عوامل موثر بر پوکی استخوان

کمبود وزن، احتمال پوکی استخوان و شکستگی را افزایش می دهد. از طرفی دیگر، اضافه وزن هم خطر شکستگی را در بازوها و مچ دست بالا می برد. بنابراین، حفظ وزن مناسب، برای سلامتی بدن و استخوان ها، از اهمیت بالایی برخوردار است. عواملی مثل سن، نژاد، سبک زندگی، مشکلات سلامتی و روش های درمانی می توانند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند.


عوامل غیر قابل کنترل پوکی استخوان​

برخی از عوامل خطرساز پوکی استخوان، از کنترل شما خارج است. مانند:
جنسیت: زنان، بیشتر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند.
نژاد: اگر سفید پوست، یا آسیایی هستید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارید. سابقه خانوادگی: اگر پدر، مادر، خواهر یا برادر شما پوکی استخوان دارد، احتمال ابتلا به این بیماری در شما بیشتر می شود.
جثه: مردان و زنانی که جثه ی کوچک تری دارند، بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند. زیرا در سنین بالا، که بدن از استخوان استفاده می کند، حجم توده استخوانی کمتری برای تجزیه و بهره برداری دارند.
سن: با افزایش سن، خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می شود.

سطح هورمونی​

طبق گفته ی دکتر حسام عبدالحسین پور متخصص جراحی مغز و اعصاب، معمولا پوکی استخوان در افرادی که مقادیر بیش از حد، یا کمبود برخی از هورمون ها در آنها دیده می شود، رایج تر است. مثل:
  • هورمون های جنسی: سطح پایین این هورمون ها، باعث ضعف استخوانی می شود. کم شدن میزان استروژن در زنانی که وارد دوران یائسگی شده اند، یکی از بزرگ ترین عوامل خطرزا برای پوکی استخوان است. به طور کلی، در مردان، با افزایش سن، سطح استروژن پایین می آید. که مشابهاً می تواند باعث بالا رفتن خطر پوکی استخوان شود.
  • مشکلات تیروئید: پرکاری تیروئید، موجب بالا رفتن خطر پوکی استخوان می شود.

رژیم غذایی در پوکی استخوان​

پوکی استخوان در افرادی که مشکلات زیر را دارند، رایج تر است:

* کمبود کلسیم: افرادی که در طول زندگی، کمبود کلسیم را تجربه می کنند، می توانند دچار پوکی استخوان شوند. این کمبود، سبب پایین آمدن تراکم استخوانی شده و خطر پوکی استخوان زودرس و شکستگی ها را افزایش می دهد.

* مشکلات تغذیه: محدودیت های غذایی و سوء تغذیه می تواند خطر پوکی استخوان را در مردان و زنان افزایش دهد.

* عمل گاستروانتریت: جراحی هایی که به منظور کم کردن اندازه ی شکم، یا حذف قسمتی از روده انجام می شوند، می توانند از سطوح مورد نیاز برای جذب مواد مغذی در بدن، مثل کلسیم، کم کنند.

7031.jpg

پیشگیری از پوکی استخوان​

تغذیه مناسب و ورزش منظم، برای سلامتی استخوان ضروری است در ادامه توضیح داده ایم:

1.پروتئین​

پروتئین، یکی از عناصر سازنده ی استخوان است. اگرچه در مورد تأثیر مصرف پروتئین بر تراکم استخوان، شواهد متناقضی وجود دارد. بیشتر افراد، در یک رژیم غذایی، پروتئین کافی دریافت می کنند. اما میزان پروتئین مصرفی در برخی از افراد، کم است. گیاه خواران و وگن ها، می توانند پروتئین مورد نیاز بدنشان را از منابعی مانند سویا، آجیل، حبوبات، دانه های روغنی، لبنبات و تخم مرغ تأمین کنند.

2.پیشگیری از پوکی استخوان با ورزش​

ورزش می تواند به ساختن استخوان های محکم، و تحلیل کمتر استخوان ها کمک کند. مهم نیست از چه زمانی ورزش را شروع می کنید. اما اگر از جوانی ورزش منظم را شروع کرده اید و در طول زندگی به آن ادامه داده اید، بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

3.وزن بدن​

کمبود وزن، احتمال پوکی استخوان و شکستگی را افزایش می دهد. از طرفی دیگر، اضافه وزن هم خطر شکستگی را در بازوها و مچ دست بالا می برد. بنابراین، حفظ وزن مناسب، برای سلامتی بدن و استخوان ها، از اهمیت بالایی برخوردار است.

4.پیشگیری از پوکی استخوان با کلسیم​

زنان و مردان بین 18 تا 50 سال، به 1000 میلی گرم در روز، کلسیم احتیاج دارند. ایم مقدار، در زنان بالای 50 سال، و مردان بالای 70 سال، به 1200 میلی گرم در روز افزایش می یابد.

5.ویتامین D​

ویتامین D، به جذب کلسیم بدن کمک می کند. در نتیجه، به طور غیر مستقیم، سلامت استخوان ها را افزایش می دهد. شما می توانید ویتامین D مورد نیاز خود را از طریق نور خورشید دریافت کنید. اما اگر در مناطق سرد زندگی می کنید، خانه نشین هستید یا به علت خطر سرطان پوست، به طور منظم از ضد آفتاب استفاده می کنید، باید راه دیگری برای تأمین ویتامین D مورد نیاز بدنتان انتخاب.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا