چهار مدل شاتون زدن داریم
مدل اول :
هر گاه روغن کاری زیر پیستون به هر دلیل مختل شود اتصال شاتون - گژنپین و پیستون قفل می شود
در این حالت شاتون به دلیل نیرویی که از سمت میل لنگ دریافت می کند با نیروی زیاد پیستون را خرد میکند و ممکن است به سیلندر آسیب خیلی شدید بزند
مدل دوم :
در موارد خیلی نادر ممکن است اتصال گژنپین و شاتون از پیستون شکسته شود و شاتون به همراه گژنپین بدون پیستون به سیلندر برخورد کند
در این حالت شاتون به حدی به سیلندر آسیب میزند که معمولا چند سانتی متر پارگی ایجاد میکند .
مدل سوم :
شکسته شدن یا کج شدن شاتون
این مورد خیلی رایج هست معمولا در دورهای خیلی بالا فلز شاتون از نواحی که ترک دارد دچار شکست می شود
در مواردی هم ممکن است موتور ساعت های زیادی در حال کار باشد ، حرارت زیاد باعث می شود شاتون کج شود .
مدل چهارم :
باز شدن شاتون از میل لنگ
معمولا به دلیل اشتباه انسانی و سفت نکردن پیچ های کپه شاتون به اندازه لازم ؛ اتفاق می افتد .