خصوصیات ورق سیلیکون استیل

metallurgy12

عضو انجمن

silicon-steel-sheet-1.gif


مقدمه

ورق سیلیکون استیل یکی از انواع ورق های استیل است که می تواند ویژگی های خاص و منحصر به فرد خودش را داشته باشد. این ورقه ها به دلیل ویژگی های خاصی که دارند می توانند در موارد مختلفی استفاده شوند و کاربردهای گوناگونی نیز داشته باشند. در ادامه این مقاله به دلیل خاص بوده ورق سیلیکون استیل سعی کرده ایم تا تمام جزئیات مربوط به این نوع از ورقه ها را بیان کنیم و از این طریق به شما و دیگر افرادی که به دنبال اطلاعات بیشتر از این ورقه ها هستند کمک کنیم که بتوانند هرچه بهتر و ساده تر نسبت به این ورقه ها اطلاعات به دست آورند.

ماهیت ورق سیلیکون استیل چیست؟

اولین سوالی که لازم است به آن پاسخ دهیم را می توانیم این مورد بدانیم که ماهیت ورق سیلیکون استیل چیست؟ ورقه های سیلیکونی به ورقه هایی گفته می شوند که خاصیت الکتریکی دارند و معمولا به قدری این خاصیت در این ورقه ها شدید است که استفاده کردن از آن ها در صنایع برق و الکترونیک می تواند بسیار ضروری و حیاتی باشد. این ماده از سوی دیگر دارای بیشترین میزان خروجی است و به همین دلیل در مواردی همچون هسته های آهنی موتورها، ژنراتورها و ترانسفورماتورهای مختلف استفاده های زیادی دارند.
از جمله دیگر مواردی که در خصوص ماهیت ورق سیلیکون استیل لازم است بدانیم این است که فرایندهای مربوط به تولید آن بسیار پیچیده است و تکنولوژی که برای ساخت آن به کار می رود بسیار سخت بوده و پروسه طولانی دارد. تکنولوژی ساخت و کیفیتی که برای محصولات ورق سیلیکون نسوز استفاده می شود، از جمله مهم ترین شاخص هایی است که برای سنجش میزان تولید کردن فولادهای ویژه مورد استفاده قرار می گیرد.

prime-crgo-silicon-steel-sheet-500x500.jpg

مزیت های استفاده از ورقه های سیلیکون استیل

مسلما ورقه های سیلیکون استیل که دارای چنین پروسه های تولید سختی هستند، باید مزیت های خاصی را داشته باشند که بتوان از آن ها در موارد مختلفی استفاده کرد. وجود این مزیت ها باعث می شود که میزان استفاده از این ورقه ها نیز بیشتر شود و همین موضوع سبب تمایل بیشتر افراد و صاحبان صنایع برای استفاده از این ورقه ها شود. در این قسمت سعی می کنیم تا به مزیت های این ورق ها بیشتر اشاره کنیم.

*نفوذ پذیری بالا

ورق سیلیکون استیل دارای نفوذ پذیری بسیار بالایی است، اما این نفوذ پذیری در برابر هر ماده ای نیست، بلکه صرفا در برابر موادی است که باعث می شود ورقه ها بتوانند پشتیبانی بیشتری را از میدان های مغناطیسی داشته باشند.

*تغییر حالت کم

مورد بعدی تمایل کم این نوع از ورقه های استیل نسبت به تغییر حالت دادن در میدان های مغناطیسی است. این تغییر حالت ها شامل انقباض و انبساط می شود که برای برخی از ورقه ها در میدان های الکتریکی بسیار زیاد است؛ اما در مورد ورقه های سیلیکونی این موضوع صدق نمی کند. ورقه های سیلیکونی کمترین میزان تغییر حالت را در میدان ها دارند.

*مقاومت الکتریکی بالا

میزان مقاومت الکتریکی در مورد ورق سیلیکون استیل بسیار بالا است. هر قدر مولفه های مربوط به جریان گردابی کاهش پیدا کند، میزان تلفات هسته نیز کاهش پیدا می کند. وجود مقاومت الکتریکی بالا در ورقه های سیلیکونی بسیار صدق می کند و همین موضوع می تواند سبب شود که این ورقه ها کاربردهای گوناگوی را پیدا کنند.

*کم شدن تلفات پسماند

چهارمین ویژگی و خاصیت انواع ورق سیلیکون استیل را می توانیم به کم شدن میزان تلفات پسماند مربوط بدانیم. زمانی که میزان تلفات پسماند کم می شود در حقیقت به این معنی است که انرژی که محصول نیروهای مغناطیسی متناوب است و به هدر می رود، کمتر به شکل گرما از سیستم خارج می شود و مسلما این موضوع می تواند هم در وقت و هم در انرژی بسیار صرفه جویی کند.
تمامی مواردی که در خصوص این نوع از ورقه ها مطرح شد را می توان به دلیل افزوده شدن سیلیکون به آهن دانست. این ماده سبب می شود تا خواص فیزیکی ویژه و خاصی به فولادهای الکتریکی افزوده شود و یا اگر این ویژگی ها در فولاد وجود دارد، بسیار بهتر شود و در شرایط خاص قرار بگیرد. معمولا تمامی این ویژگی ها سبب می شود که بتوانیم برای پشتیبانی از تولید، توزیع و همچنین مصرف نیروی برق از این ورقه ها استفاده کنیم.

نحوه تولید ورق سیلیکون نسوز

می توانیم بگوییم که نحوه تولید کردن ورقه های سیلیکون نسوز کمی پیچیده است. با این وجود می توانیم روند تولید این ورقه ها را به شکل زیر توضیح دهیم. معمولا فولادهای الکتریکی را به صورت مداوم و متناوب ریخته گری می کنند و یا آن ها را در کوره های اکسیژن ذوب می نمایند. در مرحله بعدی در هنگام عبور از خط فرایند بازپخت و همچنین رسوب زدایی، خاک و رسوب را از روی سطح استیل پاک سازی می کنند و سپس متریال اولیه ما نورد گرم می شود.
پس از گذراندن مرحله نورد گرم، کاهش تدریجی دمای فلز را داریم که ضخامت استیل در طی این مرحله کاهش پیدا می کند و سپس در مرحله نهایی فلزی که تولید شده است، مطابق با سفارش مشتری اصلاح می شود.
از جمله مواردی که طی این مرحله ها پیش می آید را می توانیم کاهش پیدا کردن میزان کربن در فولاد بدانیم که در آن رول فولادی در مخلوطی از هیدروژن، نیتروژن و همچنین بخار آب گرم گرم می شود و دمای آن افزایش پیدا می کند. یکی دیگر از مواردی که رخ می دهد را نیز می توانیم به حذف شدن آلاینده ها و موادی همچون گوگرد اشاره کنیم. با کم شدن میزان گوگرد شکنندگی فلز نیز کم می شود.

Hd2b0196600a940eb9a4885f0d820290bV.jpg

کاربردهای انواع ورقه های سیلیکون استیل

ورق سیلیکون استیل دارای کاربردهای مختلف و متعددی است که بنا به دلیل داشتن عناصر خاص در آن و همچنین پروسه تولید آن می شود. این کاربردها را در این قسمت مورد بررسی قرار می دهیم و شما را هرچه بهتر و بیشتر با آن آشنا می کنیم.
*ماشین های دوار به ماشین هایی همچون موتورهای وسایل نقلیه الکترونیکی، موتورهای هرمتیک، موتورهای جریان متناوب گفته می شود.
*ماشین های استاتیک که شامل ترنسفورماتورهای قدرتی و توزیعی، راکتورهای تقویت کننده مغناطیسی، ترانسفورماتورهای جوشکاری، صوتی، رله های مغناطیسی، بالاست های الکتریکی می شوند.

جمع بندی

ورق سیلیکون استیل یکی از انواع ورقه های استیل ضد زنگ است که کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف علی الخصوص صنایع الکترومغناطیسی دارد. این نوع از ورقه ها به دلیل داشتن مواد و عناصری همچون سیلیکون می توانند خاصیت های مغناطیسی خاصی داشته باشند و در مواردی همچون موتورهای ماشین های برقی، موتورهای دوار، موتورها و رله های مغناطیسی و... استفاده شوند.​
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا