اضطراب عملکرد جنسی

hamyar

عضو فعال
احساس اضطراب قبل از رابطه جنسی یک امر طبیعی است. اما اگر اضطراب شما به حدی است که نمی توانید رابطه جنسی داشته باشید و یا از رابطه خود لذت ببرید، ممکن است دچار اضطراب عملکرد جنسی (SPA) شده باشید.

این اختلال نوعی اضطراب عملکردی است که بر فعالیت جنسی فرد تاثیر می گذارد. در این وضعیت، فرد معمولا به دلیل احساس عدم توانایی برای انجام فعالیت های جنسی قبل از رابطه و یا در حین آن، دچار ترس و اضطراب می شود.

این اختلال در مردان بیشتر از زنان شایع است و می تواند منجر به سایر اختلالات جنسی مانند اختلال نعوظ نیز شود. اگرچه یکی از علت های اختلال نعوظ میتواند اضطراب عملکرد جنسی باشد، اما این دو اختلال کاملا متفاوت هستند.



در حال حاضر، اضطراب عملکرد جنسی یکی از شایع ترین مشکلات جنسی در میان افراد است. تحقیقات نشان می دهد که حدودا 9 الی 25 درصد مردان به این بیماری مبتلا هستند. همچنین، تقریبا 6 تا 16 درصد زنان نیز تحت تأثیر این اختلال قرار دارند.

بروز این اختلال قبل از رابطه جنسی کمی متفاوت از زمانی است که در حین رابطه جنسی ایجاد می شود. در صورتی که این اختلال قبل از رابطه جنسی اتفاق بیفتد، برقراری رابطه جنسی تقریبا غیرممکن می شود. زیرا به احتمال زیاد فرد نمی تواند به نعوظ برسد و یا آن را حفظ کند. اما زمانی که در طول رابطه جنسی اتفاق می افتد، فرد نمی تواند از رابطه خود لذت ببرد یا به ارگاسم (اوج لذت جنسی) برسد.
این اختلال در صورت عدم درمان، می تواند منجر به اختلالات جنسی دیگر و همچنین از بین رفتن علاقه به رابطه جنسی و سایر فعالیت های جنسی شود. در یکی از مطالعات انجام شده، محققان دریافتند که اضطراب عملکرد جنسی نقش مهمی در ایجاد اختلال عملکرد جنسی در مردان و زنان دارد.
 

hashemzhani

عضو انجمن

علائم اضطراب عملکرد جنسی چیست؟

علائم اضطراب عملکرد جنسی معمولا شامل موارد زیر می باشد:

  • علاقه کم یا احساس عدم علاقه به فعالیت های جنسی
  • انزال زودرس هنگام رابطه جنسی
  • ناتوانی در رسیدن به نعوظ یا حفظ آن
  • عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم

علائم اضطراب جنسی در زنان

علائم اضطراب عملکرد جنسی در زنان کمی متفاوت است. علائم این اختلال در زنان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• خشکی واژن

• ناتوانی در برانگیختگی جنسی

• احساس درد هنگام رابطه جنسی

افراد مبتلا به اضطراب عملکرد جنسی آن را به شکل ‌های مختلفی تجربه می‌کنند. توجه به تمام علائمی که معمولا ناشی از این بیماری است، اهمیت زیادی دارد.

تشخیص اضطراب عملکرد جنسی

گاهی اوقات اضطراب عملکرد جنسی، به اشتباه اختلال نعوظ تشخیص داده می شود. اضطراب عملکرد جنسی، یک بیماری شناخته شده نیست و این امر اغلب تشخیص و درمان آن را دشوار می کند. احساس ترس و نگرانی که باعث اختلال عملکرد جنسی می شود، از مراجعه افراد به پزشک و درخواست کمک های درمانی نیز جلوگیری می کند.

برای تشخیص اضطراب عملکرد جنسی، ابتدا همه دلایل دیگر برای کاهش عملکرد جنسی فرد، مانند سایر اختلالات و مشکلات جنسی، باید رد شوند. اضطراب عملکرد جنسی معمولا توسط یک روان درمانگر تشخیص داده می شود.

علت اضطراب عملکرد جنسی چیست؟

بدن شما در زمان اضطراب دچار تغییراتی می شود که می تواند بر عملکرد جنسی شما تاثیر بگذارد. هنگامی که مضطرب هستید، سطح هورمون هایی مانند نور اپی نفرین و کورتیزول معمولا افزایش می یابد. افزایش این سطح هورمون ها باعث افزایش فشار خون نیز می شود که این امر می تواند منجر به کاهش خونرسانی به آلت تناسلی شما شود و از رسیدن به نعوظ یا حفظ آن جلوگیری کند.

اضطراب عملکرد جنسی هیچ گونه علت مشخصی ندارد و معمولا توسط مجموعه ای از عوامل بیولوژیکی و روانی ایجاد می شود. از جمله:

1_ نگرانی درمورد تصویر بدن و نداشتن اعتماد به نفس

افرادی که بیش از حد نگران قد، وزن یا ظاهر برخی از قسمت‌ های بدن خود هستند، ممکن است در زمان انجام فعالیت‌ های جنسی، دچار اضطراب عملکرد جنسی شوند.

2_ احساس عدم ارتباط عاطفی با شریک زندگی خود



اضطراب عملکرد جنسی گاهی اوقات ناشی از مسائل عاطفی و مشکلاتی است که با شریک زندگی خود دارید.

3_ مشکلات سلامت روان

برخی از مشکلات روانی مانند افسردگی و اختلال اضطراب فراگیر، ممکن است منجر به اضطراب عملکرد جنسی شوند.

4_ نداشتن تجربه جنسی

افرادی که تجربیات جنسی کمتری دارند ممکن است در ابتدای رابطه جنسی، دچار اضطراب عملکرد جنسی شوند.

5_ استرس

استرس، همه ی جنبه های زندگی از جمله فعالیت جنسی را تحت تاثیر قرار می دهد. اضطراب عملکرد جنسی گاهی اوقات ممکن است به دلیل استرس کاری، فشار مالی یا سایر موقعیت های استرس زای دیگر ایجاد شود.

6_ تجارب منفی یا آسیب های جنسی در گذشته

داشتن تجربیات منفی جنسی در گذشته، چه با شریک فعلی یا شریک سابق، می تواند منجر به اضطراب عملکرد جنسی شود.

7_ استفاده بیش از حد از محتوای پورنوگرافی

این مسئله گاهی اوقات می تواند تصورات اشتباهی از شکل و احساس رابطه جنسی ایجاد کند. تحقیقات نشان می دهد استفاده از محتوای پورنوگرافی می تواند منجر به برخی از اختلالات جنسی شود.
گاهی اوقات اضطراب عملکرد جنسی خود منجر به بدتر شدن وضعیت می شود و یک چرخه معیوب را ایجاد می کند. این مشکل با احساس اضطراب قبل از رابطه جنسی شروع می شود که بر عملکرد جنسی فرد تاثیر می گذارد و سپس، دفعات بعدی که فرد درگیر فعالیت جنسی می شود، اضطراب بیشتری را تجربه می کند. زیرا بار آخر نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد.

درمان اضطراب عملکرد جنسی

درمان اضطراب عملکرد جنسی معمولا به علت آن بستگی دارد. به طور کلی می توان از ترکیب دارو درمانی و روان درمانی برای برطرف نمودن علائم این اختلال استفاده کرد.

1_ روان درمانی

گاهی اوقات درمان شناختی-رفتاری برای درمان این اختلال توصیه می شود.

2_ دارو درمانی

استفاده از داروهایی مانند ویاگرا و سیالیس که برای درمان اختلال نعوظ تجویز می شوند، گاهی اوقات برای افرادی که دچار اضطراب عملکرد جنسی می شوند نیز توصیه می شود.

برای یافتن درمان موثر اضطراب عملکرد جنسی، باید تحقیقات بیشتری انجام شود. درمان شناختی-رفتاری و دارو درمانی تاکنون از موثرترین روش های درمانی این اختلال هستند. استفاده از داروهای بوسپیرون، بوپروپیون و ترازودون نیز برای درمان علائم اضطراب عملکرد جنسی می تواند اثرات مثبتی داشته باشد.
 

hashemzhani

عضو انجمن

درمان دارویی اختلال نعوظ​

بسیاری از مراجعین سوال می کنند که آیا قرص برای سفت کردن آلت هنگام رابطه جنسی وجود دارد؟ پاسخ مثبت است، قرص ها و درمان های دارویی مختلفی برای درمان اختلال نعوظ موقت وجود دارد. اما در مشکلات پیچیده تر، فرد باید علت اصلی عدم نعوظ را درمان کند.

  • آپومورفین ( زیر زبانی) که در ۱۲ دقیقه اثر می کند و تا ۲ ساعت هم می ماند.

  • ترازودون که ضد افسردگی ملایم است.

  • سیلدنافیل که خیلی سریع هم اثر می کند اما در افرادی که نیترات می خورند نباید مصرف شود. قابل توجه است که بیماران قلبی این دارو را با احتیاط استفاده کنند. هم چنین این دارو فقط در پاسخ به تحریک جنسی اثر می کند.

  • می توان تزریق داخل مجرا انجام داد که باید در شرایط ضد عفونی باشد. این درمان می تواند عوارضی مثل درد در محل تزریق یا نعوظ طول کشیده داشته باشد. در فردی كه بیماری کم خونی داسی شکل، اسکیزوفرنی، اختلال روانی شدید و یا بیماری سیستمیک شدید داشته باشد از این درمان استفاده نمی شود.

  • دستگاه وکیوم: وسیله ای شامل یک سیلندر که با لوله به یک پمپ وصل می شود و باعث می شود خون در آلت جمع شود و در پایین یک حلقه دور آلت انداخته می شود. این روش در افراد مسن بیشتر استفاده می شود.

قرص برای درمان اختلال نعوظ مرد​

این سه قرص می توانند یک ساعت پیش از رابطه جنسی مصرف شوند تا موجب سفتی آلت مرد و نگه داشتن نعوظ به مدت طولانی شوند.

  • سیلدنافیل سیترات (ویاگرا)
  • تادالافیل سیترات (CIALIS)
  • وردنافیل
  • ویزارسین
هر سه دارو عوارض مشابهی دارند:

  • سردرد
  • احتقان بینی
  • اختلال گوارشی
  • اختلال دید (دید آبی رنگ)
  • درد زانو
این دارو ها با نام های تجاری مثل ویاگرا، Blue Chew و غیره به فروش می رسند. سی تا 60 دقیقه پیش از رابطه جنسی قرص را با آب مصرف کنید. اگر تاثیر قرص و نعوظ بیش از 4 ساعت طول کشید، به پزشک مراجعه کنید.


❇ جراحی برای درمان اختلال نعوظ​

در افرادی که به درمان های قبلی پاسخ نداده اند از اعمال جراحی استفاده می شود مثل پروتزهای آلت ( malleable or semi rigid و inflatable ). پروتز می تواند عوارضی مثل عفونت و عوارض بعد جراحی و …. داشته باشد.

از جراحی های دیگر جراحی عروق است که بیشتر در افراد جوان غیر سیگاری و فاقد بیماری زمینه ای (دیابت) که بیشتر در اثر ضربه دچار اختلالات عروقی و اختلال در خونرسانی به آلت شده اند، استفاده می شود.

❇ درمان اختلال نعوظ در طب سنتی​

در طب سنتی نیز برای درمان اختلال نعوظ از درمان های گیاهی استفاده می شود که کشورهایی مثل چین و آفریقا مدت طولانی است که از این روش ها استفاده می کنند. در پاسخ به سوال ” آیا شلی آلت با تغذیه درمان می شود؟ ” باید بگوییم که بسته به علت عدم نعوظ جواب می تواند مثبت و یا منفی باشد.

برحی از گیاهان اثرات مشابه با قرص برای درمان اختلال نعوظ مردان دارند و از جمله این گیاهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جینسنگ: که از کرم آن نیز برای انزال زودرس استفاده می شود.

  • ال _ آرژنین: که با افزایش خونرسانی اثر می کند.

  • دی هیدرواندروسترون (DHEA): که بیشتر میل جنسی در زنان را افزایش می دهد و به اختلال نعوظ کمک می کند.

  • یوهیمبین (آلکالوئید زهرین که از گیاه آفریقایی به نام Corynanthe yohimbe گرفته می شود)

  • جینکو: علف های هرز بز شاخی (epimedium)، ویاگرا گیاهی (با احتیاط استفاده شود)

توصیه پزشک​

اختلال نعوظ به علت اختلال جنسی و آسیب روانی که به فرد و شریک جنسی وارد می کند مهم می باشد، اما زمانی به فردی می گوییم که این اختلال و بیماری دارد که این مشکل به طور متناوب برای وی ایجاد شود نه اینکه به دفعات کمی بوده و حل شود. باید توجه کنیم که این مشکل با بالا رفتن سن افزایش می یابد و سن بر این بیماری بسیار تاثیر می گذارد
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا