برگرداندن رنگ لباس مشکی

برای همه ما مهم است که لباس‌های تیره و مشکی رنگ‌شان را هنگام شستشو از دست ندهند. در زیر، راه‌های متعددی برای بالا بردن دوام لباس‌های مشکی و نو ماندن آن‌ها معرفی شده است. برای تثبیت رنگ مشکی لباس‌ها، بهتر است از مایع‌ لباسشویی مشکین‌ شوی استفاده کنید؛ زیرا، شوینده‌های پودری باعث ایجاد ردی سفید بر روی لباس‌های تیره می‌شوند.
سافتلن، برند مورد اعتماد مصرف‌کنندگان می‌باشد. این برند چند مدل مایع لباسشویی تولید می‌کند که مایع مشکین‌ شوی، یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مواد شوینده موجود در بازار می‌باشد. با استفاده از این محصول، دیگر جای نگرانی برای بور شدن و از بین رفتن تار و پود لباس‌ها باقی نمی‌ماند. بهترین راه برای پاک‌کردن لکه‌ها از روی لباس‌های تیره، لکه‌گیری کردن است. برای این‌کار تنها به یک اسفنج و کمی مایع لباسشویی سافتلن نیاز دارید. این محصول، علاوه بر حفظ رنگ مشکی لباس‌ها، رایحه‌ای دلپذیر و جدید به پارچه‌ها خواهد داد.

تفاوت نحوه شستن لباس مشکی و رنگی​

لباس‌های مشکی معمولا در حین شستشو از خود رنگ پس می‌دهند. در صورتی که لباس‌های مشکی و رنگی را با یکدیگر بشویید، ممکن است لباس‌های تیره در حین شستشو مقداری رنگ پس دهند و موجب خرابی لباس‌های روشن و یا رنگی شوند.
همچنین، احتمال دارد لباس‌های رنگی و نو رنگ پس دهند و باعث خرابی سایر لباس‌ها شوند. به همین خاطر، بهتر است لباس‌های رنگی و مشکی را با یکدیگر نشویید. بنابراین، لازم است که لباس‌ها را قبل از شستشو از یکدیگر تفکیک کنید تا بر اساس رنگ پارچه آن‌ها را تمیز نمایید. در این صورت دیگر لازم نیست نگران خراب شدن یا رنگ پس دادن لباس‌های پررنگ و تیره باشید.
شوینده‌های معمولی دارای قدرت پاک‌کنندگی و رنگ‌بری بالایی می‌باشند و می‌توانند باعث فرسوده شدن و یا بور شدن لباس‌ها حین شستشو شوند. بهتر است برای شستن لباس‌های کثیف و لک شده، از شوینده‌های مناسب و تخصصی استفاده کنید .
در زیر مشخصات شوینده لباس‌های رنگی و مشکی را برای‌تان معرفی کرده‌ایم تا درک بهتری از تفاوت نحوه شستن لباس مشکی و رنگی به دست آورید.

شوینده مخصوص لباس‌های رنگی​

برای شستشوی لباس‌های رنگی، نیاز به یک شوینده مناسب دارید. شوینده‌های معمولی ممکن است باعث کمرنگ شدن رنگ البسه شوند. بنابراین، بهتر است از شوینده‌های مخصوص برای تمیز کردن لباس‌ها استفاده کنید تا مانع از فرسوده شدن و تغییر شکل آن‌ها شوید. فرمولاسیون این شوینده‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که کمترین آسیب را به الیاف و رنگ لباس‌ها وارد کند.
فراموش نکنید که لباس‌های نو مستعد رنگ دادن هستند. بنابراین، بهتر است لباس‌ها را بر اساس رنگ دسته‌بندی کنید و هنگام شستشو آن‌ها را پشت ‌و رو کنید تا رنگ دادن لباس‌ها به حداقل برسد.



شوینده مخصوص لباس‌های مشکی و تیره​

برای شستن لباس‌های تیره، بهتر است از مایع لباسشویی مشکین‌ شوی و تیره‌شوی استفاده کنید؛ زیرا، این محصولات علاوه بر مراقبت از بافت پارچه، باعث جلوگیری از بور شدن لباس مشکی می‌شوند و البسه برای مدت بیشتری نو و شاداب به نظر می‌رسند.
آنزیم‌های متعدد این شوینده‌ها دارای قدرت لکه‌بری بالایی می‌باشند. همچنین، مواد افزودنی مشکین‌ شوی‌ها باعث تثبیت رنگ البسه و ممانعت از تداخل رنگ‌ها می‌شود. اکثر برندها از مواد نرم‌کننده در محصولات شوینده لباس استفاده می‌کنند و این ترکیبات باعث حفظ لطافت پارچه و درخشان شدن البسه می‌شوند.
فرمولاسیون ویژه محصولات تیره‌شوی دارای خواص بسیاری می‌باشد؛ برای مثال می‌توان به خصوصیات ضدالکتریسیته، ضدسفیدک و محافظت از الیاف پارچه اشاره کرد. همچنین، نرم‌کننده موجود در مایع لباسشویی مشکین ‌شوی باعث کاهش چین و چروک لباس‌ها بعد از شستشو می‌شود و اتوکشی را آسان می‌کند. این محصول، از ایجاد رسوب مواد شوینده درون ماشین ‌لباسشویی جلوگیری می‌کند. در نتیجه، باعث محافظت از سطوح داخلی دستگاه می‌گردد. از سوی دیگر، مانع از کهنه شدن لباس‌ها در اثر شستشوی مکرر می‌شود.
استفاده از سایر شوینده‌ها برای لباس‌های تیره باعث باقی ماندن ذرات آن‌ها و ایجاد لکه‌های سفید بر روی لباس‌های تیره می‌شود. این موضوع، ظاهری نامناسب به لباس‌های تیره می‌دهد.


لیبل لباس‌ را قبل از شستششو بخوانید​

در گام اول، لازم است با نوع پارچه آشنا شوید. بنابراین، برچسب و لیبل روی آن را بررسی کنید. بر روی برچسب لباس‌ها، نحوه شستشو و نوع پارچه ذکر می‌شود. به همین خاطر، مطالعه آن بسیار مهم است؛ زیرا، برخی از لباس‌ها را نمی‌توانید در ماشین ‌لباسشویی بشویید.
از سوی دیگر، دسته‌ای از لباس‌های تیره و گران ‌قیمت هستند که برای تمیز کردن آن‌ها باید از روش خشک‌شویی استفاده کنید. برای مثال، پیراهن‌های رسمی مانند کت شلوار مشکی و یا پیراهن‌های رسمی مشکی لازم است با دست شسته شوند. همچنین، لباس‌های بافتنی تیره را باید با استفاده از دست‌ها در سینک بشویید و برای خشک شدن در یک سطح تخت پهن کنید.

لباس‌های مشکی خود را کمتر بشویید​

اگر شما هم در دسته افرادی قرار دارید که بعد از هر بار استفاده از لباس‌های تیره، آن‌ها را می‌شویید. لازم است بدانید که اینکار موجب بور شدن رنگ لباس‌ها خواهد شد. برای جلوگیری از بور شدن لباس‌ مشکی و تیره بهتر است آن‌ها را فقط در صورت نیاز بشویید. همچنین، برای از بین بردن لکه‌ها از روی پارچه‌های تیره و البسه مشکی، از یک اسفنج آغشته به مواد شوینده مناسب استفاده کنید.

لباس‌های مشکی و تیره را با آب سرد بشویید​

استفاده از آب گرم باعث تحریک رنگ‌های پارچه و کمرنگ شدن آن می‌شود. بنابراین، بهتر است لباس‌های مشکی و تیره را با دست و آب سرد بشویید. از سوی دیگر، آب گرم باعث نرم شدن الیاف پارچه و شکننده شدن آن می‌شود. در صورتی که آب سرد موجب حفظ رنگ الیاف البسه می‌شود و همچنین موجب جلوگیری از بور شدن لباس‌ مشکی می‌شود. دمای مناسب برای شستن لباس‌های تیره بین 15 تا 29درجه می‌باشد. در صورت استفاده از ماشین ‌لباسشویی برای شستن لباس‌ مشکی، برنامه را روی دمای پایین و مدت زمان کوتاه تنظیم کنید تا رنگ لباس‌ها حفظ شود.
نکته دیگری که لازم است بدانید این است که استفاده از مواد شوینده بیش از حد، موجب باقی ماندن ردی سفید بر روی لباس‌های تیره می‌شود. از سوی دیگر، استفاده از مواد شوینده به مقدار کم، باعث کثیف ماندن لباس‌ها می‌شود.
بنابراین، قبل از استفاده از محصولات شوینده، روی بسته‌بندی آن را با دقت مطالعه کنید تا از میزان مورد نیاز برای هربار شستشو مطلع شوید. میزان مورد استفاده برای هر نوع پارچه متفاوت می‌باشد.

لباس‌ها را براساس جنس و وزن دسته بندی کنید​

لباس‌ها دارای جنس متفاوتی می‌باشند. بنابراین، لازم است که لباس‌ها را جدا از هم و براساس جنس دسته بندی کنید؛ برای مثال، شستن لباس‌های ظریف مانند تی‌شرت‌، حریر و … با شلوار جین منجر به کهنه و فرسوده شدن لباس‌های ظریف می‌شود. از طرف دیگر، مدت زمان شستشو و درجه آب مورد استفاده برای هر لباس با دیگری متفاوت است. یکی دیگر از نکاتی که هنگام شستن لباس مشکی باید رعایت شود، دسته‌بندی براساس وزن است؛ زیرا، شستن لباس‌های سنگین با لباس‌های سبک منجر به تغییر شکل الیاف پارچه و چروک شدن لباس‌های سبک می‌شود.

لباس‌ها را قبل از شستشو، پشت‌ و رو کنید​

بهتر است لباس‌های تیره را قبل از شستشو، برعکس کنید. سپس بشویید. چرخش دیگ ماشین ‌لباسشویی موجب آسیب دیدن الیاف پارچه و بور شدن آن‌ها می‌شود. همچنین، با پشت‌ و رو کردن لباس‌های تیره، عمر لباس افزایش پیدا خواهد کرد.
فراموش نکنید که زیپ و دکمه‌های لباس را قبل از شستشو ببندید. اینکار مانع از ساییده شدن لباس‌ها بر روی یکدیگر شده و فرآیند سایشی هنگام شستشو باعث از بین رفتن رنگ پارچه‌ و البسه می‌شود.

استفاده از شوینده مناسب​

امروزه، سازنده‌های مواد شوینده با پیشرفت تکنولوژی دست به تولید محصولی جدید و مخصوص لباس‌های تیره زده‌اند. این محصولات با عنوان مشکین ‌شوی و تیره ‌شوی به بازار عرضه شده است که این شوینده‌های تخصصی باعث جلوگیری از بور شدن لباس مشکی و تیره می‌شوند.
همچنین تحت هیچ شرایطی از پودرها برای شستن لباس‌های تیره استفاده نکنید؛ زیرا، پودرها باعث سفیدک زدن لباس‌های رنگ تیره و مشکی می‌شوند.

لباس‌‎های مشکی را با هم بشویید​

بهتر است لباس‌های مشکی را باهم بشویید. اگر لباس‌ها هنگام شستشو رنگ‌شان را از دست بدهند، به علت وجود نداشتن لباس‌های رنگی، رنگ مشکی جدا شده از پارچه‌ها مجددا جذب لباس‌های مشکی می‌شوند.


  • برای خشک شدن لباس‌ مشکی از خشک کن استفاده نکنید​

استفاده از خشک‌کن ماشین‌ لباسشویی انتخاب خوبی برای خشک کردن لباس‌ مشکی نمی‌باشد؛ زیرا؛ خشک‌کن باعث بور شدن رنگ البسه تیره می‌شود. بهترین راه برای خشک کردن این دسته از لباس‌ها، پهن کردن آن‌ها در هوای آزاد و روی بند و به صورت پشت ‌و رو می‌باشد.
اگر تثبیت رنگ لباس‌های تیره برایتان اهمیت دارد، لباس‌هایتان را در معرض تابش مستقیم نور خورشید پهن نکنید؛ زیرا، نور خورشید باعث تغییر رنگ‌ و الیاف لباس‌های تیره می‌شود.
اگر می‌خواهید که جای‌گیره لباسی بر روی لباس‌ها باقی نماند، بهتر است یک چوب لباسی و یا پلاستیکی برای خشک کردن لباس‌ مشکی فراهم کنید. سپس، چوب لباسی را از طناب رخت، آویزان کنید.
پارچه‌های مشکی بعد از رنگ شدن، نمی‌توانند به خوبی رنگ را حفظ کنند. رنگ پس دادن البسه به نحوه رنگ‌رزی و روش تولید پارچه بستگی دارد. به همین‌ خاطر لازم است قبل از تمیز کردن لباس‌ها با روش صحیح شستشو و انواع شوینده‌های مناسب آشنا شوید.
اگر یک لباس مشکی یا تیره دارید که به رنگ دادن آن مشکوک هستید، حتما از محصولات تخصصی برای شستشو آن‌ها استفاده کنید.
منبع
 
آخرین ویرایش:

farideh

عضو فعال
عضو کادر مدیریت

ثابت نگه داشتن رنگ لباس​

از آنجا که بالاتر از سیاهی رنگی نیست، لباس‌های مشکی معمولا رنگ نمی‌گیرند اما اگر جنس نامرغوب و یا رنگ ناپایدار داشته باشند تا دلتان بخواهد به لباس‌های دیگر رنگ می‌دهند! البته فقط مشکی نیست که زورش به بقیه رنگ‌ها می‌رسد، رنگ‌های مختلف با تونالیته‌ی قرمز و آبی هم چنین خاصیتی دارند!

اما شما می‌توانید با رعایت نکات مربوط به «قبل از شستشو» و همین‌طور با کمک روش‌های زیر به ثابت نگه داشتن رنگ لباس موقع شستشو کمک کنید.

  • لباسشویی را روی آب سرد و دور کند تنظیم کنید.
  • لباس‌های رنگی نو به‌خصوص لباس‌های مشکی را بار اول با دست بشویید تا بتوانید میزان رنگ‌دهی‌اش را بررسی کنید. (هنگام شستشو نیازی به چنگ زدن نیست.)
  • لباس‌ها را به مدت طولانی در آب داغ قرار ندهید.
  • مدت‌زمان شستشوی لباس‌ها را کوتاه کنید.
  • برای خشک کردن لباس‌های رنگی، از خشک‌کن استفاده نکنید. خشک شدن لباس در هوای آزاد و به کمک آفتاب، به تثبیت رنگ لباس کمک می‌کند.
در صورتی که وقت ندارید و بالاجبار باید از خشک‌کن استفاده کنید، بهتر است تنظیمات لباسشویی را روی دور کند و بدون گرما قرار دهید.

  • از فروشگاه‌های لوازم شوینده ورقه‌ی جذب رنگ تهیه کنید. این ورقه‌ها در هنگام شستشو رنگ‌های پس‌داده شده را به خود جذب می‌کنند و مانع از لکه گرفتن سایر لباس‌ها می‌شوند.
  • شستشوی لباس‌های مختلف با جنس، رنگ و الیاف متفاوت را با شوینده‌ی مخصوص به خودشان انجام دهید. زیرا هر شوینده‌ای فرمولاسیون خاص خود را دارد که به شستشوی بهتر لباس کمک می‌کند و ریسک رنگ پس دادن لباس ها را کم می‌کند.
منبع
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا