استنلس استیل 316 گرید مقاوم در محیط های خورنده دریایی

metallurgy12

عضو انجمن
AS56_2Tech.jpg

مقدمه

فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل (Stainless Steel) در صنایع مختلف و متنوع و در اشکال متفاوتی، مورد استفاده قرار می گیرد. ورق استیل نیز به عنوان یکی از مقاطع فولادی ضد زنگ در گریدهای متنوعی ارائه می شوند که هر کدام با توجه به میزان آلیاژهای به کار رفته در آن ها همچون کروم، نیکل، مولیبدن و... دارای خاصیت و کارایی متفاوتی هستند. صنایع هوا فضا، کشتیرانی، پزشکی، ساختمانی، حمل و نقل، سازه‌ های ساحلی، خودرو سازی و بسیاری دیگر، از این مقطع فولادی در ساخت محصولات خود استفاده می‌ کنند. در این مقاله قصد داریم بیشتر با ورق استیل 316، مزایا و کاربرد آن آشنا شده و به چرایی به کارگیری ورق استیل 316 در ساخت سازه‌ های ساحلی بپردازیم.

ورق استیل 316

فولاد ضد زنگ، نوعی آلیاژ فولادی محسوب می‌شود که حاوی حداقل 10.5 درصد کروم است. کروم، مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی را به فلز می‌ دهد. در واقع این مقاومت در برابر خوردگی، با ایجاد لایه‌ ای از اکسیدهای فلزی بر روی ورق به دست می آید و به عنوان محافظ در برابر مواد و عوامل خورنده، عمل می‌ کند. ورق استیل 316 نیز به عنوان یکی از بادوام‌ ترین گریدهای فولادی، معمولاً از 16 تا 18 درصد کروم، 10 تا 14 درصد نیکل، 2 تا 3 درصد مولیبدن و حدود 0.08 درصد کربن تشکیل شده است.
این ورق استیل ضد اسید نسبت به دیگر گریدها از مقاومت بیشتری در برابر خوردگی‌ های ناشی از محیط‌ های اسیدی برخوردار است. این مقاومت بیشتر، به دلیل مولیبدن اضافه شده به این گرید است. به همین دلیل است که از نظر تجاری و کاربرد در صنایع متنوع، گرید 316 بعد از گرید 304 در مقام دوم قرار دارد. این ورق، یک فولاد آستنیتی و غیر مغناطیسی است که در عرف بازار به ورق نگیر نیز شهرت دارد. با توجه به نوسان بازار در این روزها، می‌ توانید برای استعلام قیمت ورق استیل 316 و دیگر گریدها، با مشاوران ما تماس بگیرید.


barandilla1.jpg

از ورق استیل 316 در چه صنایعی استفاده می‌ شود؟

ورق استیل 316 در مقایسه با هم نوع خود یعنی ورق 304، از مقاومت بیشتری در برابر خوردگی در محیط‌ های غلیظ کلریدی برخوردار است. بنابراین در صنایعی که با مایعات و اتمسفر غلیظ اسیدی و کلریدی سر و کار دارند، از این محصول استفاده فراوانی می‌ شود. صنایع و محصولات زیر تنها بخشی از موارد متنوع و پر مصرف استفاده از این ورق استیل ضد اسید هستند:
 تجهیزات پزشکی مانند ایمپلنت، پیچ و پین ارتوپدی
 معماری
 مهندسی هوا فضا
 تجهیزات پردازش و فرآوری مواد غذایی
 مخازن ذخیره سازی و حمل و نقل مایعات و مواد شیمیایی
 نیروگاه های هسته ای
 ماشین آلات رنگرزی نساجی
 کارخانه های تولید خمیر، لاستیک و کاغذ
 سیستم های تصفیه آب
 ابزارآلات استخراج معادن
 فنر، پیچ و مهره
 سازه‌ های ساحلی و دریایی
 نرده‌ ها و تابلوهای ساحلی
 وسایل برودتی
 اتصالات کشتی و قایق
 و...
با نگاهی به موارد بالا می‌ توان متوجه شد که این ورق فولادی برای محیط‌ های اسیدی، قلیایی و کلریدی کاربرد فراوانی دارد و در برابر خوردگی و پوسیدگی ناشی از این محیط‌ های خورنده، از دوام بالایی برخوردار است. از دلایل دیگر استفاده از ورق استیل 316 در این صنایع می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ظاهری زیبا
• سهولت در نظافت
• استحکام بالا نسبت به وزن کم
• قابل دسترسی در اشکال متنوع

مزایای استفاده از ورق استیل 316 چیست؟

این فولاد ضد زنگ دارای مزایای فراوانی است و همین موضوع نیز باعث شده که در صنایع فراوانی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر مقاومت بالا در محیط‌ های اسیدی، این گرید در محدوده‌ دمای -150 تا 950 درجه سانتی گراد نیز عملکرد فوق العاده‌ ای دارد. موارد زیر از جمله مزایای این ورق محسوب می شوند:
 مقاومت بیشتری در دمای بالا و در مقایسه با گرید 304 دارد.
 دارای قابلیت بالای جوش پذیری است.
 دوام بالایی در برابر خوردگی و سوراخ شدن دارد.
 به واسطه ساختار آستنیتی خود در دمای پایین، دارای سختی عالی است.
 مقاوم در برابر مواد شیمیایی خوردنده همچون اسید استیک، سولفوریک، گوگرد و...
 دوام و ماندگاری بالا در محیط کلریدی
 مقاومت بالا در برابر خوردگی تنشی، حفره‌ ای و شکافی
 و...
با توجه به مزایای که در بالا عنوان شد تا حدودی می‌ توان حدس زد که چرا این ورق در ساخت سازه‌ های ساحلی کاربرد دارد. در بخش بعدی و پایانی، بیشتر با دلایل استفاده از این مقطع فولادی در سازه‌ های دریایی و ساحلی آشنا خواهیم شد.



316-Stainless-Steel-Properties-lab-equipment.jpg

دلایل استفاده از ورق استیل 316 در سازه‌ های ساحلی چیست؟

همان طور که قبلا نیز گفته شد، ورق استیل 316 یک فولاد ضد زنگ آستنیتی کروم-نیکل محسوب می‌شود که حاوی مقدار معینی مولیبدن است. مولیبدن اضافه شده به این محصول باعث شده است تا نسبت به دیگر گریدها به خصوص ورق 304، در مجاورت اتمسفر مرطوب دریایی، مقاومت بیشتری در برابر خوردگی به وجود آید. بنابراین با توجه به درجه اکسیداسیون متوسط محیط‌ های دریایی، در ساخت سازه‌ های ساحلی همچون نرده‌ ها، استفاده از گرید 316 به یک اصل ثابت تبدیل شده است.
با توجه به خاصیت کلریدی محیط‌ های ساحلی و دریایی، سازه‌ های آهنی و فولادی در مجاورت این محیط ها دچار خوردگی‌ های شکافی و حفره‌ ای می شوند. بنابراین باید از ورق هایی در ساخت این سازه‌ ها استفاده شود که مقاومت بالا و طولانی مدتی در برابر این نوع خوردگی اسیدی و کلریدی داشته باشند. ورق استیل 316 همان گزینه‌ ای است که علاوه بر مقاومت بالا، دارای ظاهری زیبا برای استفاده در سازه‌ های دریایی و آبی به حساب می آید.​
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا