استفاده از ورق استیل 410 در توربین سازی

metallurgy12

عضو انجمن
H412.jpg

مقدمه

ورق استیل 410 یک فولاد زنگ نزن مارتنزیتی (استنلس استیل) است که همچون دیگر گریدهای این خانواده آلیاژی دارای خاصیت مغناطیسی بوده و در اصطلاح عرف بازار بگیر نامیده می شود. این فولاد در مقایسه با استیل های آستنیتی سری 300 دارای مقاومت به خوردگی و قیمت کمتری است. دلیل این امر کمتر بودن میزان کروم (11.5 الی 13.5 درصد) در ترکیب شمیایی استیل 410 می باشد. این گرید شامل مقادیر ناچیزی از نیکل بوده که به یک درصد هم نمی رسد. ترکیب شیمیایی استنلس استیل 410 در جدول 1 ارائه شده است. با این وجود، فولاد زنگ نزن 410 در محیط های شیمیایی ملایم (از نظر خورندگی) و در برابر آب، هوای خشک، گازهای داغ و اسید مواد غذایی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. همچنین در برابر استیک اسید ضعیف، نیتریک اسید، سولفوریک اسید و نفتا نیز مقاومت به خوردگی رضایت بخشی از خود ارائه می دهد.



جدول 1: آنالیز ترکیب شیمیایی استنلس استیل 410
عنصر آلیاژی (%)​
ورق استیل 410​
کربن (C)​
بیشترین مقدار (max)​
0.15​
کمترین مقدار (min)​
-​
منگنز (Mn)​
بیشترین مقدار (max)​
1​
کمترین مقدار (min)​
-​
سیلسیم (Si)​
بیشترین مقدار (max)​
1​
کمترین مقدار (min)​
-​
فسفر (P)​
بیشترین مقدار (max)​
0.04​
کمترین مقدار (min)​
-​
گوگرد (S)​
بیشترین مقدار (max)​
0.03​
کمترین مقدار (min)​
-​
کروم (Cr)​
کمترین مقدار (min)​
11.5​
بیشترین مقدار (max)​
13.5​
نیکل (Ni)– بیشترین مقدار (max)​
0.75​
تیتانیم (Ti)– بیشترین مقدار (max)​
-​
آهن (Fe)​
عنصر پایه​



یکی از ویژگی های بارز استنلس استیل 410 قابلیت سخت شوندگی بواسطه عملیات حرارتی است. شکل پذیری و ماشین کاری پذیری خوب در حالت آنیل از دیگر ویژگی های ورق استیل 410 می باشد. معمولا از این فولاد زنگ نزن برای ساخت قطعاتی استفاده می شود که تحت تنش های زیادی قرار دارند و همچنین نیازمند استحکام، شکل پذیری و مقاومت به خوردگی متوسطی می باشند. نمونه ای از مصارف صنعتی این فولاد شامل بکارگیری در ساخت قطعات توربین گازی و بخار می شود که در ادامه به دلایل انتخاب استنلس استیل 410 در این زمینه پرداخته می شود. این نکته را نیز باید اشاره نمود که این ورق استیل بگیر در ساخت لوازم خاگی همچون کارد و چنگال، تجهیزات صنعت شکر، برج های تقطیر فعال در واحدهای پتروشیمی و... نیز استفاده می شود.

motorenpruefstand_image_w548_h410.jpg

مروری بر شرایط کاری توربین های بخار

توربین مهمترین بخش یک نیروگاه است. به بیان ساده نحوه عملکرد یک توربین بخار بدین صورت است که با استفاده از یک منبع حرارتی ( گاز، زغال سنگ، انرژی هسته ای و خورشیدی) آب را گرم می کند تا به بخار تبدیل شود. این بخارها زمانی که از کنار پره های چرخان توربین می گذرند، منبسط شده و سرد می شوند. بنابراین انرژی پتانسیل بخار در پره های توربین به انرژی جنبشی تبدیل می شود. از آنجایی که توربین های بخار حرکت چرخشی ایجاد می کنند، بنابراین برای ژنراتورهای الکتریکی به منظور تولید نیروی الکتریکی مناسب هستند. روتور توربین ها بوسیله یک محور به یک ژنراتور متصل هستند. با چرخاندن روتور ژنراتور، در پایان فرایند انرژی الکتریکی تولید می شود. در حال حاضر توربین های بخار به خاطر راندمان بسیار بالای انرژی در مقایسه با دیگر انواع توربین ها، پر مصرف ترین تجهیزات دوار (چرخشی) در جهان هستند که برای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرند.

شرایط کاری پره های توربین

پره های توربین برای کنترل سرعت، جهت و فشار بخار هنگام عبور از توربین طراحی شده اند. در توربین های بسیار بزرگ ده ها پره توربین به روتور در مجموعه های مختلف متصل هستند. هر سری از این پره ها به استخراج انرژی از بخار کمک می کنند و در عین حال فشار را بهینه نگه می دارند. این رویکرد به این معنی است که پره های توربین، فشار بخار را در طول هر مرحله کاهش می دهند. بنابراین این نیروهای وارده به آنها را کاهش داده و به طور قابل توجهی خروجی کلی توربین را بهبود می بخشد.
پره های دوار توربین همچنین روتورها اصلی ترین نقش را در توربین های بخار دارند. بنابراین انتخاب مواد و فناوری ساخت در طراحی و تولید این قطعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دلایل انتخاب استیل 410 برای ساخت پره توربین

به طور کلی انواع ورق استیل بگیر مارتنزیتی همچون گرید 410 دارای ویژگی های نظیری ، دوام و استحکام بالا، مقاومت به خوردگی مناسب، عملیات حرارتی.پذیری و.... هستند. از این رو انتخاب بسیار خوبی برای بسیاری از کاربردهای صنعتی می باشند.. عملیات حرارتی پذیر این گرید، آن را به گزینه ای ایده آل برای ساخت پره های توربین بخاری و دیگر قطعات صنعتی تبدیل کرده است. همچنین استیل 410 در سرویس دهی های پیوسته تا دمای C ֯ 700 و در سرویس دهی های متناوب تا دمای C ֯ 815 مقاومت به اکسیداسیون خوبی از خود نشان می دهد. بنابراین دارا بودن استحکام بالاو مقاومت به خوردگی مناسب در برابر ذرات بخار عمده ترین دلایل انتخاب این فولاد بوده است. زیرا پره های توربین مدوام در معرض ذرات بخار بوده که در دمای بالا و با سرعت و ارتعاشات مختلف به پره های توربین برخورد می کنند.

410s-cold-rolled-stainless-steel-coil-25-1.jpg


خرید ورق استنلس استیل 410

قیمت یک فولاد زنگ نزن تحت تاثیر عواملی مختلفی می باشد. اما به طور کلی قیمت انواع ورق استیل بگیر در مقایسه با استیل های نگیر پایین تر است. اما با توجه به اینکه این فولادها موجودیت کمتری دارند تهیه استنلس استیل مارتنزیتی با کیفیت در بازار کمی دشوار است. در این بین شرکت فلزات رنگین طی سه دهه گذشته توانسته نیاز صنعتگران به فولادهای زنگ نزن اعم از آستنیتی، فریتی و مارتنزیتی را برطرف نماید.
جهت تهیه و استعلام قیمت ورق استیل بگیر و نگیر می توانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان بخش فروش در شرکت فلزات رنگین ارتباط برقرار نمایید.​
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا