ارتباط بین عدم تخلیه پروستات در مردان و پروستات

غده پروستات یکی از اندام های تناسلی مردان است که زیر مثانه قرار دارد و تقریبا اندازه یک گردو است. این غده مایعی تولید می کند که به محافظت و تغذیه اسپرم ها کمک می کند. اسپرم ها از کیسه های منی خارج شده و از طریق مجاری انزال، وارد میزراه (مجرای ادرار) می شوند. میزراه لوله باریکی است که ادرار از طریق آن، از مثانه خارج می شود. میزراه از غده پروستات نیز عبور می کند.

غده پروستات دو دوره اصلی رشد دارد. اولین دوره رشد، تحت تاثیر هورمون های جنسی اتفاق می افتد. این هورمون ها در دوران بلوغ توسط بیضه ها تولید می شوند. این اتفاق باعث می شود که غده پروستات در دوران بزرگسالی به وزن حدودا 20 گرم برسد. به دلایلی که هنوز مشخص نیست، دومین دوره رشد غده پروستات زمانی شروع می شود که مردان در دهه 30 زندگی خود هستند. با بالا رفتن سن مردان، بزرگ شدن غده پروستات همچنان ادامه دارد.

به طوری که تا 70 سالگی، وزن این غده به حدودا 40 گرم می رسد. بسیاری از مردان با افزایش سن، تغییراتی را در سیستم ادراری تناسلی خود تجربه می کنند که ممکن است ناشی از التهاب یا بزرگ شدن غده پروستات باشد. اگرچه بزرگ شدن غده پروستات همیشه منجر به مشکلات ادراری نمی شود. مشکلات آزار دهنده ادراری، به ندرت ممکن است علائم سرطان غده پروستات باشند.

علت مشکلات ادراری که با بالا رفتن سن در مردان ایجاد می شود، چیست؟​


بسیاری از مردان با بالا رفتن سن، دچار برخی مشکلات ادراری می شوند که ممکن است ناشی از التهاب غده پروستات (پروستاتیت) باشد. در مردان مسن، این علائم و مشکلات ممکن است ناشی از انسداد مجرای ادراری نیز باشد. این انسداد می تواند به دلیل بزرگ شدن خوش خیم (غیر سرطانی) غده پروستات ایجاد شود. شایع ترین علامت، مشکل در تخلیه مثانه است.

در بیشتر مواقع نگرانی ها از بابت این موضوع که آیا التهاب پروستات درمان می شود ، باعث نگرانی بیش از حد در افراد میشود.

علائم و مشکلات ادراری ممکن است به حدی آزار دهنده شوند که نیاز به درمان داشته باشند. البته همه علائم و مشکلات ادراری ناشی از تغییرات غده پروستات نیستند. در برخی از مردان، غده پروستات بزرگ می شود اما علائم کمی (و یا هیچ علائمی) بروز نمی یابد.


علائم مشکلات ادراری ناشی از پروستات​


علائم ادراری که معمولا به دلیل مشکلات غده پروستات ایجاد می شوند، عبارتند از:

  • نیاز مکرر به دفع ادرار در طول شب
  • افزایش تعداد دفعات دفع ادرار در طول روز
  • احساس نیاز فوری به ادرار کردن (این اتفاق می تواند آنقدر شدید و ناگهانی باشد که فرد به موقع به توالت نرسد)
  • جریان کند ادرار
  • چکیدن ادرار مدتی بعد از تمام شدن دفع ادرار
  • احساس عدم تخلیه کامل مثانه بعد از دفع ادرار
  • نیروی کم جریان ادرار (که هدایت کردن جریان ادرار را دشوار می کند)
  • احساس نیاز به دفع ادرار مجدد، بلافاصله پس از ادرار کردن
اگرچه این علائم اغلب نیازی به درمان ندارند، اما اگر برای شما مشکلاتی ایجاد می کنند، به پزشک مراجعه کنید. زیرا اغلب با موفقیت درمان می شوند. ادامه مطلب
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا