استنلس استیل در صنعت داروسازی

metallurgy12

عضو انجمن

biopharmaceutical-manufacturing-creating-a-robust-and-productive-process-299468-1280x720.jpg


مقدمه

ورق استیل ماده ای است بسیار محبوب و جذاب برای استفاده در محیط هایی که در معرض مواد شیمیایی، مایعات یا مواد غذایی قرار خواهد داشت. همه فلزات در مجاورت هوا اکسید می شوند و همین امر سبب زنگ زدگی آهن و فولاد معمولی می گردد. مع ذالک ترکیب شیمیایی ورق استیل موید این است که لایه ای فوق العاده نازک و ظریف از اکسید کروم پسیو بر روی سطح آلیاژ به وجود آید که بعد از این از کل فلز در مقابل اکسید شدن بیشتر محافظت و پیشگیری نماید. این لایه پسیو خود ترمیم کننده است، به طوری که اگر سطح فلز آسیب ببیند یا لایه پسیو برداشته و محو شود، اصلاح شده و دوباره تشکیل می شود از کل ماده محافظت به عمل می آورد.
افزودن نیکل به ورق استیل از نظر ساخت و اجرای عملیات، مزایای ارزشمندی فراهم می سازد نظیر شکل پذیری و جوش پذیری بهتر و همینطور مقاومت خوردگی بالاتر. چند گروه اصلی برای ورق استیل های حاوی کروم و نیکل وجود دارد که از میان آنها متداولترین آلیاژهایی که در صنایع داروسازی به کار می روند تحت عنوان ورق استیل آستنیتی شناخته می شوند. میزان 8 تا 12 درصد نیکل آنها را داکتیل می کند یعنی در حالی که چقرمه باقی می مانند، اما به راحتی می توانند تحت عملیات ساخت قرار گیرند. علاوه بر این، اگر سطح کروم ۱۸ درصد شود مقاومت عالی بر علیه خوردگی عمومی در آنها ایجاد خواهد شد.
جهت تصمیم گیری در خصوص به کاربستن نوعی از ورق استیل، دلایل زیادی وجود دارد برای این که چرا یک شرکت می بایست نیازمند به اصلاح سطح فلز باشد. این نیازمندیها در دو مقوله خلاصه می شود: پاکسازی و پرداخت.
استنلس استیل به اشکال کویل، ورق، صفحه، میله، مفتول و لوله جهت تولیدات مختلفی ساخته می شود از جمله تجهیزات صنعتی برای خطوط تولید مواد شیمیایی، مخازن و تانک ها، ابزار دقیق و لوازم اصلی جراحی. مخازن انبارش و تانکرهای مورد استفاده جهت حمل مایعات اسیدی اغلب از ورق استیل ساخته می شوند، به خاطر مقاومت خوردگی آن. این مزیت در خصوص کاربرد آن در آشپزخانه های صنعتی و تجاری و کارخانه های فرآوری و تولید غذایی نیز موثر واقع شده است زیرا در این صنایع و محل های یادشده، استنلس استیل را می توان با بخار پاکسازی، تمیز، استریل و ضدعفونی نمود بدون نیاز به رنگ یا پرداخت عملیات سطحی دیگر.
پنج مورد کاربردهای قابل شناسایی مشترک و مرتبط با الزام های پرداخت و پاکسازی سطح ورق استیل عبارتند از:
produlab_pharma_vessel.jpg

1-برداشتن یا زدودن پسماند سبک

هنگامی که ورق های سبک استیل به خوبی با هم به روش جوشکاری قوسی با الکترود تنگستن با گاز محافظ جوش داده می شوند مقداری مواد اضافی جوش بر روی سطح باقی می ماند که نیاز به زدودن دارد. اغلب برای این فرآیند یک ساینده مورد استفاده قرار می گیرد، اگر چه این کار گاهی اوقات می تواند این خطر را داشته باشد که بر شکل و فرم قطعه تاثیر قابل ملاحظه ای بگذارد و امکان اشتباه اپراتور یا متصدی نیز هست.

2-پاکسازی و آماده سازی سطح ورق استیل

هنگام جوشکاری ورق استیل با هم، حرارت موجود باعث اکسیداسیون می شود که این پدیده به نام تغییر رنگ حرارتی معروف است و این حالت بالقوه و شدیداً خورنده می باشد چنانچه زدوده نشود. مع ذالک فرآیند زدودن به وسیله سنگ زدن سبب تضعیف منطقه جوش و مواد پایه می شود بنابراین در بعضی شرایط و وضعیت ها این فرآیند با روش پاکسازی و تمیزکاری جایگزین می گردد. روش های سنتی عبارتند از اسید شویی یا استفاده از فرچه سیمی که هر کدام مجموعه خطرات خاص خودشان را دارند. اسیدهای نیتریک و کلریدریک از خود بخار یا گازهایی آزاد می کنند که می تواند باعث سوختن پوست بدن انسان شوند. به همین صورت فرچه های سیمی چنانچه با پوست تماس پیدا کنند می تواند بسیار خطرناک باشند زیرا این فرچه ها فوق العاده زبر و خشن هستند و به جهت خطر شل شدن سیم های آنها ضروری است حین استفاده از چشم و بدن محافظت شود. انتخاب فرچه سیمی نیز نیاز به بررسی دارد زیرا یک فرچه سیمی از جنس استنلس استیل یا کربن استیل گرید ضعیف می تواند ورق استیل را آلوده نماید.

3-پلیسه گیری یا صافکاری لبه ها

اگر ورق استیلی که معمولاً برای ساخت تانک ها و مخازن، آشپزخانه های حرفه ای یا دیگر تجهیزات داروسازی به کار می رود با استفاده از برش یک قطعه بزرگ فرم یا شکل بگیرد آنگاه این امر می تواند سبب ایجاد پلیسه یا برآمدگی در طرف زیرین مواد گردد. تیزی لبه ها غالباً خطر در حمل و جابجایی مواد و همچنین ایمنی کناره های محصول را برای استفاده کننده به دنبال دارد. روش های سنتی از سوهان ها، کاردک یا ساینده ها یا سنباده های زبر برای این منظور مناسب است، اگرچه آنها از نقطه نظر پرداخت سطوح نادرست اند. این لوازم فقط گوشه ها را می زدایند و در مقیاس میکروسکوپی یک شیار 45 درجه باقی خواهد ماند.
sterile-environments.jpg

4-پاکسازی سطح

در صنایع داروسازی، ورق استیل به لحاظ و تمیز ماندن دائمی، پرکاربردترین مواد است. پد های تمیز کننده از جنس پشم فلزی (سیم ظرفشویی) به طور سنتی برای پاکسازی و تمیز کاری مورد استفاده قرار گرفته اند، اگر چه به لحاظ اینکه این سیم ها به لایه پسیو و عمل پسیواسیون سطح فلز تأثیر می گذارد لذا استفاده از اینها می تواند سبب آلودگی شود.
در ارتباط با ساخت، حمل، تهیه و تولید مواد شیمیایی مقررات بسیار زیادی وجود دارد که شرکت ها و کارخانه ها ملزم به رعایت و پایبندی به آنها هستند. از جمله این مقررات عبارتند از ایجاد اطمینان از اینکه هیچ ماده ای که در تماس با مواد شیمیایی است، عامل هیچ یک از اجزا؛ در مقیاسی که سلامت انسان را به مخاطره می اندازد یا تحولی ناخواسته در ترکیب ماده شیمیایی به وجود می آورد یا خواص و ویژگی های آن را مضمحل و نابود می سازد؛ نباشد.
سیستم مدیریت سلامت و ایمنی غذایی از تولید تا مصرف، گردانندگان را ملزم و مکلف می سازد که در فرآیند کار و تجارت شان از جمله عملیات و فرآوری مواد شیمیایی و بسته بندی می بایست به طور موثر مراقب تهدیدها و خطرهای سلامتی، ایمنی و بهداشتی باشند. یک تهدید این گونه تعریف شده: هر گونه عفونت ناشی از طراحی ضعیف یا فقدان بهداشت، از طریق تنزل یا افت مواد در اثر فرسایش یا خوردگی تا نقص و خرابی قطعات در اثر شکست و خستگی. این سیستم اکنون می بایست امکان و احتمال آلودگی مواد با مواد شیمیایی که با آنها در تماس اند جمله ورق استیل را مورد بررسی قرار دهد. این مقررات به همراه ظاهر و نمای زیبا، سهولت پاکسازی، دوام و شکل پذیری ورق استیل، آن را ماده ای نموده به طور روز افزون محبوب جهت صنعت داروسازی.​

 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا