علت ورم کردن پاها + درمان

ممکن است یک فرد به دلایل مختلف دچار تورم پاها شود. برخی از دلایل مانند صدمات جزئی، آشکار است. با این حال، برخی دیگر ممکن است نشانه هایی از یک وضعیت جدی و اساسی باشند.

پاها یکی از سخت‌کوش‌ترین بخش‌های بدن شما هستند. آنها به‌طور روزانه تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند؛ در اینجا به گفته دکتر ارش توفیق متخصص واریس پا، به برخی از دلایلی که ممکن است پاهای فرد متورم به نظر برسد می پردازیم.

1- آسیب دیدگی پا یا مچ پا​

تروما به پا یا مچ پا، می تواند باعث تورم در این ناحیه از بدن شود. به عنوان مثال، مچ پای پیچ خورده که در اثر بیش از حد کشیده شدن رباط ها رخ می دهد، می تواند باعث تورم پا شود. برای درمان آسیب ناشی از پیچ خوردگی مچ پا، فرد باید در صورت امکان پا را بالا ببرد و سعی کند وزن خود را روی پای آسیب دیده تحمل نکند.

2- نارسایی وریدی​


نارسایی وریدی هنگامی رخ می دهد که خون نتواند به درستی از بدن عبور کند. این امر ناشی از دریچه های آسیب دیده است که باعث نشت خون در عروق و احتباس مایعات در انتهای پاها، به خصوص در اطراف مچ پا می شود.

علائم نارسایی وریدی شامل موارد زیر است:

  • پاهای ورم کرده
  • تغییرات پوستی مانند پوسته پوسته شدن
  • واریس جدید ظاهر شود
  • زخم های پوستی
  • عفونت
درمان

برای درمان نارسایی وریدی، پزشک ممکن است برخی تغییرات در سبک زندگی مانند ورزش را برای حفظ پمپاژ خون در بدن توصیه کند. جوراب های واریس و دارو های جلوگیری از لخته شدن خون نیز می توانند کمک کننده باشند.

3- لخته خون​


لخته خون هنگامی رخ می دهد که خون نتواند به درستی در بدن جریان یابد و باعث می شود پلاکت ها به هم بچسبند. اگر لخته های خون در رگ های پا ایجاد شوند، ممکن است مانع از بازگشت خون به قلب شوند. این امر می تواند باعث تورم مچ پا و پا شود.

ترومبوز ورید عمقی (DVT) هنگامی رخ می دهد که لخته های خون در اعماق پاها تشکیل شوند. DVT یک وضعیت جدی است که می تواند باعث انسداد در رگ های اصلی پا شود. در بعضی موارد، لخته ها ممکن است شل شده و به سمت قلب یا ریه ها حرکت کنند.

علائم DVT شامل موارد زیر است:

  • تورم در یک پا
  • درد یا ناراحتی در یک پا
  • تب درجه پایین
  • تغییر رنگ در یک پا

چگونه لخته خون را از بین ببریم؟ اگر شخصی متوجه علائم DVT شود، باید به دنبال فوریت های پزشکی باشد. پزشک ممکن است داروی رقیق کننده خون را برای درمان لخته های خون تجویز کند.

روش های پیشگیری شامل فعالیت داشتن، استفاده از جوراب واریس و کاهش مصرف نمک است. همچنین بهتر است از ایستادن یا نشستن ، به خصوص چهار زانو، برای مدت طولانی خودداری کنید. ادامه مطلب
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا