ghazalpanah
تازه وارد
شهرداری به عنوان نهاد اصلی که بر اجرای ساختمانها نظارت دارد، پیش از شروع اجرای ساختمان، در حین اجرا و در انتهای عملیات ساختمانی، فرآیند ساخت را زیر نظر دارد. در واقع هر ساختمانی که ساخته میشود در انتهای کار باید تایید شهرداری را بگیرد. به گواهی که در انتهای کار و پس از تایید شهرداری برای ساختمان صادر میشود گواهی پایان کار میگویند.
تا اینجا گفتیم که منظور از گواهی پایان کار چیست و دریافت آن چه اهمیتی دارد. حالا فرض کنید ساختمانی را در ملک خود ساختهاید و به مرحله گرفتن این گواهی رسیدهاید.
به طور کلی مراحل گرفتن پایان کار را میتوان در سه مرحله تشکیل پرونده، تعیین تخلف و صدور گواهی دستهبندی کرد. اما در ادامه گام به گام مراحل دریافت آن را توضیح دادیم:
مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان را اینجا ببینید
بیشتر بخوانید: مراحل گرفتن پایان کار ساختمان
تا اینجا گفتیم که منظور از گواهی پایان کار چیست و دریافت آن چه اهمیتی دارد. حالا فرض کنید ساختمانی را در ملک خود ساختهاید و به مرحله گرفتن این گواهی رسیدهاید.
به طور کلی مراحل گرفتن پایان کار را میتوان در سه مرحله تشکیل پرونده، تعیین تخلف و صدور گواهی دستهبندی کرد. اما در ادامه گام به گام مراحل دریافت آن را توضیح دادیم:
- تشکیل پرونده : در ابتدا باید فرم درخواست پایان کار تهیه و توسط ناظر تکمیل شود. همچنین اگر ساخت و ساز شما برای نوسازی بوده است، باید عوارض نوسازی را پرداخت کنید و رسید آن را نیز ضمیمه پرونده کنید.
- تحویل سند مالکیت رسمی و ارسال درخواست پایان کار: در این مرحله با تحویل سند مالکیت رسمی و ارسال درخواست به شهردار برای اخذ دستور، با ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه، زمان بازدید کارشناس فنی از ساختمان تعیین میشود.
- بازدید کارشناس: در این مرحله کارشناس شهرداری در محل حاضر شده و پس از بازدید از وضع موجود، گزارشی را تنظیم میکند.
- تحویل فرم: در این مرحله فرم تکمیل شده گزارش عملیات اجرای ساختمان از سوی مهندس ناظر تحویل میشود.
- بررسی گزارش مامور فنی: گزارشی که مامور فنی شهرداری درباره ساختمان مورد نظر داده بود توسط مسئول فنی و شهرسازی مورد بررسی و محاسبه قرار میگیرد.
- کنترل زیر بنا توسط محاسب: محاسب با توجه به گزارش مامور فنی و همینطور پروانه ساختمان، متراژ را از نظر زیاد یا کم شدن بررسی و کنترل میکند.
- ارجاع به کمیسیون ماده 100 در صورت وجود تخلف : در صورتی که ساختمان تخلفاتی مانند اضافه بنای مازاد بر پروانه ساختمان داشته باشد به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می شود و پس از تعیین شدن جریمه یا صدور رای خلاف و تخریب، مراحل کار ادامه پیدا می کند.
- پرداخت عوارض: در این مرحله عوارض نوسازی باید به واحد درآمد شهرداری منطقه پرداخت گردد.
- تهیه پیش نویس : واحد تشکیل پرونده شهرداری پیش نویس پایان کار را تهیه میکند.
- تکمیل برگ گواهی پایان کار: این برگه باید در بخش پروانه ساختمان شهرداری تکمیل گردد.
- امضای نهایی : در انتها توسط معاون شهرسازی یا شهردار (معاون مالی یا اداری) امضای نهایی پایان کار زده میشود.
- ممهور شدن جواز به مهر، شماره و تاریخ شهرداری توسط دبیرخانه
مدارک لازم برای اخذ گواهی پایان کار ساختمان را اینجا ببینید
بیشتر بخوانید: مراحل گرفتن پایان کار ساختمان