ارتباط دیسک گردن و سرگیجه چیست؟

دیسک گردن عارضه‌ای است که بر اثر عوامل گوناگون پدید می‌آید و نشانه‌های مختلفی نیز دارد. در این مطلب به ارتباط دیسک گردن و سرگیجه می پردازیم.

آیا در هنگام گردن درد، سرگیجه را نیز تجربه می‌کنید؟ یا این طور به نظر می‌آید که قرار گرفتن گردنتان در وضعیتی خاص، منجر به سرگیجه می‌شود؟ طبق مطالعات انجام شده، سرگیجه می‌تواند 20 تا 30 درصد جمعیت را تحت تاثیر خود قرار دهد. دلایل بالقوه زیادی نظیر اختلالات سیستم قلبی-عروقی، عصبی یا دهلیزی برای آن عنوان می‌شود.
دلیل احتمالی دیگر بروز سرگیجه، سرویکوژنیک (Cervicogenic) -عدم تعادل و نیز سرگیجه‌های ناشی از درد گردن- ‌است. البته این دلیل به عنوان علتی مستقل جای بحث دارد. از این رو باید تحقیقات بیشتری صورت پذیرد تا دانش ما در زمینه تعامل سیستم‌های مختلف بدن و کارکرد آن‌ها افزایش یابد.

ما به این امر آگاهی داریم که ورودی عصب خودپذیر از حرکات گردن بر روی هماهنگی چشم، وضعیت بدن و تعادل آن تاثیرگذار ‌است. به علاوه، طبق مطالعات صورت گرفته، تزریق بی حس کننده اعصاب، در قسمت فوقانی گردن نیز می‌تواند منجر به ایجاد سرگیجه و نیستاگموس (Nystagmus) -حرکات غیرارادی ایجاد شده توسط قسمتی از مغز که مسئولیت پردازش اطلاعات مرتبط با حرکات سر را به عهده دارد- شود.
هم چنین بر طبق تحقیقات، تحریک الکتریکی عضلات گردن نیز می‌تواند، حس خمیدگی و یا افتادن را القا کند. از این رو می‌توان اطمینان حاصل نمود که در این بین ارتباط آناتومیکی وجود دارد.

سرگیجه-گردنی.jpg

آیا به سرگیجه سرویکوژنیک مبتلا هستم یا خیر؟​

حذف دلایل دیگر سرگیجه مهم تلقی می‌شود. لذا توصیه می‌گردد در ابتدا با پزشک خانوادگی و یا فیزیوتراپیست مسلط در زمینه توانبخشی دهلیزی مشورت شود. تشخیص دیسک گردن و سرگیجه (سرگیجه سرویکوژنیک) ممکن است امری دشوار باشد. به دلیل آن که هیچ آزمایش قطعی تشخیصی در این زمینه وجود ندارد. گرچه یافته‌های زیر، از علایم سرگیجه سرویکوژنیک به شمار می‌روند:

  • سرگیجه‌هایی که با برخی حرکات سر یا ماندن در موقعیتی برای مدت طولانی (نشستن پشت کامپیوتر) تشدید می‌شود.
  • سرگیجه‌ای که در طی یا بعد از دوره گردن درد، تشدید و با مداخله به کاهش گردن درد منجر می‌شود.
  • سرگیجه‌هایی که از چند دقیقه تا چندین ساعت به طول می‌انجامد.
  • سرگیجه ای که از زمان آسیب دیدگی گردن، آغاز شده است.
  • آسیب شناسی‌های گذشته گردن
شاید یک متخصص مراقبت‌های درمانی، دردهای ناشی از گردن را به عنوان عامل احتمالی سرگیجه معرفی کند. انجام مانوری با نام «تست نیستاگموس چرخش گردن» که طی آن سر، توسط درمانگر تثبیت می‌شود اما بدن در زیر آن چرخانده می‌شود، صورت می‌پذیرد. آزمایش مثبت، به معنای بازتولید و یا افزایش علایم و امکان نیستاگموس است.

سرگیجه گردنی چیست؟​

سرگیجه گردنی یا سرویکوژنیک، حسی در گردن است که طی آن احساس دوار در شخص یا جهان اطراف او ایجاد می‌گردد. وجود حالات نادرست گردنی، اختلالات یا ضربه به ستون فقرات در ناحیه گردن چنین وضعیتی را ایجاد می‌کند.
سرگیجه‌های گردنی، اغلب بر اثر آسیب دیدگی سر و یا حرکات ناگهانی ایجاد می‌شوند که زاویه سر و گردن را به هم می‌زند. سرگیجه‌ها اغلب پس از تکان‌های گردنی احساس و بر عدم تعادل و تمرکز فرد منجر می‌شوند.

نشانه‌های سرگیجه گردنی​

دیسک گردن و سرگیجه، ناشی از حرکات ناگهانی گردن به ویژه هنگام چرخاندن آن حس می‌شوند. از علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • گوش درد یا صدای زنگ در گوش
  • درد در ناحیه گردن
  • مشکلات در حفظ تعادل هنگام راه رفتن، نشستن و یا ایستادن
  • ضعف
  • اختلال در تمرکز
این سرگیجه‌ها می‌توانند از چند دقیقه تا چندین ساعت به درازا بکشند. در صورت کاهش درد گردن، ممکن است سرگیجه نیز کاهش یابد. این علایم می‌تواند پس از انجام حرکات ورزشی یا حرکات ناگهانی و حتی عطسه تشدید یابد.

روش‌های درمانی​

پس از تشخیص سرگیجه گردنی، پزشک بنا به علل اصلی، یک نوع روش درمانی را توصیه می‌کند. درمان به صورت کلی شامل استفاده از دارو برای فروکش نمودن علائم به جهت کاهش سرگیجه و یا کاهش درد و شل شدن عضلات است.
روش‌های دیگر درمانی مانند فیزیوتراپی و آموزش قرارگیری بدن، توسط اکثر پزشکان برای کمک به ایجاد فضا در گردن، افزایش دامنه حرکت و قوی سازی عضلات آن نیز توصیه می‌گردد. این امر به تنهایی ممکن است فشار را در منطقه احیا و به کاهش علائم کمک کند.

ادامه مطلب و سایت منبع: https://drabdolhoseinpour.com
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا