آیا صافی کف پا باعث کمر درد می شود؟

کمردرد شکایت بالینی شایعی است که افراد بسیاری آن را در طول زندگی خود تجربه می کنند. کمر درد می تواند علل متعددی از جمله زور زدن و بلند کردن اجسام سنگین یا بیماری های ذاتی مانند کیفوز داشته باشد. از علل کمتر شایع کمر درد می توان به نحوه راه رفتن و یا مشکلات ساختاری پا نیز اشاره کرد.

آیا داشتن کف پای صاف می تواند باعث کمردرد شود؟ البته. اگرچه عوامل دیگری می توانند علائم آن را تشدید کنند. خوشبختانه گزینه‌های درمانی برای این نوع کمردردِ ساده در دسترس بوده و اگر زودهنگام به آن رسیدگی شود، قابل درمان است.

ارتباط بین کف پای صاف و کمر درد چیست؟​


مشخصه صافی کف پا این است که پا دارای قوس های کمی بوده و در نتیجه کل کف پا هنگام راه رفتن با زمین تماس پیدا می کند. افرادی که کف پای صاف دارند در مقایسه با افرادی که قوس‌های کف پای معمولی یا بلندی دارند، ۵۰ درصد بیشتر به کمر درد مبتلا خواهند شد. همچنین عوامل دیگری مانند سبک زندگی و بیماری های زمینه ای نیز می توانند علائم این نوع کمر درد را تشدید ‌کنند.


صافی کف پا در نوزادان و خردسالان کوچک امری طبیعی است؛ اما معمولا در سنین ۲ تا ۳ سالگی صافی کف پا از بین می رود. با این حال، بدلیل عوامل ژنتیکی و نقص های رشدی دوران کودکی ممکن است این وضعیت تا دوران بلوغ ادامه یافته و به بیماری کف پای صاف (پس پلانوس) تبدیل شود.

در حالی که علل اکتسابی از جملع آسیب های فیزیکی یا سایر بیماری ها می تواند باعث صافی کف پا شود، با این حال صافی کف پا بیشتر ارثی است. از علل اکتسابی کف پای صاف در بزرگسالان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارگی تاندون های عضلات ساق پا
  • التهاب یا آسیب تاندون عضله تیبیال خلفی
  • شکستگی استخوانی
  • بیماری آرتریت روماتوئید
  • آسیب اعصاب محیطی
  • دیگر عوارض کف پای صاف
نگرانی از بابت دیگر عوارض کف پای صاف کاملا بجاست. کف پای صاف به جز کمر درد می تواند منجر به بروز علائم زیر نیز شود:
  • خستگی پا
  • تورم قسمت داخلی پا
  • درد هنگام حرکت دادن پا

صافی کف پا چگونه باعث کمر درد می شود؟​

بدن ما ترکیبی به هم پیوسته از عضلات، تاندون ها و سایر بافت هاست. هنگامی که یک قسمت از بدن حرکت می کند، سایر قسمت ها نیز با خم شدن یا انقباض خود این عمل حرکت را تسهیل می بخشند. پیاده روی یکی از بهترین مثال ها در این مورد است: در حین راه رفتن، تمام وزن بدن را روی پاهای انداخته می شود. بعبارتی پاها به عنوان نوعی ضربه گیر عمل کرده و ستون فقرات به عنوان تکیه گاه اصلی که ما را به حالت ایستاده نگه می دارد. ادامه مطلب
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا