کرونا و تپش قلب

آیا رابطه ای بین کرونا و تپش قلب وجود دارد؟ یا بهتر است بگوییم، آیا کرونا باعث تپش قلب میشود؟ بسیاری از افرادی که به کرونا مبتلا می شوند از تپش قلب شکایت دارند.

آیا تپش قلب در بیماران کرونایی، خطرناک است؟​


برای پاسخ به این سوال باید موارد زیر را در نظر بگیریم:

1_ شدت بیماری​


در افراد مبتلا به نوع خفیف کرونا، درگیری ریوی و قلبی وجود نداشته یا حداقل می باشد. این بیماران ممکن است علائمی شبیه به یک سرماخوردگی معمولی مانند تب، سردرد و بدن درد را تجربه کنند. بسیاری از این افراد از تپش قلب نیز شکایت دارند.

نکته ای که در مورد تپش ‌قلب این گروه باید بدانیم این است که مواردی مانند تب، درد و حتی بی اشتهایی و در نتیجه نرسیدن مایعات کافی به بدن می توانند باعث بالا رفتن ضربان قلب و احساس تپش قلب ‏شود. در اصطلاح پزشکی به این نوع تپش قلب، تاکی کاردی سینوسی گفته می شود و درمان آن در حقیقت درمان همان علت ایجاد کننده، مانند تب می باشد.

اما در این افرادی که درگیری ریوی شدیدتر بوده و در بسیاری از موارد شاهد درگیری مستقیم یا غیر مستقیم عضله قلب نیز بوده ایم. اختلالات گفته شده، علاوه بر ایجاد نوع بی خطر تپش قلب یعنی تاکی کاردی سینوسی، می توانند آریتمی های خطرناک تر مانند فیبریلاسیون دهلیزی را نیز موجب شوند.

در حقیقت یکی از دلایل بستری افراد در موارد حاد درگیری کرونا، مانیتورینگ دقیق ریتم قلبی بیمار توسط پزشکان و اقدامات قلبی لازم در موارد اورژانسی می باشد. همچنین در افراد مبتلا به نوع شدید بیماری، تپش قلب می تواند نشانه درگیری عضله قلب (میوکاردیت) و حتی نارسایی قلبی ناشی از کرونا باشد.

2_ بیماری های زمینه ای​

بسیاری از مبتلایان به کرونا، دچار بیماری های زمینه ای دیگری مانند فشار خون، کم خونی و مشکلات تیروئید نیز هستند. ابتلا به کرونا می تواند باعث تشدید علائم مربوط به بیماری زمینه ای شود. برای مثال فرد مبتلا به کم خونی، با ابتلا به کرونا ممکن است، تپش قلب شدیدتری را نسبت به فردی که کم خونی ندارد تجربه کند.
در لینک مقابل میتوانید عوارض قلبی بعد از کرونا را از زبان دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق مشاهده کنید: https://drnaderafshari.ir/1857
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا