درمان کامل کمر درد با این روش ها

اغلب افراد در طول زندگی خود در اثر عوامل مختلف، درد شدید کمر را تجربه کرده اند. نشستن پشت میز برای مدت طولانی، بلند کردن اجسام سنگین و حتی خوابیدن در وضعیت نامناسب همگی می توانند از جمله این عوامل باشند. با این که درد کمر به صورت ناگهانی بروز می دهد اما شدت آن در افراد مختلف، متفاوت است.

به گفته دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب، ناحیه کمر از عضلات، تاندون ها، استخوان ها و دیسک های بین مهره ای تشکیل شده که همگی از بدن حمایت می کنند. هنگامی که مشکلی در هر کدام از این موارد به وجود می آید، درد کمر شروع می شود. درد کمر به صورت های زیر بروز می دهد:

– درد حاد: ناگهانی شروع شده و حداکثر تا 6 هفته ادامه دارد.

– درد مزمن: درد طولانی مدتی است که حداکثر 3 ماه دوام داشته و با علائم دیگری نیز همراه است.



عوامل ایجاد کمردرد چیست؟

درد کمر اغلب بدون علت بوده و پزشک می تواند با تجویز یک تست یا آزمایش تصویر برداری علت آن را مشخص کند. از جمله مشکلات مرتبط با درد کمر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کشیدگی عضلانی یا تاندونی

بلند کردن اجسام سنگین به صورت مکرر یا انجام حرکات نادرست می تواند سبب کشیدگی عضلات و تاندون های ستون فقرات شود.

پارگی یا بیرون زدگی دیسک کمر

دیسک کمر همچون بالشی در بین مهره ها در ستون فقرات قرار گرفته است. ماده نرم درون دیسک می تواند به دلیل بیرون زدگی یا پارگی، بر اعصاب مجاور فشار وارد کند. با این حال، افراد ممکن است بدون تجربه هر گونه درد، پارگی یا بیرون زدگی دیسک را تجربه کنند. مشکلات و بیماری های دیسک کمر اغلب در آزمایش های تصویر برداری مشخص می شوند که با هدف شناسایی مشکل دیگری انجام شده اند.

التهاب مفصلی

التهاب مفصلی – استخوانی می تواند بر ناحیه پایینی کمر تاثیر گذار باشد. در برخی موارد، التهاب مفصل در ستون فقرات به تنگی فضای اطراف طناب نخاعی منجر می شود. پزشکان با عنوان تنگی کانال نخاعی از این بیماری یاد می کنند.

پوکی استخوان

ستون فقرات در صورت شکنندگی و داشتن منافذ زیاد ممکن است به شکستگی های دردناکی دچار شود.

روش های رهایی از درد کمر

خواب در وضعیت مناسب


درد کمر می تواند به خواب رفتن را نیز دشوار کند. این پدیده، چرخه ناقصی است که در آن کمبود خواب و درد کمر سبب تشدید یکدیگر می شوند. داشتن وضعیت های نامناسب در هنگام خواب می تواند درد کمر را بدتر کند.

خوابیدن به پهلو و قرار دادن یک بالش در بین پا ها، ستون فقرات را در حالت خنثی قرار داده و از فشار وارد شده بر آن می کاهد. در صورت نیاز به خوابیدن بر روی کمر می توان یک بالش را در زیر زانو ها قرار داد. تشک استفاده شده باید علاوه بر راحتی، به مقدار مناسبی سفت باشد.

وضعیت قرار گیری مناسب

قوز کردن یا داشتن وضعیت بدنی نامناسب مخصوصا به مدت طولانی می تواند درد کمر را تشدید کند. هنگام تایپ کردن باید از خم شدن بر روی صفحه کلید خودداری کرده، صاف ایستاده، کف پا ها را به طور کامل بر روی زمین گذاشته و کمر خود را به پشت صندلی تکیه داد. قرار دادن یک بالش یا حوله لوله شده بین باسن و صندلی اثرات مفیدی به همراه خواهد داشت.

تزریق دارو به ستون فقرات

پزشک می تواند جهت کاهش درد کمر، تزریق دارو به ستون فقرات را نیز توصیه کند. دارو های قابل تزریق به ستون فقرات انواع مختلفی داشته که بسته به نوع، تعداد مصرف آن ها در سال متفاوت است. این محدودیت در تعداد، جهت پیشگیری از بروز عوارض جانبی احتمالی رعایت می شود. کورتیکوستروئید ها، از جمله دارو های به کار رفته در این روش هستند که به رفع التهاب و درد ناشی از آن کمک می کنند.

جراحی کمر

در صورتی که برآمدگی دیسک بر یک عصب فشار وارد کند، جراح برداشت مقداری از دیسک را در نظر خواهد گرفت. همچنین، فرایند لامینکتومی نیز در محل فشردگی عصب یا طناب نخاعی نیز ممکن است پیشنهاد شود. جوش دادن مهره های کمر نیز می تواند جهت حفظ ثبات ستون فقرات انجام شود. جراحی کمر همچون هر جراحی دیگر با خطراتی همراه بوده و همواره موفقیت آمیز نخواهد بود. به همین دلیل، این فرایند باید به عنوان آخرین گزینه درمانی در نظر گرفته شود.

ادامه مطلب در سایت: /www.tasvirezendegi.com
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا