تفاوت علائم بیماری دیسک کمر با گردن

در این مقاله در رابطه با علائم و دردهایی که ممکن است به دلیل بیماری های دیسک گردن و یا کمر باشد صحبت شده است. با ما همراه باشید

Lumbar-Degenerative-Disc-Disease.jpg

علائم مشترک در بیماری دیسک کمر و گردن​

بیماری دیسک بیشتر در ستون فقرات گردن یا کمر رخ می دهد، زیرا این نواحی از ستون فقرات بیشترین حرکت را دارند و بیشتر مستعد سایش و پارگی هستند.
بارزترین علامت بیماری دیسک فرسایش یافته، درد کم و مداوم در اطراف دیسک است که گه گاه شدیدتر می شود.
برافروختگی درد می تواند مربوط به فعالیت های اخیر و استرس غیر طبیعی بر روی ستون فقرات باشد، یا ممکن است ناگهان و بدون دلیل بروز کند. اپیزودهای درد بین چند روز تا چند هفته قبل از از بین رفتن کامل یا کم شدن درد ادامه پیدا می کنند.
سایر علائم شایع بیماری دیسک فرسایش یافته عبارتند از:
  • افزایش درد با فعالیت هایی شامل خم شدن یا پیچاندن ستون فقرات و همچنین بالا بردن اجسام سنگین
  • احساس "بیرون زدگی" ، ناشی از بی ثباتی ستون فقرات، که در گردن یا کمر احساس می کند که قادر به پشتیبانی اصلی نیست و ممکن است قفل شود و حرکت را دشوار کند.
  • افزایش درد هنگام موقعیت های خاص برای مدت طولانی، مانند نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی (تشدید درد کمر)، یا نگاه کردن طولانی به تلفن همراه یا کتاب (بدتر شدن درد گردن).
  • کاهش درد هنگام تغییر مکرر وضعیت، به جای ماندن در حالت نشسته یا ایستادن برای مدت طولانی. به همین ترتیب، کشش منظم گردن می تواند باعث کاهش درد دیسک گردن شود و پیاده روی کوتاه و مکرر در طول روز می تواند درد دیسک کمر را کاهش دهد.
  • کاهش درد با موقعیت های خاص، مانند نشستن در وضعیت خمیده یا دراز کشیدن با یک بالش زیر زانو، یا استفاده از بالشی که باعث انحنای طبیعی گردن در هنگام خواب.
میزان درد مزمن- که به آن به عنوان درد پایه گفته می شود- بین افراد کاملاً متغیر است و از تقریباً بدون درد و یا فقط کمی تحریک ناخوشایند، تا درد شدید و ناتوان کننده متغیر است.

AdobeStock_291290553.jpg

علائم رایج بیماری دیسک کمر​

به طور خاص شناسایی و توصیف علائم دیسک کمر می تواند منجر به تشخیص دقیق تر و برنامه درمانی مؤثر شود. کمردرد معمولاً با ترکیبی از علائم زیر مشخص می شود:

1- درد​

درد در ناحیه کمر معمولاً به صورت سوزشی و بی حسی توصیف می شود. این نوع درد می تواند با اسپاسم عضلانی خفیف یا شدید، تحرک محدود و درد در باسن و لگن همراه باشد.

2- دردی که به باسن، پاها و مچ پاها انتشار می یابد​

گاهی اوقات کمر درد شامل یک احساس سوزش، سوزن سوزن شدن یا بی حسی است که به ران، مچ پا و پا، که به آن سیاتیک نیز گفته می شود، انتشار می یابد. سیاتیک در اثر تحریک عصب سیاتیک ایجاد می شود و معمولاً فقط در یک طرف بدن احساس می شود.

3- دردی که بعد از نشستن طولانی مدت بدتر می شود​

نشستن باعث فشار بر روی دیسک ها کمردرد می شود. پیاده روی و کشش می توانند کمر درد را به سرعت کاهش دهند، اما نشستن مجدد ممکن است باعث بازگشت علائم شود.

4- دردی که هنگام تغییر موقعیت بهتر می شود​

بسته به علت اصلی درد، برخی وضعیت ها راحت تر از سایر وضعیت ها خواهند بود. به عنوان مثال، با تنگی نخاع راه رفتن به طور معمول ممکن است دشوار و دردناک باشد، اما خم شدن به سمت جلو ممکن است درد را کاهش دهد. چگونگی تغییر علائم با تغییر موقعیت می تواند به شناسایی منبع درد کمک کند.

5- دردی که پس از بیدار شدن از خواب بدتر شده و با حرکت بهتر می شود​

بسیاری از افرادی که کمردرد را تجربه می کنند، دردشان اول صبح شدیدتر است. با این حال، پس از بلند شدن و حرکت کردن، علائم برطرف می گردند.
درد در صبح به دلیل سفتی ناشی از استراحت طولانی مدت، کاهش جریان خون با خواب و احتمالاً کیفیت تشک و بالشت های مورد استفاده است.
البته روش های دیگری نیز وجود دارد که افراد کمردرد را تجربه می کنند. کمردرد در هر فرد متفاوت است و عوامل زیادی بر کیفیت و شدت درد از جمله سلامت روانی و عاطفی، استرس مالی یا ورزش و سطح فعالیت تأثیر می گذارند.

تشخیص بیماری دیسک کمر و گردن​

روند زیر به طور معمول برای تشخیص بیماری دیسک تحلیل رفته استفاده می شود:
1- شرح حال پزشکی که شامل جزئیات علائم فعلی و گذشته ی مربوط به درد گردن یا کمردرد می باشد از بیمار گرفته می شود، از جمله هنگام شروع درد، تکرر درد، شدت درد و تأثیر آن بر تحرک.
شرح حال پزشکی ممکن است شامل اطلاعاتی در مورد خواب و عادتهای غذایی، میزان ورزش و سطح فعالیت و نحوه کاهش یا بدتر شدن علائم توسط فعالیت یا وضعیت بدن نیز باشد.
2 یک معاینه فیزیکی انجام می شود که ممکن است شامل بررسی حس در امتداد ستون فقرات به دلیل ناهنجاری ها، تست رفلکس و یا طیف وسیعی از تست های حرکتی باشد که شامل خم شدن ستون فقرات به جلو، عقب یا طرفین باشد.
3- ممکن است در برخی موارد انجام تصویربرداری برای یافتن یا تأیید تشخیص نیاز باشد. اسکن ام آر آی معمولاً برای فرسایش دیسک مورد استفاده قرار می گیرد، که می تواند کمبود آب در دیسک، شکاف در دیسک یا فتق دیسک را نشان دهد.
کمبود آب در دیسک ممکن است به عنوان یک دیسک سیاه دیده شود، زیرا در اسکن ام آر آی تیره تر به نظر می رسد.
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا