بهترین سریال های ایرانی (شبکه نمایش خانگی و تلویزیون)

dornaz

عضو انجمن

best-iranian-Series.png

در چند سال اخیر به خاطر افزایش پلت فرم های پخش فیلم و سریال و سرویس های مختلف اشتراک و انتشار ویدئو، خیلی از تهیه کنندگان فیلم ها تصمیم گرفته اند تا سریال هایی با موضوعات مختلف در شبکه نمایش خانگی منتشر کنند. خیلی از کارگردانان و بازیگران تلویزیونی وارد این فضا شده اند. در ادامه به معرفی سریال های جدید ایرانی پخش خانگی خواهیم پرداخت. 15 تا سریال اول سریال های شبکه نمایش خانگی و 15 سریال دوم، سریال های ایرانی صدا و سیما هستند. سریال ایرانی و تماشای آن یکی از سرگرمی های خانوادگی است. چرا که سریال های ایرانی علاوه بر نزدیک بودن به فرهنگ و آداب و رسوم ما دارای مضامینی مناسب برای گذراندن اوقات فراقت با خانواده هستند. بر همین اساس در این سری نقد و برسی سعی کردیم بهترین سریال های ایرانی را به صورت یک لیست جامع ارائه کنیم.

سریال جدید ایرانی پخش خانگی


این سریال ها در واقع در دو بخش هستند. بخش اول سریال های ایرانی نمایش خانگی و بخش دیگر سریال های جذابی که توسط صدا و سیما منتشر شده اند. همانطور که می دانید سریال های ایرانی صدا و سیما براساس بودجه ای که برای ساخت آنها در نظر گرفته می شود، تقسیم بندی می شوند. بهترین های آنها هم سریال هایی هستند که به عنوان سریال های الف ویژه، الف فاخر و یا الف شناخته می شود. به عبارت دیگر هر چه تعداد پروداکشن ها، لوکیشن ها، بازیگرها و .. بیشتر باشد در زمره الف ها قرار می گیرند. سریال های ایرانی همچون هزاردستان، در چشم و باد، سریال های ایرانی بیوگرافی همچون روزگار قریب، شهریار و… هیچگاه فراموش نخواهند شد.


هیولا The Monster


مثل اغلب کارهای موفق مهران مدیری، پیمان قاسم خانی نویسنده فیلم نامه سریال ایرانی هیولا است. این طنز سیاسی، مهم ترین موضوعات اجتماعی و سیاسی را با لحنی طنز و البته گزنده نقد می کند. داستان این سریال ایرانی کمدی در مورد یک معلم به نام هوشنگ شرافت است. او وضع مالی خوبی ندارد. آقای شرافت یک دانش آموز به نام هوشمند دارد که یک روز به او 3 تراول 50 هزار تومانی می دهد. شرافت متوجه می شود که آن تراول ها تقلبی هستند، اما به دلیل نیاز شدید مادر مریضش به دارو، مجبور می شود آنها را به داروخانه بدهد و اولین تجربه کلاهبرداری اش را انجام دهد...

بزرگترین و یا شاید عجیب ترین ویژگی سریال جدید ایرانی هیولا، بازی نکردن سیامک انصاری است. اما آنچه بیشتر از همه نمایان است، تقلید قابل قبول از سریال بریکینگ بد است. مثل این سریال در این سریال، آقای شراقت در تنگناه ها و برنگاه های مختلف، بین پول و شرافت، پول را انتخاب می کند. این سریال ایرانی در بیستمین دوره جشن حافظ خوش درخشید و برای مهران مدیری بهترین کارگردانی، برای پیمان قاسم خانی بهترین فیلم نامه و برای شبنم مقدمی جایزه بهترین بازیگر زن کمدی را به ارمغان آورد. طنز سیاسی هیولا در واقع جزو بی پرده ترین طنزهای سیاسی محسوب می شود. هیولا با 17 میلیون دقیقه بازدید در پلتفرم های مختلف، در سال 98 پربیننده ترین سریال جدید ایرانی نمایش خانگی بود. ویلای من، شوخی کردم . عطسه جزو دیگر سریال های طنزی است که اگر به هیولا علاقه مند بودید می توانید آن ها را هم مشاهده کنید.


The-Monster-Series-1.jpg

مانکن Mannequin

حسین سهیلی زاده از پرکارترین کارگردانان تلویزیونی ایران است. او تا به امروز 22 سریال برای صدا و سیما ساخته و از سال 97 به سمت نمایش خانگی رفته و دو سریال مانکن و ملکه گدایان را کارگردانی کرده است. کاوه و همتا به به یکدیگر علاقه مند هستند. پدر کاوه زندانی مالی است و بدهی های زیادی دارد. کاوه به همین دلیل خود را به دختر عموی پدرش، یعنی کتایون می فروشد و با او ازدواج اجباری می کند. کتایون نیز تمام بدهی های پدر کاوه را صاف می کند. کاوه علاقه خود به همتا را از کتایون مخفی نگه داشته است...

یکی از بزرگترین سوالاتی که در سریال جدید ایرانی مانکن وجود دارد این است که واقعا چه لزومی دارد خواننده ای مانند فرزاد فرزین با آن شکل و شمایل، ادای لات ها را دربیاورد؟ از همان زمانی که برخی از موزیسن ها وارد سینما شدند ( و یک بازی خوب هم از آنها ندیدیم!!!) این قضیه صرفا برای گیشه تکرار می شود. در بیستمن دوره جشن حافظ، مریلا زارعی به خاطر بازی در سریال ایرانی مانکن جایزه بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی را از آن خود کرد. نویسندگی این سریال بر عهده بابک کایدان است که عمدتا از او سریال ها و فیلم های های طنز تجاری! را سراغ داریم. به نظر مریلا زارعی برای نقش های خیلی منفی مانند این نقش مناسب نباشد! اما حضور او در این سریال جدید ایرانی قطعا به فروش آن کمک زیادی کرد. سریال هایی مانند اولین شب آرامش، کرگدن و در پناه تو داستانی همانند مانکن را روایت می کنند.


Mannequin-Serie.jpg

گلشیفته Golshifteh

بهروز شعیبی (که هر نقشی بازی کند باز آدم را یاد سیدرضا، طلبه فیلم طلا و مس می اندازد) از هنرمندان پرکاری است که در سال 93 اولین مجموعه تلویزیونی خود به نام پرده نشین را برای تلویزیون ساخت. داستان این سریال ایرانی روایت گر زندگی 4 زن است. گلی دلگشا با پدرش برای مستقل شدن اختلاف نظر دارد. راحله گلشیفته با شوهرش در مورد مشکلات زنان اختلاف نظر جدی دارد. مژگان میرزایی یک ورزشکار حرفه ای است اما برای خروج از کشور نیاز به اجازه از شوهرش دارد و ...

بهروز شعیبی هنوز درک درستی از فضای طنز ندارد. وگرنه با شخصیت پردازی درستی که برای مهدی هاشمی می کرد، استعداد های او بیشتر شکوفا می شد. سریال گلشیفته به حد دیگر آثار شعیبی مانند دهلیز و یا سیانور نمی رسد، اما حقیقتا از خیلی از سریال های نمایش خانگی بهتر است. چرا که حداقل مخاطبش را راضی نگه می دارد و به خاطر کنایه هایی که به مشکلات اجتماعی و بعضا سیاسی می زند جذاب است. یر مهدی ژوله، هومن سیدی و سیامک انصاری هم توانستند با طنازی های درونی و ذاتی نقش خوبی را بازی کنند، وگرنه شخصیت پردازی خوبی برای آنها هم متصور نیستیم. نازنین بیاتی در نوزدهمین جشن حافظ جایزه بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی را کسب کرد.


Golshifteh-Serie.jpg

کیف انگلیسی The English Briefcase

سریال کیف اگلیسی جزو الف ویژه های دهه 70 است. سال 79 ضیاالدین دری یکی از فاخرترین آثار تلویزیونی ایران را ساخت که هم از منظر منتقدان و هم از نظر تماشاچیان به شدت تحسین شد. داستان این سریال در حدود سال 1320 شمسی روایت می شود. منصور ادیبان پس از تحصیل در فرانسه، به ایران بر می گردد. او برای حضور در مجلس شورای ملی نماینده می شود اما به دلایل زیادی! نمی تواند به مجلس راه یابد. در دوره بعدی انتخابات مجلس ملی، او با کمک مستانه موفق به راهیابی به مجلس می شود. مستانه با ورود به زندگی ادیبان، هم در زندگی شغلی و هم در زندگی خصوصی او تغییراتی را ایجاد می کند و…

گروه فوق العاده قوی و توانای سازندگان و بازیگران سریال، ادغام ژانرهای سیاسی اجتماعی آن دوران، با شرایط عاطفی و احساسی شخصیت ها و از همه مهمتر موسیقی جالب آن (نام علیرضا قربانی از آنجا بر روی زبان ها افتاد)، دلایلی هستند که این سریال را واقعا به سریالی فاخر تبدیل کرده اند..اصلی ترین عامل موفقیت سریال این است که یک دهه بسیار مهم در تاریخ سیاسی اجتماعی ایران را روایت می کند. دهه 20 شمسی آبستن حوادث مهم در تاریخ ایران است که به خودی خود جذاب و البته عبرت آموز! هستند. جنگ جهانی دوم، سلطنت پهلوی دوم، ایجاد سه جریان بزرگ سیاسی ضد پهلوی (ملی گرا، مذهبی ها، چپ ها)، ملی شدن صنعت نفت، اتفاقات آذربایجان و از همه مهمتر نفوذ گسترده آمریکا در منابع کشور و روایت جذاب آنها، باعث شده این سریال ایرانی پرمخاطب باشد.


The-English-Briefcase-series.jpg

پدر سالار Pedar Salar

زمانی که تلویزیون فقط 2 شبکه داشت و کنداکتور برنامه های این دو شبکه را مردم در روزنامه های کثیرالانشتار می خواندند، یک سریال به شدت مورد توجه قرار گرفته بود. داستان این سریال ایرانی در مورد خانواده واعظیان است. اسدا… خان، پدر خانواده اعتقاد دارد یک دختر پس از ازدواج باید در خانه پدر شوهرش زندگی کند. از این رو سه فرزند پسرش باید در کنارش زندگی کنند. ولی دخترانش (زری و مهری) در خانه پدر شوهرانشان بمانند! اما آذر همسر ناصر ( پسر کوچک اسدا…) با این سیاست مخالف است و قصد دارد زندگی مستقلی داشته باشد. اسدا… فکر می کند اگر به این خواسته عروسش تن دهد، هم صلابت خود را از دست می دهد و…

کمند امیر سلیمانی که نقش آذر، عروس لجباز اسدا.. خان را بازی کرد چنان منفور شد که چندین بار به قتل تهدید شد. ناصر هاشمی نیز در یک مصاحبه گفت بارها در کوچه و خیابان، مردم سر راه او را گرفته اند و از او خواستند به پدر احترام بگذارد و حرف پدرش را گوش کند! پدرسالار چون با بطن زندگی مردم هماهنگ بود، چون بدون شیله پیله بود و از مردم بود به سرعت محبوب شد. زندگی ساده و البته قابل درک خانواده واعظیان، اختلاف نظرهای خانوادگی معمولی و مرسوم، فضائلی مانند احترام به بزرگتر و … جزو جذابیت های این سریال بود. جالب است بدانید چند وقت پیش شبکه آی فیلم اعلام کرد که مخاطبان سریال پدر سالار (که بعد از حدود 26 سال باز پخش شد) بیشترین درصد بینندگان این شبکه را به خود اختصاص داده است!


Pedar-Salar-series.jpg

این سریال ها هم براساس علاقه و استقبال مخاطبان (و یاشاید تبلیغات و سرو صدا آنها) و هم براساس محتوا و کیفیت انتخاب شده اند. در این لیست تمامی ژانرها وجود دارد. پس از مطالعه این مقاله خودتان درخواهید یافت که آیا سریال های نمایش خانگی بهتر هستند و معنا و مفهوم دارند یا سریال های صدا و سیما؟ آیا اصلا سریال های نمایش خانگی مفهوم دارند یا فقط جذابیتی کاذب و هیجانی تقلیدی از سریال های ترکی و غربی را به نمایش می گذارند؟ قضاوت با خودتان! البته مقایسه سریال های نمایش خانگی با سریال های فاخر صدا و سیما اشتباه است. چرا که این دو رویکرد متفاوتی دارند. مثلا سریال های صدا و سیما عمدتا در ژانر تاریخی ساخته می شوند اما سریال های شبکه نمایش خانگی عمدتا مباحث مربوط به مسائل اجتماعی را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. البته در این که واقعا سریال های نمایش خانگی دغدغه اجتماعی دارند یا فقط دغدغه پول و گیشه هم بحث بسیار است!!

در صورت تمایل به مشاهده لیست کامل بهترین سریال های ایرانی می توانید از طریق لینک زیر از وب سایت ما دیدن نمایید:
سریال های ایرانی
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا