دستگاه های پر کن مایعات از جنس استیل

metallurgy12

عضو انجمن
ورق استیل در پر کن مایعات.jpg

مقدمه

در صنعت تولید و بسته بندی مایعات به منظور افزایش دقت و کیفیت در بسته بندی نیاز به ماشین آلات دقیقی می باشد. دستگاه پرکن مایعات دستگاهی است که برای پر کردن حجم یا وزن مشخصی از مایعات با حالات، چگالی و ویسکوزیته متفاوت استفاده می شود. یکی از موارد حائز اهمیت در بسته بندی مایعات حفظ آنها در برابر آلودگی می باشد. از این رو در ساخت دستگاه پرکن مایعات باید از موادی استفاده شود که خاصیت ضد میکروبی داشته باشند. ورق استیل به خوبی می تواند پاسخگوی این نیاز باشد. به طور مثال ورق استیل 316 علاوه بر حفظ خواص مایعات محتوی ظرف، دوام و عمر بالایی داشته، در برابرمایعات خورنده مقاوم بوده و با آنها واکنش نمی دهد و به راحتی قابل شستشو می باشد. با در نظر گرفتن مزایای ذکر شده، طبیعی است که قیمت ورق استیل 316 نسبت به انواع دیگر مواد مورد استفاده در ساخت این تجهیزات بالاتر باشد.
ورق استیل 316 یک ورق استیل آستنیتی حاوی کروم، نیکل و مولیبدن است و نسبت به آلیاژ 304 از مقاومت به خودگی بالاتری برخوردار است. به دلیل وجود عناصر آلیاژی نیکل و مولیبدن در فولادهای استنیتی، قیمت ورق استیل 316 از انواع فولادهای فریتی بالاتر می باشد.

ورق استیل در پر کن مایعات1.jpg

انواع دستگاه های پرکن مایعات

برای اینکه دستگاه پر کن مایعات به درستی کار کند، باید متناسب با محصول انتخاب شود. یکی از خواص مهم مایعات ویسکوزیته است که میزان مقاومت یک سیال در برابر جاری شدن را نشان می دهد. در حقیقت جاری شدن یک سیال وابسته به چگالی و ویسکوزیته ی آن است. در یک دسته بندی می توان مایعات را به انواع رقیق، گاز دار، نیمه غلیظ، غلیظ با ویسکوزیته بسیار بالا، چسبناک و غلیظ، حاوی ذرات جامد، کف کننده و همچنین اسیدی و خورنده تفکیک نمود. بر اساس معیار ویسکوزیته، دستگاه های پر کن مایعات دارای دو گروه کلی پر کن مایعات رقیق و پر کن مایعات غلیظ می باشند که هر یک از آنها دارای انواع مختلفی است.
در دستگاه پر کن مایعات رقیق، عمل پر کردن، از طریق خاصیت گرانوری مایعات و وزن خود مایع با روش ثقلی انجام می شود و در پر کردن مایعات غلیظ عمل پر کردن، از طریق پمپ یا سیلندر پیستون انجام می گردد. در دستگاه های پرکن مایعات با مکانیزم پیستونی (مخصوص مایعات غلیظ)، سنسور قطع کننده در آن پیام قطع را بعد از پایان تزریق ارسال می کند و اگر سیستم پر کردن از نوع پمپ یا ثقلی باشد، توسط تایمر برای کنترل حجم مواد تزریق شده استفاده می شود.

دستگاه پرکن مایعات رقیق

ماشین آلات پر کن مایعات رقیق در انواع مختلفی قابل ارائه می باشند که در ادامه به آنها اشاره می شود.
o دستگاه پرکن مایعات ثقلی https://www.famcocorp.com/product/17611/دستگاه-پر-کن-مایعات-رقیق-ثقلی: در مایعات رقیق، به علت چگالی و ویسکوزیته پایین آن ها، از وزن و نیروی جاذبه خود مایع برای تزریق آن ها استفاده می شود. این دستگاه از طریق خاصیت گرانوری مایعات بطری ها را پر می نماید. دستگاه پرکن مایعات ثقلی مناسب مایعات با ویسکوزیته کم، رقیق و مایعاتی است که با تغییر دما تغییر ویسکوزیته نمی دهند؛ مانند آب، شربت، آب میوه، شیشه شور، الکل، استون، بنزین، مایعات خورنده مثل اسید ها و مواد شیمیایی. دقت پرکردن این دستگاه ها نسبت به سایر پرکن ها پایین تر بوده و در نتیجه برای مایعات گران قیمت، نیمه غلیظ و غلیظ و مایعاتی که کف می کنند، مناسب نمی باشند.
o دستگاه پرکن مایعات اورفلو یا سر ریز: مناسب برای پر کردن مایعات رقیق و نیمه غلیظ تا ارتفاع یکسان در ظروف می باشد. دستگاه پرکن مایعات اورفلو پیشرفته تر و دارای سرعت عمل بسیار بالاتری از دستگاه های ثقلی بوده و بسیار مناسب جهت استفاده در تولیدات صنعتی می باشد.
o دستگاه پرکن مایعات تری بلوک: مناسب برای مایعات رقیق است و دستگاه ترکیبی از پر کن، شست و شو دهنده بطری، به همراه درب گذار و درب بند می باشد و از این رو برای تولیدات پایین اقتصادی تر است.
o دستگاه پرکن مایعات منوبلوک: دستگاه ترکیبی از پرکن و دربند و مناسب مایعات رقیق است.

ورق استیل در پر کن مایعات2.png

دستگاه پرکن مایعات غلیظ

ماشین آلات پر کن مایعات غلیظ، بر اساس مشخصات مایع و فرایند در انواع مختلفی موجودند.
o دستگاه پرکن مایعات پمپی: مناسب مایعات غلیظ با ویسکوزیته بالا و با عملکرد ساده می باشد.
o دستگاه پرکن مایعات سیلندر پیستونی: پر کن مایعات غلیظ با عملکرد پیشرفته است.
o دستگاه پر کن و درب بند روتاری همراه با لیبل شیرینگ: مناسب محصولات غلیظ است و چند کاره می باشد.
o دستگاه اسپری پر کن: بصورت دستی و نیمه اتومات و تمام اتومات وجود دارد. مکانیزم آن به این صورت است که دستگاه توسط سیلندر پیستون حجم مشخصی از مایع را به درون بطری تزریق می کند و سپس ولو بصورت دستی یا اتومات وارد بطری می شود. سپس بطری پرشده از مایع به همراه ولو زیر دستگاه پرس قرار می گیرد و پانچ می شود و بعد به وسیله ی نوار نقاله وارد ایستگاه دوم شده و گاز به وسیله ی نازل ها به بطری ها تزریق و سپس بطری ها توسط نوار نقاله به خارج از دستگاه منتقل می شوند.
o دستگاه پر کن ساشه مایعات: برای بسته بندی های زیر 100 گرم است. دقت وزنی وسرعت فوق العاده بالایی دارد و سیستم آن کاملا اتوماتیک می باشد.
o از انواع دیگر دستگاه های پرکننده مایعات غلیظ می توان به دستگاه های روتاری وتیوپ پر کن نیز اشاره نمود.​
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا