بیتکوین چه مزایا و معایبی دارد؟

اولین رمز ارز موجود در بازار ارزهای دیجیتال بیتکوین است. بیتکوین به‌دلیل محبوبیت بالای این ارز در بین فعالان این بازار، به‌عنوان پادشاه ارزهای دیجیتالی شناخته‌ شده است. برای آشنایی بیشتر با این ارز دیجیتال ابتدا به مفهوم آن و سپس به مزایا و معایب این ارز دیجیتالی می‌پردازیم.


بیتکوین (BTC)​

بیتکوین نخستین پول دیجیتالی است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند اقدام به سرمایه گذرای، کسب درآمد و خرید کنند. این نوع ارز تنها در بستر اینترنت خریدوفروش و معامله می‌شود. ازآنجایی‌که حجم اطلاعات و تراکنش‌های مالی زیاد است، برای پردازش این اطلاعات نیازمند قدرت پردازش بسیار زیاد برای شبکه بیتکوین هستیم.

این ارز دیجیتال غیرمتمرکز است. غیرمتمرکز بودن به این معنا است که هیچ نهاد، سازمان، شخص و دولتی آن را کنترل نمی‌کند و به‌صورت آزاد کار می‌کند. ازآنجایی‌که بیتکوین غیرمتمرکز است و توسط هیچ دولتی پشتیبانی نمی‌شود، دولت‌ها این ارز دیجیتالی را به‌عنوان یک کالای رسمی و باارزش به‌حساب نمی‌آورند.

این شبکه علاوه‌بر غیرمتمرکز بودن، به‌صورت همتا به همتا هم کار می‌کند. همچنین این نوع ارز دیجیتال به کاربران پیشنهاد می‌کند که انتقال ارزها را در سراسر دنیا با کارمزد پایین ارائه کنند. علاوه‌براین، این رمز ارز یک پول رایج و قانونی نیست اما طرفداران زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال دارد.

مزایای بیت کوین

بیتکوین باعث به وجود آمدن چندین رمز ارز شده است، این رمز ارزها را آلتکوین‌ها (ALTCOIN) نامیده‌اند. معامله، ساخت و توزیع بیتکوین توسط یک شبکه غیرمتمرکز به نام بلاکچین (Block Chain) انجام می‌شود که این دقیقاً برخلاف ارزهای رسمی است.

برای درک بهتر بیتکوین به این مثال توجه کنید. تصور کنید که مجموعه‌ای از کامپیوترها وجود دارد و بیتکوین شامل مجموعه‌ای از این کامپیوترها است، به هریک از این کامپیوترها گره یا نود گفته می‌شود. وظیفه این کامپیوترها این است که کدهای بیتکوین را اجرا کرده و آن‌ها را در فضایی به نام بلاکچین ذخیره ‌کنند.

در فضای بلاکچین معاملات ذخیره می‌شوند. برای درک بهتر می‌توان آن‌ها را به‌صورت مجموعه‌ای از بلوک‌های مکعبی شکل در نظر گرفت.

در این شبکه امکان تقلب حدود صفر درصد است. زیرا کامپیوترهای زیادی به‌صورت هم‌زمان در حال اجرای کدها و ذخیره کردن آن‌ها هستند و تمام افراد چه کسانی که به این کامپیوترها دسترسی دارند و چه افراد معمولی می‌توانند اطلاعات تراکنش‌ها را به‌صورت شفاف ببینند.

اگر هکر یا ماینری بخواهد در این شبکه اقدام خرابکارانه‌ای انجام دهد، باید بتواند حدود 51% از قدرت پردازشی کامپیوترهای بیتکوینی را در اختیار خود درآورد. در حال حاضر بیش از 10.000 گره پردازشی در بیتکوین وجود دارد و این گره‌ها هرلحظه در حال افزایش است، همین موضوع باعث کاهش چنین حملاتی می‌شود.

مزایای بیت کوین

علاوه‌بر بیتکوین که ازنظر ارزش بازار بزرگ‌ترین ارز دیجیتال است، اتریوم هم دومین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال محسوب می‌شود. کاربران برای استخراج اتریوم نیازمند بهترین نرم‌افزارند. ازاین‌رو به معرفی بهترین نرم‌افزار استخراج اتریوم می‌پردازیم. بهترین نرم‌افزار استخراج اتریوم، اترماین (Ethermine) است.

حتماً تابه‌حال به این موضوع فکر کردید که مزایا و معایب بیتکوین چیست. در این مطلب قصد داریم مزایا و معایب بیتکوین را موردبررسی قرار دهیم و هر مورد را به‌طور مختصر توضیح دهیم.

مزایای بیتکوین​

کنترل و امنیت، بالا بودن نقد شوندگی، مالیات، حذف واسطه‌ها، ناشناس بودن هویت طرفین، محدودیت عرضه، استفاده از شبکه بلاکچین، کارمزد پایین، کیف پول‌های متنوع، ریسک پایین‌تر برای معامله گران و آزادی در پرداخت تنها بخشی از مزایای بیتکوین محسوب می‌شوند. مزایای بیتکوین زیاد است به همین علت تنها چند مورد آن را به‌صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

کنترل و امنیت​

بیتکوین به‌دلیل داشتن کدهای سخت و پیچیده از امنیت بالایی برخوردار و هک کردن این رمز ارز غیرممکن است.

بالا بودن نقد شوندگی​

این مورد یکی از ویژگی‌های خوب و مهم بیتکوین است. کاربران هرزمان که بخواهند می‌توانند اقدام به خریدوفروش این ارز دیجیتالی کنند.

مالیات​

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این ارز دیجیتالی به‌دلیل اینکه غیرمتمرکز است هیچ نهاد و دولتی روی آن نظارت نمی‌کند و هیچ قانونی در مورد پرداخت مالیات در مورد این ارز وضع نشده است.

حذف واسطه‌ها​

در این ارز دیجیتال خریدار و فروشنده مستقیماً به یکدیگر وصل می‌شوند و واسطه‌ها حذف می‌گردند که یکی از مهم‌ترین اهداف این ارز دیجیتال است.

کارمزد پایین​

هزینه کارمزد صرافی‌های ارز دیجیتال برای انجام تراکنش‌ها در این رمز ارز در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال موجود در بازار، مبلغ ناچیزی بوده و این مبلغ معمولاً کمتر از 1 دلار می‌باشد.

کیف پول‌های متنوع​

حجم معاملات بیت کوین (btc) بالا است و قدیمی‌ترین رمز ارز جهان محسوب می‌شود. بیتکوین به‌دلیل قدمتی که دارد کیف پول‌های ارز دیجیتالی بسیار زیادی از آن پشتیبانی می‌کنند. بالا بودن تعداد کیف پول‌ها باعث شده که کاربران و سرمایه‌گذاران قدرت انتخاب بالایی برای گزینش بهترین کیف پول بیتکوین داشته باشند.

مزایای بیت کوین

معایب بیتکوین​

بیتکوین علاوه‌بر مزایا، معایبی هم دارد، ازجمله: برگشت‌ناپذیر بودن تراکنش‌ها، سرعت تراکنش‌ها، نوسانات قیمتی شدید، خطر کاهش ارزش در آینده نزدیک، استفاده غیرقانونی از بیتکوین، عدم وجود دانش و آگاهی کافی، تداخل احتمالی دولت، تورم‌زدایی و فراموشی رمز ارز که مساوی است با از دست دادن کل سرمایه.

برگشت‌ناپذیر بودن تراکنش‌ها​

به علت مشخص نبودن هویت کاربران در این ارز دیجیتالی، اگر واریزی به‌صورت اشتباه انجام شود دیگر امکان بازگشت تراکنش وجود ندارد.

سرعت تراکنش‌ها​

به‌دلیل پایین بودن سرعت تراکنش‌ها در این ارز دیجیتالی و زمان‌بر بودن تراکنش‌ها، این مشکل یکی از بزرگ‌ترین معایب بیتکوین به‌حساب می‌آید.

نوسانات قیمتی شدید​

بازار ارز دیجیتال نوظهور است به همین دلیل اخبار مختلف و عوامل بیرونی در روند تغییرات قیمتی ارزهای دیجیتال موجود در این بازار به‌ویژه رمز ارز بیتکوین تأثیر خواهد داشت. این امر باعث می‌شود که نوسانات قیمتی این ارز دیجیتال شدید باشد.

خطر کاهش ارزش در آینده نزدیک​

ارزهای دیجیتالی زیادی به‌سرعت به بازار عرضه می‌شوند و این باعث می‌شود که در آینده نزدیک ارز دیجیتالی به بازار معرفی شود که بهتر از بیتکوین باشد و از شدت محبوبیت این رمز بکاهد.

استفاده غیرقانونی از بیتکوین​

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد هویت طرفین در هنگام معامله و تراکنش بیتکوینی مشخص نیست، همین امر باعث سو استفاده و کلاه‌برداری شده است.

سخن پایانی​

اولین رمز ارز موجود در بازار ارزهای دیجیتال بیتکوین است. بیتکوین محبوبیت بالایی بین فعالان این بازار دارد و با لقب پادشاه ارزهای دیجیتالی شناخته می‌شود. این رمز ارز همانند سایر رمز ارزها مزایا و معایبی دارد.

از مزایای بیتکوین می‌توان این موارد را ذکر کرد: کنترل و امنیت، بالا بودن نقد شوندگی، مالیات، حذف واسطه‌ها، ناشناس بودن هویت طرفین، محدودیت عرضه، استفاده از شبکه بلاکچین، کارمزد پایین، کیف پول‌های متنوع، ریسک پایین‌تر برای معامله گران و آزادی در پرداخت.

از معایب این رمز ارز هم می‌توان به این موارد اشاره نمود: برگشت‌ناپذیر بودن تراکنش‌ها، سرعت تراکنش‌ها، نوسانات قیمتی شدید، خطر کاهش ارزش در آینده نزدیک، استفاده غیرقانونی از بیتکوین، عدم وجود دانش و آگاهی کافی، تداخل احتمالی دولت، تورم‌زدایی و فراموشی رمز ارز که مساوی است با از دست دادن کل سرمایه.
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا