شکستگی پایلون یا شکستگی خرد شده مچ پا

شکستگی پایلون به نوعی از شکستگی گفته می شود که در انتهای استخوان درشت نی بروز داده و سطح حامل وزن در مفصل مچ پا را درگیر می کند. در این نوع آسیب، دیگر استخوان پا یعنی نازک نی نیز به طور شایعی می شکند. شکستگی پایلون معمولا در اثر رویداد های پر آسیبی همچون سانحه رانندگی یا سقوط از ارتفاع زیاد رخ می دهد.

شکستگی پایلون در مچ پا​

شکستگی های پایلون اغلب آسیب های شدیدی هستند که می توانند مفصل مچ پا را به طور دائم تحت تاثیر قرار دهند. پایلون معادل فرانسوی کلمه ((هاون)) است که وسیله ای برای خرد کردن مواد غذایی به شمار می رود. در بسیاری از شکستگی های پایلون، استخوان در اثر انرژی بالای وارد شده خرد یا به چندین قسمت تقسیم شود.
در اغلب این شکستگی ها جهت بازگرداندن استخوان آسیب دیده به حالت طبیعی به جراحی نیاز است. به دلیل شدت بالای نیروی عامل شکستگی پایلون، بیماران به آسیب های دیگری نیز دچار خواهند شد که نیازمند درمان هستند.

آناتومی استخوان ساق پا​

دو استخوان ساق پا شامل درشت نی (تیبیا) و نازک نی (فیبولا) هستند. استخوان تالوس یک استخوان کوچک است که نقش یک لولا را در میان این دو ایفا می کند. این سه استخوان با یکدیگر مفصل مچ پا را تشکیل می دهند.
شکستگی های پایلون متغییر بوده و استخوان درشت نی می تواند از یک یا چند ناحیه شکسته شود. شدت آسیب وارد شده به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر بستگی دارد:
  • تعداد شکستگی ها
  • مقدار و اندازه قطعات استخوانی
  • تعداد قطعات جا به جا شده از محل طبیعی
در برخی موارد، انتها های شکسته شده معمولا به درستی در کنار هم چیده می شوند. در شکستگی های شدید تر ممکن است فاصله بزرگی بین قطعات شکسته شده به وجود آمده یا بر روی هم قرار گیرند.
آسیب به بافت های نرم مجاور همچون عضله، تاندون یا پوست
در صورتی که استخوان شکسته شده از پوست خارج شده یا زخم تا به بافت استخوانی نفوذ کند، آن زخم با نام شکستگی باز یا کمپلکس شناخته می شود.

download.jpg

علت ایجاد شکستگی پایلون​

شکستگی های پایلون اغلب اوقات در اثر آسیب های پر انرژی همچون سانحه رانندگی، سقوط از ارتفاع زیاد یا حادثه اسکی سواری بروز می کنند. از زمان جای گذاری کیسه های هوا در وسایل نقلیه آمار شکستگی های پایلون افزایش یافته است.
کیسه های هوا با این که جان بسیاری از افراد را در سوانح رانندگی پر سرعت نجات می دهند اما از پا ها محافظت نکرده و شکستگی پایلون به طور متداول اتفاق می افتد.

درمان شکستگی های پایلون​

بسیاری از شکستگی های پایلون نیازمند جراحی هستند اما در موارد نادر برخی از موارد را می توان به صورت غیر جراحی درمان کرد. توصیه انجام جراحی به شدت شکستگی و جا به جایی قطعات استخوانی بستگی دارد.

درمان غیر جراحی​

درمان غیر جراحی می تواند برای شکستگی های پایداری توصیه شود که قطعات استخوانی جا به جا نشده یا مقدار جا به جایی آن اندک است. همچنین امکان دارد این درمان برای بیماران فاقد توانایی راه رفتن یا تحمل جراحی توصیه شود.
درمان های غیر جراحی می توانند شامل گزینه های زیر باشند:

قالب و گچ گیری​

در اغلب موارد، پزشک ابتدا جهت ثابت نگه داشتن مچ پا یک قالب را برای بیمار تجویز کرده و پس از فروکش شدن تورم آن را با یک قالب گچی کوتاه عوض می کند. قالب گچی جهت ارائه بهترین حمایت باید به درستی هم اندازه مچ پا باشد. به همین دلیل، همگام با کاهش تورم ممکن است به تعویض چند باره قالب نیاز باشد.

درمان جراحی​

جراحی معمولا برای شکستگی های ناپایدار توصیه می شود که در آن قطعات استخوانی از جای خود جا به جا شده اند.

سایت منبع: dr-rezanaderi.com
 

hossein

تازه وارد
قیمت پروتز مچ پا تنوع بالایی دارد. این تنوع به علت جنس مواد به کار رفته، توانایی تحرک و عدم تحرک، نفوذ یا عدم نفوذ آب و رطوبت، و همچنین الکتریکی بودن و نبودن آن می باشد. به همین جهت نمی توان قیمت پروتز مچ پا را به صورت قطعی تعیین کرد اما شما می توانید با مراجعه به مطب پزشک با او پروتز مناسب را سفارش داده. نقل شده از مشرق نیوز و کلینیک پایارا که پزشک متخصص راهکار های کاهش قیمت پروتز مچ پا و خصوصیات منحصر به فرد هر پروتز را دارد.
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا