مراقبت بعد از عمل PCNL در خانه

عمل PCNL بیشتر در مورد درمان سنگ های کلیه بزرگ‌ تر از ۲ سانتی متر به کار می‌رود. در این روش شکافی به اندازه ۱ سانتی متر برای عمل ایجاد می‌شود. سوند موقت به نام نفروستومی nephrostomy برای خارج کردن ادرار از کلیه و سوند پیشابی urethral برای تخلیه مثانه به بیمار متصل می‌شوند. پیش از مرخص شدن از بیمارستان، این سوند ها از بیمار جدا می‌ گردند. پس از عمل به مدت یک هفته، ادرار ممکن است همراه با خون باشد و باید مراقب بود که این وضعیت تشدید نگردد.

تصویربرداری از سنگ خارج شده به منظور ارزیابی آن بلافاصله پس از عمل انجام می‌شود. مدت بستری نیز حدود ۲ الی ۴ روز است. پیلوسکوپی و لیزر نیز برای پاکسازی کامل کلیه، یک روز پس از عمل انجام می‌شوند. پس از عمل باید تا چند هفته از کارهای سنگین پرهیز کرد. مصرف داروهای آنتی‌ بیوتیک به مدت ۵ روز برای پیشگیری از عفونت محل زخم، که توسط پزشک تجویز می‌شود، امری ضروری است. در صورت تب و لرز و ادرار خونی شدید، باید به پزشک مراجعه کرد.

مزایای استفاده از عمل PCNL​

یکی از مزایای استفاده از این روش، درمان سنگ کلیه های بزرگ و پیچیده است. سنگ هایی که در گذشته جهت درمان آنها نیاز به عمل جراحی و بستری شدن در بیمارستان به مدت طولانی بود. مدت بستری اکنون ۲ الی ۴ روز است که نسبت به روش های قدیمی عمل جراحی باز، بسیار کمتر است.

معایب عمل PCNL​

این روش در مقایسه با روش های جراحی قدیمی، در درمان سنگ های بزرگ مؤثرتر است و معایبی ندارد. علاوه بر این، تجهیزات پیشرفته این روش مستلزم دانش و تخصص است که pcnl__operation.jpg

مراقبت های بعد از عمل PCNL​

کنترل درد: وجود درد خفیف در محل لوله نفروستومی، ممکن است به داروی مسکن نیاز داشته باشد، با این حال، به بیماران توصیه می شود که برای جلوگیری از یبوست و آرام بخشی بیش از حد، که ممکن است در نتیجه مصرف داروهای مسکن ایجاد شود، در اسرع وقت به استفاده از تایلنول با درجه بالا روی آورند.

دوش گرفتن: دوش گرفتن با لوله نفروستومی، مجاز است. اما باید بلافاصله بعد از دوش گرفتن، محل قرارگیری لوله خشک شود. مادامی که از لوله نفروستومی استفاده می نمایید، باید از حمام کردن در وان یا جکوزی، خودداری کنید.

مراقبت از محل نفروستومی: مراقبت از لوله نفروستومی، برای اطمینان از بهبودی مناسب کلیه ضروری است. مهم است که ادرار آزادانه بتواند از طریق لوله به درون کیسه تخلیه، که باید همیشه در زیر سطح کلیه شما باشد، جریان یابد. اطراف محل قرارگیری لوله نفروستومی را هر روز هنگام دوش گرفتن، با آب و صابون ملایم بشویید. پس از دوش گرفتن محل را خشک کرده و با استفاده از اپلیکاتور نوک پنبه ای، مستقیماً اطراف آن را با پراکسید هیدروژن تمیز کنید. بعد از تمیز کردن محل، یک گاز تمیز روی آن قرار دهید. انسداد جریان ادرار از لوله، ممکن است منجر به انسداد کلیه، و افزایش درد و عفونت گردد. بلافاصله لوله نفروستومی خود را، به جهت وجود هرگونه پیچ خوردگی، انقباض و قرارگیری در وضعت نامناسب بررسی نمایید. در صورت تغییر شدت درد، تب، لرز، وجود چرک در اطراف لوله، عدم تخلیه لوله یا نشت کاتتر در اطراف آن باید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

پیگیری برای برداشتن استنت: استنت حالب، به طور کلی طی ۱-۲ هفته پس از جراحی برداشته می شود و این زمان توسط جراح تعیین می گردد. هنگامی که استنت در جای خود قرار گرفت، ممکن است کمی احساس قرارگرفتن چیزی در پهلو و دفع ادرار داشته باشید؛ که به خاطر وجود استنت، طبیعی ست. این علائم، غالباً با گذشت زمان و سازگار شدن بدن با استنت موجود در آن، بهبود می یابند. استنت از طریق سیستوسکوپی برداشته می شود و به این صورت که جراح یک تلسکوپ انعطاف پذیر کوچک را در مجرای ادرار قرار می دهد تا بتواند بخش انتهایی استنت را که در مثانه قرار دارد، ببیند. این کار به طور کلی کمتر از چند دقیقه طول می کشد.
برای مشاوره عمل با دکتر ولی پور، متخصص اورولوژی در غرب تهران روی لینک کلیک کنید... https://dr-valipour.com/159
 

فرنود

عضو انجمن

اقداماتی که قبل از انجام عمل PCNL لازم است صورت گیرد :​


در صورت داشتن عفونت، آنتی بیوتیک از روز قبل از عمل لازم است .مصرف داروهای رقیق کننده خون مثل اسپرین از حدود یک هفته قبل باید قطع شود.

نحوه انجام عمل PCNL :​


بیمار تحت بیهوشی عمومی یا نخاعی ،ابتدا سوند حالبی نازک تعبیه شده و سپس پوزیشن بیمار عوض شده و به صورت دمر شده و با رعایت نکات لازم جهت آسیب ندیدن اندامها ،با کمک عکس رادیوگرافی حین عمل سوراخ کوچکی به ابعاد ۱ سانتی متری ایجاد می شود.دوربین از طریق این سوراخ از محل مناسب وارد کلیه شده و سنگ به قطعات ریز خرد شده و قطعات آن با گرسپ خارج می شود.با شستشو قطعات ریز سنگ خارج می شوند.

در نهایت عکس رادیوگرافی کنترل حین عمل گرفته می شود تا از خروج قطعات باقیمانده سنگ مطمئن شویم.

طول عمل با توجه به سایز سنگ متفاوت و از ۱۰ دقیقه تا یک ساعت متفاوت است.عصر روز عمل بیمار رژیم مایعات و معمولی را شروع می کند و فردای عمل بعد از خارج کردن تمام سوند ها و با آنتی بیوتیک مرخص شده ،فعالیتهای معمول خود را شروع می کنند.

عمل PCNL.jpeg

برداشت سنگ مثانه از طریق شکاف کوچک پوستی PCCL :​

سنگ مثانه از بیماریهای شایعی است که می تواند شخص را در هر سنی مبتلا کند. ممکن است اندازه این سنگها از کوچک تا بزرگ متغیر باشد.در مواردی که این سنگها بزرگ باشند یا تعداد آنها زیاد باشد بهتر است از روش برداشت سنگ مثانه از طریق شکاف کوچک پوستی PCCL استفاده شود.

مزایای استفاده از برداشت سنگ مثانه از طریق شکاف کوچک پوستی PCCL :​

  1. بیمار درد کمتری دارد.
  2. دست کاری کمتر در بافتها وجود دارد.
  3. آسیب به مجرا وارد نمی شود و مشکلات اعمال جراحی دیگر که از طریق مجرا انجام می شود و شامل سوزش مجرا و آسیب به مجرا و تنگی مجرا ست، کمتر است.

نحوه انجام برداشت سنگ مثانه از طریق شکاف کوچک پوستی PCCL :​

یک شکاف کوچک در قسمت پایین شکم در حد ۱سانتی متری داده می شود و دوربین وارد مثانه شده ،سنگها شکسته شده و با گرسپ تکه های آن خارج می شود و شخص فردای روز عمل مرخص می شود.
 
آخرین ویرایش:


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا