کاغذ کاربن چیست؟

کاربن چیست؟​

کاغذ کاربن یا کربنی یک کاغذ نازک با پوششی از موم و رنگ دانه می باشد که بین دو ورق کاغذ معمولی قرار گرفته و برای کپی یک یا چند نسخه از یک سند اصلی استفاده می شود.

اختراع کاربن​

منشاء دقیق اختراع کاغذ کاربن تا حدودی نامشخص است. اولین استفاده مستند از واژه کاغذ کاربن در سال ۱۸۰۶ به یک انگلیسی به نام رالف وجوود برمیگردد. با این حال، در ایتالیا پیلیگرینو توری دستگاه نوشتاری خود را در سال ۱۸۰۸ اختراع کرده بود و از آنجا که کاغذ سیاه یا کاغذ کاربن برای کارکرد دستگاهش ضروری بود، او برای ساخت کاغذ کربنی خود در آن زمان از روش Wedgwood استفاده کرد.

جالب توجه است، هر دو نفر کاغذ کربن را از طریق استفاده از یک دستگاه نوشتن معرفی کردند، و کاغذ کربن یک جایگزین مناسب برای جوهر شد(جهت نوشته های بیشتر).

در واقع یک قطعه کاغذ در جوهر چاپگر خیس و خشک می شد، سپس بین دو برگ کاغذی قرار می گرفت تا یک نسخه را به ورقه دیگر منتقل کند. استفاده از دستگاه نوشتاری کپی و برگه های کاغذ کاربن برای ایجاد نوشته هایی که افراد نابینا هم میتوانستند استفاده کنند توسط این افراد ترویج یافت ، زیرا سیم های فلزی افقی روی صفحه نوشتاری به عنوان راهنمایی برای قلم نوشتن عمل میکرد و احتمالا به نوشتن افراد نابینا نیز کمک می کرد ، وِجوود در سبک اصلی خود قصد داشت به جای استفاده از پر ، از یک قلم فلزی برای نوشتن استفاده کند.

در ابتدا تقاضا کم بود ولی چند سال بعد، وِجوود این ایده را به روش کپی کردن نامه های خصوصی یا تجاری و سایر اسناد توسعه داد. نویسنده با یک قلم فلزی روی ورق کاغذ که به اندازه کافی نازک بود می نوشت تا با استفاده از از ورق کاربن بتواند یک نسخه سیاه و سفید روی کاغذ دیگری که زیر آن قرار دارد را بدست آورد. این ورق دارای کیفیت خوبی بود و کپی نگه داشته می شد و نسخه اصلی را برای ارسال می فرستادند.

در نهایت یک شرکت برای دستیابی به تکنیک Wedgwood تشکیل شد، اما اگر چه این شرکت موفق شد و خریداران زیادی داشت، فرایند وِجوود توسط بسیاری از شرکت ها تصویب نشد. هنوز هم وقت زیاد و صرف پول برای رسیدگی به ،کار اداری می شد و بازرگانان معمولا نامه های خود را با جوهر می نوشتند و می دانستند که چنین فرآیند کپی آسان، به جعل کردن می انجامد. تا دهه ۱۸۷۰ با وجود اینکه استفاده از کاربن به روش استاندارد تبدیل شد ولی نسخه کاربن در دادگاه قابل قبول نبود.

در سال ۱۸۲۳ کیروس داکین و ماساچوست، با توافق هم کاغذ کربنی شبیه به Wedgwood را ساختند و فروش آن به طور اشتراکی ادامه یافت. چهل و هشت سال بعد، همان کار اشتراکی پیشرفت کرد و فردی به نام لیبوس راجر نیز وارد این کار شد، شرکت L.H. Rogers & Co. در سال۱۸۷۰ در نیویورک تاسیس شد و اولین فروش بزرگ خود را از بخش جنگ نظامی ایالات متحده به دست آورد. با این حال، در سال ۱۸۷۲ با توسعه یک ماشین تحریری کاربردی برای استفاده در دفاتر تجاری (ماشین تحریر شولز و گلددن)، دیدگاه راجرز را تثبیت کرد.

در حالی که کاغذ کاربن با استفاده از مداد، کپی را ایجاد می کرد، همیشه این کار یک کپی خوب را ارائه نمی دهد (کاغذ کاربن نیاز به فشار کافی برای کپی شدن در طرف دیگر دارد) که قلم های فلزی توسعه یافت؛ اگرچه یک قلم فلزی می تواند یک کپی سیاه و سفید داشته باشد، اما باز هم یک سند کاملا قابل خواندن را تولید نکرد. از سوی دیگر، ماشین تحریر، اصل و کپی بسیار عالی تولید می کرد.

معایب کاربن​

یکی از معایب کاغذ کاربن، صرف نظر از اینکه کاغذ یا تکنیک نویسنده، چقدر خوب است، فقط میتواند تعداد محدودی از نسخه ها را تولید کند. با توجه به رشد مداوم کسب و کار و نیاز به برقراری ارتباط بهتر، از جمله توسعه تبلیغات، ابزار کپی کردن نامحدود به طور فزاینده ای ضروری بود. این الزام، به توسعه دستگاه های کپی (شناخته شده ترین توسط دیوید گاستنر کیکلوستیل، در سال ۱۸۸۰ اختراع شده است) و دیگر اختراعات مشابه منجر شد که، همه آنها جایگزین کاغذ کاربن شوند.

از همان ابتدا تا کنون، کابرد عمده کاغذ کاربن برای کپی هایی از مکاتبات بصورت دستی می باشد. این مسئله تا اواسط قرن بیستم ادامه یافت، که در نهایت با اختراع دستگاه های کپی مختلف تا سال ۱۹۷۲ باعث کاهش تقاضا برای کاغذ کاربن شد که تا امروز ادامه دارد.

و سرانجام با توسعه دستگاه های کپی و دستگاه های کامپیوتری با قابلیت ذخیره اطلاعات، استفاده از کاغذ کاربن شروع به کاهش کرد و امروزه نیز برای بعضی مصارف خاص از جمله فاکتور نویسی مغازه داران و… جهت نگه داشتن یک نسخه از فاکتور، که به مشتری ارائه می شود از کاغذ کاربنی استفاده می شود.

نحوه ساخت کاربن​

در اصل کاغذ کاربن به طور کامل توسط دست ساخته می شد. مخلوطی از کربن سیاه (رنگدانه) و روغن در نفتا (یک حلال) برای ساخت ورق کاغذ کربنی با استفاده از یک قلم مو به کار برده میشد. در نهایت، شرکت راجرز اولین دستگاه پوشش دهنده کاربن را توسعه داد و استفاده از موم گرم که توسط غلطک ها اعمال میشد را جایگزین روغن (با قلم مو اعمال میشد) کرد به همین ترتیب کاغذ کربن یکپارچه مدرن ، با کیفیت های مختلف ساخته شد.
 

ستاره_قطبی

عضو فعال

کاربن آبی
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا