روند دندان درآوردن نوزاد

به طور معمول نوزادان از هشت ماهگی شروع به دندان درآوردن می کنند. در برخی از کودکان این فرایند زودتر یا دیرتر اتفاق می افتد. در این مقاله قصد داریم تا علت زود دندان در آوردن نوزادان را بررسی کنیم.

بهترین زمان دندان درآوردن نوزادان​

با اینکه بیشتر نوزادان تا شش ماهگی هیچ دندانی در نمی‌آورند اما فرایند دندان درآوردن نوزاد در بعضی از آن‌ها، خیلی زود و از اول دوماهگی آغاز می‌شود. بعضی از دندانپزشک ها می گویند زمان دندان درآوردن بچه‌ها ارثی است. بعضی از آن‌ها «زود» دندان در می‌آورند، بعضی در زمان «متوسط» و بعضی دیگر «خیلی دیر»؛ البته کودکانی که تا پایان ۱۸ ماهگی هنوز هیچ دندانی درنیاورده باشند، باید تحت معاینه پزشک قرار بگیرند.

فرآیند دندان درآوردن نوزاد​

معمولاً اولین دندان بچه‌ها، یکی از دو دندان جلویی پایینی است ولی بعضی از آن‌ها ممکن است به‌صورت همزمان چند دندان در بیاورند. وقتی دندان وارد لثه می‌شود و می‌خواهد بیرون بزند، آن ناحیه از لثه کمی قرمز و ملتهب می‌شود و گاهی ممکن است دانه‌ای آبدار شبیه تاول در آن قسمت رشد کند. بعضی از دندان‌ها هنگام سر زدن از دندان‌های دیگر حساس‌ترند و معمولاً اولین دندان نوزاد از همه حساس‌تر است. گاهی دندان آسیاب از بقیه دندان‌ها بیشتر اذیت می‌کند زیرا سطح مقطع این دندان‌ها بزرگ‌تر است و نمی‌تواند مانند دندان‌های نیش جلویی خوب لثه را بشکافد.

علائم دندان درآوردن نوزادان​

بعضی از بچه‌ها هیچ مشکلی هنگام دندان درآوردن ندارند ولی بعضی دیگر ممکن است در این مدت خیلی اذیت شوند. معمولاً درد دندان درآوردن، پیوسته نیست و بعد از چند دقیقه قطع می‌شود. علائم دندان درآورن خیلی واضح نیستند و پدرومادرها یا حتی مراقبان کودک گاهی به مواردی اشاره می‌کنند که هیچ دلیلی برای اثبات آن‌ها نداریم و شاید درست نباشند. بعضی از این علائم به غده دندان مربوط می‌شود (کیسه‌ای که دندان در حال رشد در آن قرار دارد) و به ماده‌ای اشاره دارد که هنگام رشد از دندان خارج می‌شود.
دندان درآوردن ممکن است علائم و نشانه‌های زیر را داشته باشد:
  • افزایش بیرون‌ریزی آب دهان
  • خستگی یا نخوابیدن کودک به دلیل درد لثه
  • نخوردن غذا یا پس زدن آن به خاطر درد ناحیه لثه
  • برآمدگی و التهاب گاه به گاه
  • فرو بردن دست و انگشت در دهان
  • خارش ناحیه اطراف دهان که در نتیجه بیرون ریختن بیش از حد آب دهان و حساسیت پوست اتفاق می‌افتد.
  • مالیدن گونه یا گوش به دلیل دردی که کودک داخل لثه‌های آسیاب احساس می‌کند.

آیا همیشه تب علامت دندان درآوردن نوزاد است؟​

علائمی که تابحال برای دندان درآوردن مشاهده نشده‌ ا‌ست از قرار زیر است:
  • تب بالا (بخصوص بیش از ۱۰۱ درجه فارنهایت)
  • اسهال، آبریزش بینی و سرفه
  • التهاب طولانی مدت
  • کهیر پوست
با اینکه بعضی از والدین مطمئن هستند که فرایند دندان درآوردن برای کودکانشان باعث تب، استفراغ یا اسهال آن‌ها می‌شود، هیچ شاهد علمی مبنی بر اثبات این قضیه وجود ندارد. اگر دمای بدن فرزندتان به بیش از۳۷ درجه سانتیگراد رسید یا شاهد هرگونه علائم نگران‌کننده دیگری شدید، حتماً با پزشک او تماس بگیرید.

دندان درآوردن نوزاد از کنار​

دندان درآوردن نوزاد از کنار و به صورت کج یک اتفاق معمول است. در بیشتر موارد، ژنتیک بیشترین نقش را در رشد دندان های کودک شما دارد. بزرگی دندان از یکی از والدین و شاید داشتن فک پایین کوچک از والد دیگر می تواند به بچه منتقل شود و در نتیجه کودک دارای دندان ها بزرگ و به علت تنگی جا، کج شود.

لق شدن دندان کودکان​

دندان های شیری در کودکان بین ۶ تا ۱۲ سالگی شروع به لق شدن و افتادن می کنند و دندان‌های اصلی جای آن‌ها را می‌گیرند. این دندان‌ها معمولاً به همان ترتیبی که درآمده‌اند می‌افتند. دندان‌هایی که دیرتر درآمده‌اند معمولاً دیرتر هم لق می‌شوند.
دندان‌های وسطی اولین دندان‌های هستند که می‌افتند (بین ۶ تا ۷ سالگی) و بعد از آن‌ها دندان‌های وسطی کناری هستند (بین ۷ تا ۸ سالگی). سپس نوبت دندان‌های آسیاب است. زمان لق شدن این دندان‌ها در هر کودکی متفاوت است اما معمولاً این اتفاق بین ۹ تا ۱۲ سالگی می افتد. دندان‌های نیش پایینی بین ۹ تا ۱۲ سالگی و دندان‌های نیش بالایی بین ۱۰ تا ۱۲ سالگی شروع به لق شدن و افتادن می‌کنند.

دندانهای اصلی کودکان​

معمولاً تا ۱۳ سالگی تمام دندان‌های اصلی در می‌آیند و هر ۲۸ دندان اصلی کودک تکمیل می‌شوند (البته ۴ دندان عقل بین ۱۷ تا ۲۱ سالگی پیدایشان می‌شود).
اگر درمورد روند رشد دندان‌های کودکتان نگرانید یا مشکلی مشاهده کرده‌اید، با پزشک او صحبت کنید.

ادامه مطلب: https://drsamanehshirani.com/1603
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی ,
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا