اندازه گیری ضربان قلب در خانه

اندازهگیری ضربان قلب راهی آسان برای سنجش سلامت شما است، زیرا یک تصویر لحظهای از عملکرد ماهیچه قلب شما ارائه میدهد. ضربان قلب مناسب و طبیعی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. با این وجود، تعداد زیاد یا کم ضربان قلب در حالت استراحت میتواند نشانه یک مشکل باشد.

چه ضربان قلبی طبیعی محسوب می شود؟
ضربان قلب طبیعی برای بزرگسالان معمولاً ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است. ضربان قلبی که کمتر از ۶۰ ضربه در دقیقه است، برادیکاردی («قلب آهسته») و ضربانی که سریعتر از ۱۰۰ ضربه در دقیقه است، تاکیکاردی («قلب سریع ») نامیده میشود. برخی از متخصصان معتقدند که ضربان قلب ایدهآل در حالت استراحت نزدیک به ۵۰ تا ۷۰ ضربه در دقیقه است.


چگونه ضربان قلب خود را اندازه بگیریم؟

با توجه به گزارش تخصصی بیماریهای قلب دانشکده پزشکی هاروارد، شما میتوانید به راحتی ضربان قلب خود را با استفاده از انگشتان خود که روی مچ دست یا کنار گردن قرار میدهید اندازهگیری کنید.

· در مچ دست، انگشتان اشاره و میانی یک دست را به آرامی روی مچ مقابل، درست در زیر پایه انگشت شست فشار دهید.

· در گردن، کناره گردن را درست زیر استخوان فک خود، کمی فشار دهید.

· تعداد ضربان را در ۱۵ ثانیه بشمارید و در چهار ضرب کنید. این تعداد ضربان قلب شماست.
برای بدست آوردن دقیقترین نتیجه، میتوانید اندازهگیری را چند مرتبه تکرار کرده و میانگین سه اندازهگیری را استفاده کنید. برای اندازهگیری ضربان قلب در حال استراحت، شما باید این مراحل را طی کنید:


· ضربان قلب خود را ظرف یک تا دو ساعت پس از ورزش یا یک رویداد استرسزا اندازهگیری نکنید. ضربان قلب شما میتواند پس از فعالیتهای شدید بالا بماند.

· یک ساعت پس از مصرف کافئین صبر کنید، زیرا میتواند باعث تپش قلب شود و ضربان قلب شما را افزایش دهد.

· بعد از نشستن یا ایستادن طولانی مدت که می تواند بر ضربان قلب شما تأثیر بگذارد، ضربان قلب را اندازهگیری نکنید.

همچنین میتوانید از انواع مختلف مانیتور ضربان برای بررسی ضربان قلب خود استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که اکثر این دستگاهها آزمایش صحت را انجام ندادهاند. یک گزینه ردیاب تناسب اندام دیجیتال است. معتبرترین آنها از یک حسگر بیسیم بر روی نواری که دور سینه خود میپیچید، استفاده میکنند.


منبع: https://www.isna.ir/news/1400062216228/از-کجا-بفهمم-ضربان-قلبم-در-محدوده-طبیعی-است
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا