آزمایش 5-هیدروکسی ایندول اسید (5-HIAA) چیست ؟

خسرو

عضو انجمن
برای انجام این آزمایش نیاز به ادرار 24 ساعته بیمار می باشد، برای جمع آوری ادرار 24 ساعته، تمام ادرار تولید شده باید برای یک دوره 24 ساعته ذخیره شود. بهتر است نمونه در یک مکان سرد و تاریک مانند یخچال قرار داده شود.

مواد غذایی مانند آووکادو، موز، آناناس، آلو، گردو، گوجه فرنگی، کیوی و بادمجان می توانند با اندازه گیری 5-HIAA تداخل ایجاد نماید و 3 روز قبل از جمع آوری ادرار باید از مصرف آنها اجتناب شود.

افزایش قابل توجه 5-HIAA در یک نمونه ادرار 24 ساعته در فرد مبتلا به علائم سندرم کارسینوئید نشان دهنده ی تومور کارسینوئید است اما تشخیص 100 درصد آن نیست. به منظور تشخیص بیماری، باید نمونه ای از تومور بررسی شود (بیوپسی). پزشک متخصص اغلب نتایج آزمایش غیرطبیعی را با یک درخواست اسکن برای کمک به تشخیص تومور، همراه می کند.

تومورهای کارسینوئید، در هر جایی که ظاهر شوند، بر روی سلول های سازنده هورمون تاثیر می گذارند. این تومورها بخشی از یک گروه بیماری هستند که تومورهای نوروندوکرین (NET) نامیده می شوند.

اکثر تومورهای کارسینوئید معمولا در یک یا دو بخش از بدن شروع می شوند: ریه ها یا دستگاه گوارش از جمله معده، روده کوچک، روده بزرگ، آپاندیس یا راست روده.

گاهی نیز امکان دارد تومور کارسینوئید در خانم ها در پانکراس و در آقایان در بیضه ها ظاهر شود که البته این دو شایع نیست. به یاد داشته باشید این تومورها به آهستگی رشد می کنند و پزشک ها اغلب آنها را در مراحل اولیه پیدا می کند که درمان آنها آسان تر است.
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا