مراحل گرفتن پایان کار ساختمان

ghazalpanah

تازه وارد
شهرداری به عنوان نهاد اصلی که بر اجرای ساختمان‌ها نظارت دارد، پیش از شروع اجرای ساختمان، در حین اجرا و در انتهای عملیات ساختمانی، فرآیند ساخت را زیر نظر دارد. در واقع هر ساختمانی که ساخته می‌شود در انتهای کار باید تایید شهرداری را بگیرد. به گواهی که در انتهای کار و پس از تایید شهرداری برای ساختمان صادر می‌شود گواهی پایان کار می‌گویند.

تا اینجا گفتیم که منظور از گواهی پایان کار چیست و دریافت آن چه اهمیتی دارد. حالا فرض کنید ساختمانی را در ملک خود ساخته‌اید و به مرحله گرفتن این گواهی رسیده‌اید.

به طور کلی مراحل گرفتن پایان کار را می‌توان در سه مرحله تشکیل پرونده، تعیین تخلف و صدور گواهی دسته‌بندی کرد. اما در ادامه گام به گام مراحل دریافت آن را توضیح دادیم:

  1. تشکیل پرونده : در ابتدا باید فرم درخواست پایان کار تهیه و توسط ناظر تکمیل شود. همچنین اگر ساخت و ساز شما برای نوسازی بوده است، باید عوارض نوسازی را پرداخت کنید و رسید آن را نیز ضمیمه پرونده کنید.
  2. تحویل سند مالکیت رسمی و ارسال درخواست پایان کار: در این مرحله با تحویل سند مالکیت رسمی و ارسال درخواست به شهردار برای اخذ دستور، با ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه، زمان بازدید کارشناس فنی از ساختمان تعیین می‌شود.
  3. بازدید کارشناس: در این مرحله کارشناس شهرداری در محل حاضر شده و پس از بازدید از وضع موجود، گزارشی را تنظیم می‌کند.
  4. تحویل فرم: در این مرحله فرم تکمیل‌ شده گزارش عملیات اجرای ساختمان از سوی مهندس ناظر تحویل می‌شود.
  5. بررسی گزارش مامور فنی: گزارشی که مامور فنی شهرداری درباره ساختمان مورد نظر داده بود توسط مسئول فنی و شهرسازی مورد بررسی و محاسبه قرار می‌گیرد.
  6. کنترل زیر بنا توسط محاسب: محاسب با توجه به گزارش مامور فنی و همینطور پروانه ساختمان، متراژ را از نظر زیاد یا کم شدن بررسی و کنترل می‌کند.
  7. ارجاع به کمیسیون ماده 100 در صورت وجود تخلف : در صورتی که ساختمان تخلفاتی مانند اضافه بنای مازاد بر پروانه ساختمان داشته باشد به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می شود و پس از تعیین شدن جریمه یا صدور رای خلاف و تخریب، مراحل کار ادامه پیدا می کند.
  8. پرداخت عوارض: در این مرحله عوارض نوسازی باید به واحد درآمد شهرداری منطقه پرداخت گردد.
  9. تهیه پیش نویس : واحد تشکیل پرونده شهرداری پیش نویس پایان کار را تهیه می‌کند.
  10. تکمیل برگ گواهی پایان کار: این برگه باید در بخش پروانه ساختمان شهرداری تکمیل گردد.
  11. امضای نهایی : در انتها توسط معاون شهرسازی یا شهردار (معاون مالی یا اداری) امضای نهایی پایان کار زده می‌شود.
  12. ممهور شدن جواز به مهر، شماره و تاریخ شهرداری توسط دبیرخانه
پس از گذراندن این 12 مرحله، گواهی برای ساختمان مورد نظر صادر می‌گردد.

مراحل گرفتن پایان کار ساختمان

مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان را اینجا ببینید

بیشتر بخوانید: مراحل گرفتن پایان کار ساختمان
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , استخاره با قرآن , فال حافظ آنلاین ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا