نکات حقوقی مهم قرارداد ادمینی اینستاگرام + نمونه قرارداد

وضعیت
موضوع بسته شده است.
نکات حقوقی مهم قرارداد ادمینی اینستاگرام (1).jpg

امروزه با رشد شبکه اجتماعی اینستاگرام و گسترش پیجهای کسب و کار با توجه به اهمیت رشد صفحه از ادمین اینستاگرام برای مدیریت بهتر صفحه در جهت سودآوری بیشتر استفاده میشود. ادمین میتواند به صورت دورکار و یا حضوری کارکند. به دلیل شرایط خاص دورکاری و چالشهای مربوط به آن و حوزهی تخصصی اینستاگرام توصیه میشود حتما از قرارداد استفاده کنید. برای انعقاد یک قرارداد خوب و کامل چند نکته را به شما یادآوری میکنیم که باید در قرارداد رعایت کنید و در پایان مقاله یک نمونه قرارداد ادمینی قرار دادیم. با ما همراه باشید.

قالب مناسب قرارداد ادمین اینستاگرام

برای تنظیم قرارداد، انتخاب قالب قرارداد درست اهمیت بالایی دارد تا در مواقع بروز مشکل به صورت یکسان امکان اعاده حقوق هر دو طرف وجود داشته باشد و برای مراجع قانونی قابل استناد باشد. برای قرارداد ادمین اینستاگرام دو قالب قابل قبول وجود دارد.

  • قرارداد پیمانکاری: از این قرارداد بیشتر در مواقعی استفاده میشود که کارفرما مدیریت صفحه را به صورت پروژهای در اختیار ادمین قرار میدهد. مثلاً پروژه دوبرابر شدن تعداد فالوور صفحه
پس پایان قراداد زمان دو برابر شدن فالوورهای صفحه میباشد.(مدت مشخصی وجود ندارد ممکن است یک ماه طول بکشد یا سه ماه)

  • قرارداد کار موقت: در زمانی که مالک صفحه نیاز به استخدام یک ادمین برای مدت مشخص دارد مثلا به مدت 6 ماه که در این حالت باید تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد در متن ذکر شود. تمدید و یا قطع همکاری بعد از این مدت منوط به توافق طرفین است.

طرفین قرارداد

این قرارداد هم مانند هر قرارداد دیگری با ذکر مشخصات طرفین شروع میشود. هر دو طرف در این قرارداد میتوانند شخص حقیقی و یا حقوقی باشند. هر فرد یک شخصی حقیقی و هر شرکت/سازمانی یک شخص حقوقی محسوب میشود. دقت کنید برای اشخاص حقیقی حتما از:

  • نام و نام خانوادگی
  • کد ملی
  • شماره تماس به همراه یک شماره تماس که در زمان ضروری در دسترس باشد
  • آدرس دقیق محل سکونت
و برای اشخاص حقوقی اطلاعات

  • اسم ثبتی و قانونی شرکت
  • شماره ثبتی شرکت
  • شناسه ملی
  • کد اقتصادی
  • ذکر مشخصات نماینده قانونی شرکت
  • آدرس دقیق شرکت
  • شماره تماس

باید در قرارداد درج شود.
نکات حقوقی مهم قرارداد ادمینی اینستاگرام (3).jpg

موضوع قرارداد ادمین اینستاگرام

موضوع قرارداد دقیقاً تعیین کننده شرح وظایفی است که از ادمین یا مدیر اکانت انتظار میرود. باید به طور کامل توضیح داده شود که این قرارداد به چه منظور برقرار شده و این کار چگونه باید انجام شود.

  • نحوهی انجام کار: حضوری یا دورکاری
  • حدود اختیارات ادمین
  • تعیین دقیق وظایف ادمین : درج پست و استوری، تولید محتوای مرتبط، پاسخگویی به کامنتها و دایرکتها، بک آپ گیری و گزارش فعالیت پیج به کارفرما، انجام تبلیغات و...
همهی این موارد به توافق طرفین انجام میشود .

تشریح اصطلاحات فنی قرارداد


در قراردادهای خاص مرتبط با فناوری به دلیل وجود اصطلاحات تخصصی این بند اهمیت زیادی دارد. دقت داشته باشید تمام اصطلاحات مرتبط با این موضوع به طور دقیق تعریف و مورد توافق طرفین قرار بگیرد. یا اگر صفحه دارای فعالیت تخصصی باشد باید تمام اصطلاحات تخصصی برای ادمین شرح و مورد توافق طرفین قرار بگیرد.

تعهدات طرفین قرارداد

مهمترین اجزای یک قرارداد حقوقی تعهدات و تکالیف طرفین قرارداد است. تمامی تعهدات طرفین باید ذکر شود. مانند تعهد پرداخت به موقع حق الزحمه ادمین. هر یک از طرفین میتوانند در صورت نقض تعهدات مذکور در قرارداد از حق فسخ و یا دریافت خسارت استفاده نمایند.

حق الزحمه و نحوهی پرداخت آن

کارفرما و ادمین باید روی مبلغ مورد نظر در قرارداد توافق کنند و مبلغ توافق شده در متن قرارداد ذکر شود. این حق الزحمه با توجه به میزان کاری که از ادمین خواسته شده، بزرگی پیج، تسلط و سابقهی کاری ادمین و ... میتواند کاملا متغییر باشد که باید مورد توافق طرفین قرار بگیرد.
نکات حقوقی مهم قرارداد ادمینی اینستاگرام (2).jpg

مالکیت محتوای تولید شده

یکی از مواردی که در موضوع قرارداد به آن اشاره کردیم به عنوان وظیفهی ادمین تولید محتوا است. اگر در قرارداد تولید محتوا هم مورد توافق قرار بگیرد باید در یک بند جداگانه تکلیف مالکیت محتوای تولید شده توسط ادمین تعیین شود. یعنی محتوا متعلق به ادمین است و میتواند در جایی دیگر از آن استفاده کند؟ یا متعلق به مالک صفحه و ادمین دیگر نمیتواند ادعایی نسبت به آن داشته باشد. این بند شاید برای ادمین به دلیل زحمتی که برای تولید محتوا میکشد مهمتر باشد.

بند محرمانگی اطلاعات

بر خلاف بند مالکیت محتوا که برای ادمین ممکن است مهم باشد، بند محرمانگی اطلاعات برای کارفرما بسیار مهم است. ادمین باید نسبت به عدم افشای اطلاعات محرمانه کارفرما مانند اطلاعات کاربردی پیج، اطلاعات مخاطبان و ... متعهد شود. در صورت لو رفتن هر کدام از این اطلاعات کارفرما میتواند از ادمین شاکی شده و نسبت به قطع همکاری و جریمه ادمین اقدام نماید. مدت زمان حفظ این محرمانگی را هم باید صریحا قید کنید. مثلا 6 ماه پس از پایان قرارداد.

راه ارتباطی

ادمین و کارفرما باید به طور پیوسته و مداوم با هم در ارتباط باشند. بهتر است تمام این ارتباطات به شکلی باشد که بتوان آنها را نگهداری کرد تا در صورت مواجهه با مشکل بتوان به آن استناد کرد. این راه ارتباطی باید در متن قرارداد قید شود.

. تعیین مصادق شرایط اضطراری

شرایط اضطراری و یا غیرقابل پیش بینی را لحاظ کنید. مثلا مشخص کنید در صورت بروز یک حادثه غیرمترقبه برای ادمین، بسته شدن صفحه توسط اینستاگرام، قطعی سراسری اینترنت و یا اشکالات فنی اینستاگرام و ... طرفین چه تعهداتی دارند.

11. تعیین داور برای حل اختلاف

در هر قراردادی امکان به وجودآمدن اختلافات حقوقی مابین طرفین وجود دارد. به همین منظور تعیین سازوکار حل اختلاف مثلاً مراجعه به داوری (داورانی) که مورد توافق طرفین باشد و یا هر راهکار دیگری باید در قرارداد ذکر شود.

تعداد نسخه های قرارداد

هر کدام از طرفین قرارداد باید یک نسخه از اصل قرارداد امضا شده و مورد توافق قرار گرفته در اختیار داشته باشند تا در صورت بروز هر گونه مشکل بتوانند به اصل قرارداد استناد کنند و حق و حقوقی از ایشان ضایع نشود.

نمونه قرارداد ادمینی

نکاتی که بهتر است در قرارداد ادمینی رعایت کنید را برایتان لیست کردیم. البته قراردادها با توجه به توافق ادمین و کارفرما ممکن است بندهای متفاوتی داشته باشد و در فرمت‌های مختلفی ارائه شود ولی یکسری بندها و قاونین برای همه یکسان و ضروری است. اگر جزو ادمین‌هایی هستید که تازه کارشان را شروع کرده‌اند، برای درک بهتر از همهی آنچه گفتیم می‌توانید نمونه قرارداد مدیریت پیج اینستاگرام را دانلود کنید و در تنظیم قرارداد کاریتان از آن استفاده کنید. امیدوارم این مقاله به درک هر چه بهتر شما از نکات حقوقی قراداد کاری ادمین اینستاگرام کمکی هر چند کوچک کرده باشد.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا