روش درمان کورک و دمل

دمل یا کورک پوستی به عفونت رایج و دردناک فولیکول مو و پوست اطراف آن گفته می شود. دمل ها به صورت برآمدگی هایی قرمز رنگ به وجود آمده و سپس با هجوم گلبول های سفید خون جهت مقابله با عفونت از چرک پر می شوند. با مراقبت خانگی مناسب اغلب می توان دمل های انفرادی و جوش کورک را برطرف کرد. این موارد با عنوان آبسه پوستی نیز شناخته می شوند.


علائم کورک پوستی​

کورک ها یا دمل ها معمولا اندازه ای همچون یک نخود داشته اما می توانند تا به بزرگی یک توپ گلف رشد کنند. علائم این ضایعات پوستی شامل موارد زیر می شوند:

  • تورم، قرمزی و درد
  • مرکز (نوک) زرد یا سفید رنگ
  • خروج ترشحات و دلمه بستن
همچنین امکان تجربه مواردی از قبیل احساس بیماری، خستگی یا تب نیز وجود دارد که در این مواقع باید به پزشک مراجعه شود.

کورک کجا تشکیل می شوند؟​

دمل ها با این که می توانند در هر جایی از بدن پدیدار شوند اما اغلب بر روی صورت، گردن، زیر بغل، شانه ها، کمر و باسن بروز می دهند. نواحی پر مو، مرطوب یا پر اصطکاک بدن نواحی رایج بروز این نوع دمل ها هستند. ناحیه داخلی ران ها مثال خوبی از این موارد است. دمل ها همچنین می توانند در نزدیکی گوش یا بینی نیز تشکیل شوند. درد معمولا با تجمع بیشتر چرک در زیر پوست بیشتر شده و با تخلیه شدن محتویات دمل تسکین می یابد.

درمان کورک با مراجعه به پزشک​

اگر مایع درون دمل به صورت خود به خود تخلیه نشود، پزشک نوک دمل را با یک سوزن استریل سوراخ کرده تا از تخلیه کامل آن اطمینان یابد. این عفونت های عمیق به تخلیه شدن خود ادامه می دهند که به همین دلیل با گاز استریل پوشانده می شوند. گاهی اوقات، دارو های آنتی بیوتیک و استروئید نیز با هدف بهبود التیام به پوست تزریق می شوند.

درمان دمل های عود کننده​

در برخی افراد، دمل ها مشکلاتی عود کننده هستند. علاوه بر درمان استاندارد، امکان دارد پزشک جهت کاهش یا از بین بردن باکتری استافیلوکوکوس در سر تا سر بدن تلاش کند. این اقدام می تواند شامل یک یا تمامی موارد زیر باشد:

  • شستن نواحی مبتلا با صابون های ضد عفونی کننده مخصوص
  • استفاده از پماد های آنتی بیوتیک در داخل بینی
  • در صورت نیاز، مصرف ۱ تا ۲ ماه دارو های آنتی بیوتیک خوراکی

عوارض دمل ها​

اغلب دمل ها با درمان های خانگی یا یک جلسه مراجعه به پزشک درمان می شوند. زخم های صورت به دلیل نزدیکی به چشم ها و مغز ممکن است نیازمند مصرف دارو های آنتی بیوتیک باشند. در موارد نادر، باکتری استافیلوکوکوس دمل یا کفگیرک به جریان خون وارد شده و سلامت قلب و دیگر اندام های داخلی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا