علائم نقرس شست پا چیست؟

حملات نقرس شامل درد شدید یا سوزش مفصلی است که به طور ناگهانی اتفاق می افتد و به دنبال آن تورم، حساسیت به لمس، گرما و قرمزی یا تغییر رنگ ایجاد می شود. این حالت می تواند بر روی دست ها، آرنج ها، زانوها، پاها و انگشتان پا تأثیر بگذارد. برای برخی از افراد، درد می تواند آنقدر شدید باشد که حتی تحمل وزن یک پتو را هم ندارند. علائم به طور معمول در 6-12 ساعت، بدترین حالت را دارند. مفصل آسیب دیده یا انگشت شست، طی 1-2 هفته بهبود می یابد. موارد زیر، علائمی است که فرد مبتلا به نقرس انگشت شست پا تجربه می کند:
1-min.jpg
  • درد شدید مفصلی در انگشت شست پا
  • شروع سریع
  • تورم و قرمزی یا تغییر رنگ
  • حساسیت
  • مشکل در حرکت
به دلیل درد و تورم شدید، راه رفتن یا ایستادن برای افرادی که حملات نقرس شست پا را تجربه می کنند، سخت است.

تشخیص نقرس پا​

پزشک باید چندین معاینه را برای تشخیص نقرس پا انجام دهد. یکی از آزمایشات مورد نیاز، آزمایش مایع مفصلی است که شامل کشیدن مایعات از مفصل آسیب دیده است. وجود بلورهای اورات در مایع، نشانه ابتلا به نقرس است.

پزشکان همچنین می توانند آزمایش خون، برای بررسی سطح اسید اوریک در بدن، انجام دهند. با این حال، NIH اظهار می دارد که علائم نقرس، در برخی از افراد دارای اسید اوریک بالا، ممکن است هرگز ایجاد نشود، در حالی که افرادی با سطح اسید اوریک پایین، ممکن است حملات نقرس را تجربه کنند. پزشکان همچنین می توانند با اشعه ایکس یا سونوگرافی، شواهد وجود بلورهای اورات و علت التهاب را تشخیص دهند.

علل و عوامل خطر نقرس​

نقرس به دلیل تجمع بیش از حد اسید اوریک یا افزایش اوره خون رخ می دهد. طبق موسسه ملی بهداشت (NIH)، هایپراوریسمی، عامل اصلی خطر ابتلا به نقرس است. با این حال، یک چهارم از افراد مبتلا به هایپراوریسمی، به نقرس مبتلا نمی شوند. هنگام تجزیه پورین ها در بدن، اسید اوریک تولید می شود. به طور معمول، کلیه ها مقدار مشخصی از اسید اوریک را از طریق ادرار دفع می کنند. با این حال، هنگامی که به اندازه کافی قادر به حذف آن نباشند، بلورهای اسید اوریک می توانند در مفاصل و بافت های نرم تشکیل شده و تورم و درد ایجاد کنند.

نقرس به طور معمول، بر مردان بیش از زنان تأثیر می گذارد. با این حال، سطح اسید اوریک در زنان، بعد از یائسگی افزایش می یابد. NIAMS اظهار می کند که افزایش سن نیز احتمال ابتلا به نقرس را افزایش می دهد. ژنتیک همچنین می تواند احتمال ابتلا به نقرس را افزایش دهد. طبق CDC، سایر عواملی که ممکن است احتمال نقرس را افزایش دهند، عبارتند از:

علائم نقرس​

– رژیم غذایی: غذا می تواند در بروز علائم نقرس نقش داشته باشد. خوردن غذاهای دریایی، گوشت قرمز و نوشیدن الکل، سطح اسید اوریک را در بدن افزایش می دهد.

– وزن: داشتن اضافه وزن، احتمال ابتلا به نقرس را افزایش می دهد.

– داروها: برخی از داروها، از جمله دیورتیک ها و آسپرین با دوز پایین، با خطر ابتلا به نقرس در ارتباط هستند؛ زیرا سطح اسید اوریک را در بدن افزایش می دهند.

– سایر شرایط پزشکی: فشار خون بالا، دیابت و بیماری های کلیوی می توانند خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهند.

چطور از ابتلا به نقرس شست پا جلوگیری کنیم؟​

نقرس ممکن است ناتوان کننده باشد، اما تغییرات زیادی در سبک زندگی و رژیم غذایی وجود دارد که می تواند به جلوگیری از آن کمک کند:

-حفظ وزن بدن در محدوده سالم: ورزش و رژیم غذایی ممکن است به کاهش سطح اسید اوریک در خون کمک کند.

-کاهش مصرف الکل: الکل، به ویژه آبجو و مشروبات الکلی، خطر ایجاد حمله نقرس را افزایش می دهد. بنابراین، محدود کردن یا اجتناب از مصرف الکل به بدن کمک می کند اسید اوریک اضافی را از طریق ادرار دفع نماید.

-نوشیدن مایعات فراوان: مقدار کافی آب بنوشید و مصرف نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.

-از رژیم غذایی کم چرب و کم پورین استفاده کنید: از غذای غنی از پورین، مانند غذاهای دریایی و گوشت قرمز، خودداری کنید. در عوض، از سبزیجات، لبنیات کم چرب و پروتئین های گیاهی استفاده نمایید.
منبع: https://clinicdard.com/14983
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا