ویژگی ورق استیل

metallurgy12

عضو انجمن

ssh-304-2B.jpg

مقدمه

ورق استیل آلیاژی فولادی و حاوی کروم می باشد. حداقل مقدار کدام موجود در ورق استیل استاندارد 11 درصد است. عنصر کروم، استیل یا فولاد را ضد زنگ و لکه و یا اصطلاحاً استنلس می کند. این بدان معناست که مقاومت خوردگی ارتقا می یابد.
مقاومت خوردگی بهتر به لحاظ ایجاد یک لایه نازک اکسید کروم بر روی سطح استیل پدید می آید. این لایه فوق العاده نازک تحت شرایط درست و صحیح خود ترمیم گر نیز هست. علاوه بر کروم، عناصر آلیاژی رایج و معمول عبارتند از مولیبدن، نیکل و نیتروژن. نیکل غالباً به منظور ارتقاء شکل پذیری و داکتیلیتی با فولاد آلیاژ می گردد. آلیاژ نمودن این عناصر ساختارهای کریستالی متفاوتی را به همراه آورده و ویژگی های مختلفی را در زمینه ماشینکاری، شکل دهی، جوشکاری و غیره به دست می دهد.


stainless-steel-sheet.jpg



چهار قسم عمده استنلس استیل عبارتند از:آستنیتی، فریتی، آستنیتی-فریتی یا همان دوپلکس، مارتنزیتی.
آستنیتی پرکاربردترین استنلس استیل است و هنوز 80 درصد بازار جهان را در اختیار دارد. این گونه، محتوای نیکلی برابر با حداقل 7 درصد دارد که همین مقدار ساختار فولاد را کاملاً آستنیتی ساخته و به آن داکتیلیتی می دهد. دمای کاری آن را تا مقیاس زیادی بالا می برد، خواص غیر مغناطیسی (یا نگیر) و جوش پذیری مطلوبی نیز فراهم می سازد. گستره کاربردهای استنلس استیل آستنیتی شامل لوازم خانگی، ظروف، لوله کشی و مخازن صنعتی، نماها در معماری و سازه های ساختمانی می باشد.
استیل فریتی خصوصیاتی مشابه با استیل معمولی دارد لیکن با مقاومت به خوردگی بهتر. متداول ترین اینگونه استیل ها، فولادهای حاوی 12 و 17 درصد کروم هستند که آلیاژهای با 12 درصد غالباً در کاربردهای ساختمانی و با 17 درصد در لوازم خانگی، بویلر یا دیگ های بخار، ماشین های لباسشویی و معماری داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.
ورق استیل آستنیتی-فریتی یا همان دوپلکس دارای ساختار شبکه ای فریتی و آستنیتی است، از این رو معمولاً استنلس استیل دوپلکس نامیده می شود. این فولاد برای یک ساختار شبکه ای تا حدودی آستنیتی، مقداری نیکل دارا می باشد. ساختار دوپلکس هم استحکام و هم داکتیلیتی ارائه می نماید. فولاد های دوپلکس غالباً در صنایع پتروشیمی، کاغذسازی، خمیرکاغذ و کشتی سازی به کار می روند.
download.jpg

ورق استیل مارتنزیتی اغلب حاوی 11 تا 13 درصد کروم است و هم قوی، هم سخت و همچنین مقاومت خوردگی آن در حد متعادل می باشد. از این استیل غالباً در تیغه های توربین ها و صنعت چاقو سازی استفاده می شود.​
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا