای پشتیبانی جزئی استفاده کنید اما به مرور می توانید روی پای خودتان شروع به راه رفتن کنید. پس از برداشتن گچ، ممکن است چند هفته روی پای آسیب دیده لنگ لنگان بزنید.
اکثر افراد برای راه رفتن یا حرکت طبیعی دیگر نیازی به فیزیوتراپی ندارند. فعالیت های معمول و روزانه طی چند هفته تا چند ماه به حالت عادی برمی گردند. در شکستگی مفاصل، انجام تمرینات ملایم و دو بار در روز بسیار مفید است.

منبع: dr-rezanaderi.com
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا