کورتاژ لثه چیست ?

farzane

عضو فعال
کورتاژ لثه چیست ? چگونه انجام می‌شود ? آیا نیاز به بی حسی دارد ؟ آیا توسط دندانپزشک انجام می‌شود یا جراح ؟
 

sasan_1383

عضو انجمن
کورتاژ لثه : بیماریهای لثه اکثراً در مراحل اولیه بدون درد میباشند.
درصورتیکه شخص توجهی به خونریزیهای لثه در هنگام غذا خوردن و مسواک زدن نداشته باشد ،بیماری پیشرفت میکند و میکروبهای موجود در محیط دهان به صورت لایه ای بیرنگ ،به هم چسبیده و بر روی سطح دندان و لثه جمع میگردندو پلاکهای میکروبی را تشکیل میدهند .

این پلاکها ی میکروبی در مراحل اولیه به راحتی با مسواک زدن پاک میشوند ولی در صورت عدم رعایت بهداشت این پلاکها در دندان ماندگار میشوند و عفونت به بافتهای عمیقتر مانند استخوان فک و الیاف نگهدارنده دندانها سرایت میکندوباعث تحلیل استخوان دندان والیاف نگهدارنده میگردد ودرنهایت دندان لق شده و میافتد.

کورتاژ لثه در واقع به معنی برداشتن و حذف و تراشیدن دیواره لثه ی بیمار شده میباشد و به دو نوع کورتاژ لثه ای و زیر لثه ای تقسیم میشود ، که حاوی عفونت و پلاکهای میکروبی است، و در نهایت اتصال مجدد لثه سالم به دندان می باشد که در کلینیک آلما توسط متخصص جراحی انجام میگردد. به دو نوع کورتاژ لثه ای و زیر لثه ای تقسیم میشود.

خراشیدن لثه​

شامل جداسازی بافت نرم ملتهب و متورم دیواره لثه می باشد که حاوی عفونت و میکروب است.

کورتاژ لثه (خراشیدن لثه): این تکنیک جراحی لثه شامل خراشیدن بافت ناسالم از بخش عفونت کرده و در نهایت التیام لثه سالم باقی مانده است.

کورتاژ زیر لثه​

این نوع کورتاژ عملى است که در قسمتهای نزدیک به ریشه و اتصالات لثه ای نزدیک به ریشه انجام می شود و اتصال بافت همبندلثه با استخوان را قطع می کند.

مراقبت بعد از جراحی لثه:
پس از چند روز عمل جراحی لثه شما می توانید درد طبیعی ناشی از این درمان را با قرص مسکین کنترل و تکسین دهید.
فرقی نمی‌کند از چه روشی برای تسکین درد استفاده می‌کنید، فقط حتما بلافاصله بعد از جراحی آنرا استفاده نمایید. می‌توانید از یک بسته یخ برای کاهش التهاب استفاده نمایید. بعد از بند آمدن خونریزی، می‌توانید غذاهای نرم بخورید. تا یک یا دو روز اول به خوردن مایعات و غذاهای نرم مانند سوپ، ماست، اسموتی و پوره سیب‌زمینی ادامه دهید.
 

ستاره_قطبی

عضو فعال
در علم پریودونتولوژی، کورتاژ لثه به معنی برداشتن و حذف و تراشیدن دیواره لثه پاکت پریودونتال می باشد. این عمل برای جداسازی بافت نرم دیواره لثه می باشد که حاوی عفونت و میکروب است.

در واقع در کورتاژ، بافت گرانولشین یا بافت جوانه ای (granulation tissue) پاکت پریودونتال حذف می شود، پاکت پریودونتال در واقع از دست رفتن اتصالات لثه ای دیواره دندان می باشد و در محل قطع این الیاف (pdl) میکروب های محیط دهان که برای لثه آسیب رسان می باشد، نفوذ می کنند.

بافت گرانولسین معمولا فرمن می باشد و دارای بافت افزایش یافته فیبرو بلستیک و عروق ریز مختلف (خونچکان) و آماسی مزمن می باشد که ممکن است حاوی قطعات کلکولوس یا کلنی های میکروبی می باشد که اگر توده یا کلنی میکروبی وجود داشته باشد باعث می شود شکل پاتولوژیک بافت پایدار باشد و جلوی ترمیم بافت لثه سالم گرفته شود.

در واقع این بافت جوانه ای (گرانولشین) التهابی و متورم توسط سلولهای اپیتلیوم پوشیده می شوند و رشته های بلندی از آن به داخل این محیط آماسی کشیده می شوند. وجود این اپی تلیوم به عنوان سدی مانع چسبیدن فیبرهای (رشته های) جدید در ناحیه می شود.

کورتاژ لثه.jpg
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا