حدیث ثقلین را بنویسید دینی هشتم

توضیح حدیث ثقلین در کتاب کلاس هشتم​


سخن زیر از رسول خدا (ص) است که متن عربی این حدیث می باشد. اصحاب پیامبر اکرم (ص) چندین بار از ایشان این سخنان را شنیده بودند، پس می توان نتیجه گرفت که این سخنان پیامبر خیلی مهم می باشد.

إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی
ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً و إنّهما لَنْ یَفْتَرِقا
حَتى یَرِدا عَلَیَّ الحَوْضَ

ای مردم، من از میان شما می روم و دو چیز گران بها را در میان شما باقی می گذارم تا وقتی به آن دو پناه ببرید گمراه نخواهید شد. یکی کتاب خدا و دیگری عترت و اهل بیتم.
این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا آن هنگام که در کنار چشمه کوثر به من ملحق شوند. پس خوب مراقب باشید که بعد از من با این دو چگونه رفتار می کنید. این سخن رسول خدا بعدها به حدیث ثقلین مشهور شد.
سخنان پیامبر (ص)
از این بخش به شکل های مختلفی در امتحان سوال می آید که سه نمونه آن به صورت زیر است :
1- دو امانت ارزشمندی که پیامبر (ص ) در حدیث ثقلین معرفی فرمودند ، کدامند ؟
پاسخ : قرآن و عترت پیامبر

2- طبق سخن پیامبر تنها راه رسیدن به سعادت و راه یابی به بهشت زیبای خداوند چیست؟
پاسخ : پناه بردن به قرآن و اهل بیت پیامبر

3- طبق حدیثی که خواندید ، نتیجه رها کردن قرآن یا اهل بیت چیست ؟
پاسخ : گمراهی

حدیث ثقلین را بنویسید دینی هشتم


خودت را امتحان کن صفحه 38

1- چرا خداوند پیامبر اکرم را اولین معلم قرار داد ؟


پاسخ : زیرا ایشان بهتر از هر انسان دیگری می داند که هر آیه از قرآن در چه زمانی و به چه علتی نازل شده اسن و مفهوم و تفسیر واقعی آن چیست .


2- پیامبر اکرم ( ص ) برای هدایت مردم بعد از خود چه برنامه ای طراحی کرده بود ؟

پاسخ : برنامه ای طراحی کرده بود که حتّی سعادت انسان های پس از خود را نیز تضمین می کرد . این برنامه عبارت بود از تربیت معلمان ویژه برای فهم و آموزش معارف عمیق قرآن

3- حدیث ثقلین را بنویسید ؟ترجمه

پاسخ: ای مردم، من از میان شما می روم و دو چیز گرانبها را در میان شما باقی می گذارم. تا وقتی به آن دو پناه ببرید گمراه نخواهید شد؛ یکی کتاب خدا و دیگری عترت و اهل بیتم. این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا آن هنگام که در کنار چشمهٔ کوثر به من ملحق شوند، پس خوب مراقب باشید که بعد از من با این دو چگونه رفتارمی کنید .



 
آخرین ویرایش:

مهلا

تازه وارد

پیام حدیث ثقلین​

پرسش : حدیث ثقلین چه پیامى دارد؟پاسخ اجمالی:پاسخ تفصیلی: در حدیث ثقلین چند نکته قابل ملاحظه است:
1- معرّفى قرآن و عترت به عنوان «دو خلیفه» یا «دو چیز گرانمایه» دلیل روشنى است بر این که مسلمانان باید هرگز دست از این دو برندارند، مخصوصاً با این قید که در بسیارى از روایات آمده که مى فرماید: «اگر این دو را رها نکنید هرگز گمراه نخواهید شد.» این حقیقت به صورت مؤکّدترى ثابت مى شود.
2- قرار گرفتن قرآن در کنار عترت و عترت در کنار قرآن دلیل بر این است که همان گونه که قرآن هرگز دستخوش انحراف نخواهد شد، و از هر گونه خطا مصون و محفوظ است عترت و خاندان پیامبر نیز داراى مقام عصمت مى باشد.
3- در بعضى از این روایات تصریح شده که من در روز قیامت از شما درباره طرز رفتارتان با این دو یادگار بزرگ بازخواست مى کنم که ببینم عملکرد شما چگونه بوده است؟
4- بدون شک «عترت و اهل بیت» را هر گونه تفسیر کنیم على(علیه السلام) از بارزترین مصداق هاى آن است و به حکم روایات متعددى، او هرگز از قرآن جدا نشد و قرآن نیز از او جدا نگردید.
علاوه بر این، در روایات متعدّدى مى خوانیم که به هنگام نزول آیه «مباهله» پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) على و فاطمه و حسن و حسین(علیهم السلام) را صدا زد و فرمود: «اینها اهل بیت منند».(1)
5- گرچه مسائل مربوط به قیامت براى ما که در چهار دیوار این جهان محصور هستیم دقیقاً روشن نیست، ولى به گونه اى که از روایات استفاده مى شود منظور از «حوض کوثر» نهر مخصوصى است در بهشت با مزایاى بسیار، که ویژه مؤمنان راستین و مخصوص پیامبر و ائمه اهل بیت و پیروان مکتب آنهاست.
از مجموع آنچه گفتیم روشن مى شود که مرجع امت و رهبر مسلمین بعد از پیامبر على(علیه السلام) و بعد از او نیز امامانى از این خاندان است.(2)


پی نوشت: (1). مشکوة المصابیح، ص 568 (چاپ دهلى) و ریاض النفره، ج 2، ص 248 (به نقل از مسلم و ترمذى).
(2). گرد آوري از کتاب: پنجاه درس اصول عقائد برای جوانان، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى ‏، مدرسه الامام على بن ابى طالب( ع)، قم‏،1376 ه. ش‏، ص 296.
منبع :
https://makarem.ir/
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا