خصوصیات سطوح پایانی استیل ، مات ، براق و خشدار

metallurgy12

عضو انجمن

سطوح پایانی استیل.gif

مقدمه

یکی از مواد پرکاربرد در صنایع مختلف، انواع فولادهای زنگ نزن هستند که دارای خواص شیمیایی، الکتروشیمیایی و مکانیکی مناسبی می باشند. آنچه بر جذابیت استفاده از این مواد افزوده است، انواع عملیات سطحی انجام شده برروی آنهاست که با تولید محصولاتی نظیر ورق استیل BA، ورق استیل خشدار، ورق استیل مات و غیره، خواص سطحی توام با زیبایی مناسب به آنها داده شده است. در ذیل به بررسی انواع پرداخت های سطحی اشاره شده است.

مراحل آماده سازی سطحی

هنگامی که صحبت از تکمیل فولاد ضد زنگ به میان می‌آید، عملیات سطحی استاندارد نوردی را می‌توان از طریق ساینده‌های مکانیکی یا غلتک‌ها بر روی فولاد ضد زنگ اعمال کرد. در این روش ابتدا مواد به ضخامت و اندازه مورد نظر نورد می شوند و سپس فرآیندهای آنیلینگ برای دستیابی به خواص مورد نظر انجام می شود. پس از دستیابی به خواص مورد نظر، اکسیداسیون ایجاد شده بر روی سطح حذف می گردد. سپس یک لایه غیر فعال (Passivation) بر روی سطح فولاد ضد زنگ ایجاد و نهایتاً با انجام عملیات سطحی مناسب، ورق استیل BA، ورق استیل خشدار، ورق استیل مات و غیره تولید می گردد.

انواع عملیات سطحی پایانی

- پایانکاری سطحی شماره صفر:

در این نوع آماده سازی سطحی، فیلم مقاوم در برابر خوردگی روی فولاد ضد زنگ تشکیل نمی شود. در حالی که سطح ایجاد شده برای اکثر مصارف عمومی مناسب نیست، اما کاربرد خود را در انواع خاصی از محیط‌های با دمای بالا دارد. این نوع آماده سازی برای صفحات ضخیم تر مناسب می باشد.

پایانکاری سطحی شماره 1:

این نوع آماده سازی سطحی برای کاربردهای صنعتی مناسب است و علائم سنگ زنی در برخی از مناطق سطح فولاد قابل مشاهده است. این روش مناسب برای صفحات ضخیم تر می باشد و همیشه ماده اولیه فولاد ضد زنگ نورد سرد دارای این پوشش است.


20201116155933_21455.jpeg


پایانکاری سطحی شماره 2D:

این نوع آماده سازی سطحی برای کاربردهای صنعتی و کشش عمیق شدید مناسب است. زیرا سطح ایجاد شده قادر است مایع روان کننده را در طول فرآیند کشش عمیق حفظ کند.

پایانکاری سطحی شماره 2B:

متداول ترین آماده سازی سطحی است که یک عملیات نورد سرد و متعاقب آن یک سنباده زنی اندک بین رول های نورد می باشد. این پرداخت معمولاً برای اکثر عملیات کشش عمیق استفاده می شود و می توان آن را به راحتی تا سطح نهایی فولاد ضد زنگ مورد نظر در مقایسه با پرداخت شماره 2D پرداخت کرد.

پایانکاری سطحی شماره 2R:

این سطح فوق العاده صاف است و بنابراین در مقایسه با سایر سطوح آسیاب شده احتمال کمتری دارد که حاوی رطوبت یا آلاینده های موجود در هوا باشد. این سطح نیز به راحتی تمیز می شود.

انواع دیگر آماده سازی سطحی

انواع دیگری از آماده سازی سطحی وجود دارد که عملیات متفاوتی نسبت حالات فوق می باشد. در زیر چند روش مهم بیان گردیده است:

- شماره 3، سطح یک جهته و یکنواخت:

با استفاده از ساینده 80 تا 100 به دست می آید. به عنوان یک پایان خوب و همچنین پایان متوسط توصیف می شود، در مواردی که سطح فولاد ضد زنگ پس از تکمیل فرآیند ساخت نیاز به پرداخت بیشتر داشته باشد، خوب است.

- شماره 4 سطح زمینی و یک طرفه:

با استفاده از ساینده 150 به دست می آید و دارای بازتابندگی زیادی نیست. به عنوان یک سطح خوب برای اهداف عمومی و کاربرد‌هایی که در آن جابجایی خشن و حین سرویس رخ می‌دهد، استفاده می گردد.

- شماره 5:

پرداخت های فولاد ضد زنگ به دست آمده در روش به عنوان ساتن طبقه بندی می شوند.

- شماره 6:

این سطح با استفاده از صفحات پارچه ای چرخان که با خمیر ساینده بارگذاری شده اند، ایجاد می شود. سطح نهایی به دست آمده به ساینده مورد استفاده و همچنین پرداخت و یکنواختی سطح اصلی بستگی دارد. نمونه ای از این نوع پرداخت، Satin Blend است که دارای انعکاس غیر جهتی است.

- شماره 7:

این سطح دارای درجه خوبی انعکاس پذیری است ولی با این حال ممکن است برخی از خطوط ریز از سطح فولاد ضد زنگ اولیه باقی بماند. این پایان با استفاده تدریجی از ساینده های ظریف تر و ریزتر و تکمیل حاوی ترکیبات بافر به دست می آید.

- شماره 8:

این روش شامل پرداخت سطحی با مهره بلست شده است.

- شماره 10:

این طیف وسیعی از سطوح با رنگ حرارتی و برقی شده با کنترل حرارت است.

سطوح صیقلی و برس کاری شده مکانیکی

برخی از سطوح به وسیله ساینده های مکانیکی آماده می گردند. در زیر انواع این سطوح ذکر گردیده است:


img-metal-lineup03.jpg


سطوح G2:

این یک سطح یکنواخت و یک طرفه با بازتاب کم است. این سطح دارای زبری های درشتی است و استفاده از آن را به کاربردهای ساده محدود می کند. ظاهر بصری پرداخت سطح فولاد ضد زنگ به مواد و زبری تسمه سنگ زنی بستگی دارد.

سطح J2:

با استفاده از برس یا تسمه پولیش به دست می آید. سطحی یک طرفه است که غیر بازتابنده است و برای استفاده در کاربردهای معماری داخلی مناسب است.

سطح K2:

با استفاده از برس‌ها یا تسمه‌های انگشتی، یک سطح تمیز با حداکثر زبری 5/0 میکرون ایجاد می‌شود. از آنجایی که دارای سطح صاف و بازتابنده است، برای استفاده در کاربردهای معماری، به ویژه کاربردهای بیرونی که عملکرد جوی مهم است، مناسب است.

سطح P2:

نتیجه حاصل از پولیش و صاف کردن با ترکیبات پولیش خاص و پاک کننده های پارچه ای نرم، ظاهری بسیار صیقلی و فوق العاده صاف است.​
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا