توصیه های پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه

کمتر از 10% جمعیت دنیا به سنگ کلیه مبتلا هستند. سنگ کلیه مختصری در مردان شایع تر است. برای پیشگیری از سنگ کلیه، بهترین راه رعایت رژیم غذایی است.

انواع سنگ کلیه​

انواع سنگ کلیه شامل سنگ کلیه کلسیمی، شاخ گوزنی یا استروایت، اوریک اسید و سیستین است.

Types-of-kidney-stones-1.png

علت تشکیل سنگ کلیه​

علت سنگ کلیه می تواند ارثی بوده یا به دلیل بعضی از بیماری های مشخص باشد ولی غالبا علت آن نامشخص و در 80% موارد از نوع اگزالات کلسیم و بقیه موارد غالبا از نوع فسفات کلسیم و اسید اوریک می باشد.
در دو محدوده سنی بیشتر رخ می دهد:
*بین 20 تا 30 سال
*بین 50 تا 60 سال
عادات غذایی و شیوه زندگی اثر مستقیمی بر روی خطر سنگ سازی دارند.
عوامل سنگ ساز در مورد سنگ های اگزالات کلسیم عبارتند از:
  1. پائین بودن حجم ادرار (کمتر از 2 لیتر در روز)
  2. بالا بودن کلسیم ادرار (بیش از 250 میلی گرم در روز)
  3. بالا بودن اگزالات ادرار ( بیش از 40 میلی گرم در روز)
  4. بالا بودن اسید اوریک ادرار (بیش از 600 میلی گرم در روز)
  5. پائین بودن سیترات ادرار ( کمتر از 320 میلی گرم در روز)
  6. پائین بون منیزیوم ادرار ( کمتر از 50 میلی گرم در روز)
  7. عوامل سنگ ساز در مورد سنگ های فسفات کلسیم علاوه بر موارد فوق عبارتند از:
  8. بالا بودن فسفات ادرار ( بیش از 1000 میلی گرم در روز)
  9. بالا بودن PH ادرار (قلیایی شدن ادرار به PH بیش از 7)
  10. عوامل سنگ ساز در مورد سنگ های اسید اوریکی که 10 تا 15 درصد سنگ ها را می سازند عبارتند از:
  11. بالا بودن اسید اوریک ادرار
  12. پائین بودن PH ادرار به کمتر از 5/5 (اسیدی بودن ادرار)
برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟
برای سنگ کلیه چه نخوریم؟
ده قانون برای پیشگیری از سنگ کلیه


پاسخ همه ی این سوالات در سایت منبع...
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

zanyar

عضو انجمن

برای سنگ کلیه چی بخوریم ؟​

بهترین مواد غذایی برای دفع سنگ کلیه و جلوگیری از ساخت مجدد سنگ ها :

سبزیجات تازه

سبزیجات تازه بخاطر داشتن فیبر فراوان، بسیار می‌توانند به بدن شما برای دفع سنگ کلیه کمک کنند. نخود سبز، کدو تنبل و گل کلم، گوجه فرنگی و شلغم از جمله سبزیجات ایده آلی هستند که می‌توانید به منوی غذای روزانه خود اضافه کنید. تهیه سالادهای مقوی با این سبزی‌ها می‌توانند موجب درست کار کردن کلیه ها شوند. میزان کلروفیل بالای در برخی سبزیجات مانند جعفری بسیار برای بدن خاصیت دارد.

میوه‌های تازه

مصرف میوه‌های تازه به طور کلی برای سلامتی عمومی بدن ضروری است. یکی از روش‌های دفع سنگ کلیه نیز می‌تواند استفاده از میوه‌های تازه باشد. انگور، هلو، گلابی، لیمو و خربزه می‌توانند اسیدهایی که موجب تشکیل سنگ کلیه شده‌اند را تجزیه‌ کنند. هندوانه یکی از بهترین میوه‌ها برای سم زدایی بدن و دفع سنگ کلیه است. مخلوط کردن لیموی تازه در آب و نوشیدن آن قبل از هر وعده غذایی یکی دیگر از رو‌ش‌های موثر برای سم زدایی و دفع سنگ کلیه محسوب می‌شود.

فیبر

مواد غذایی غنی از فیبر به سم زدایی بدن بسیار کمک می‌کنند و باعث می‌شود بدن شما از کلسیم، اگزالات و دیگر اسیدهای اضافی که در تشکیل سنگ کلیه موثر هستند خلاص شود. اگر می‌خواهید از سنگ کلیه نجات پیدا کنید و این مشکل را پیشگیری کنید بهتر است انتخاب وعده‌های صبحانه‌یتان جو و محصولات سبوس دار باشد.

گیاهان

گیاهان گوناگونی وجود دارند که می‌توانند به عملکرد صحیح کلیه‌ها کمک کنند. گیاهانی از قبیا گشنیز، گزنه، گیاه دارویی انگور خرس، بیتی راخ، کلاله ذرت، هفت کول یا برگ‌های تازه ریحان موجب تقویت کلیه‌ها می‌شوند و هنگامی که با آب خالص و عسل ترکیب می‌شوند بسیار خوش طعم هستند.

درمان‌های طبیعی و گیاهی همیشه یک راه موثر و امن هستند که با اطمینان می‌توانید از آنها استفاده کنید. طب گیاهی و سنتی از قدیم تاکنون جایگاه ویژه‌ای در درمان بسیاری از امراض داشته‌اند. شما نیز می‌توانید برای درمان سنگ‌های خفیف و کوچک کلیه از گیاهان و عرقیجات آنها نیز استفاده کنید.

به مقدار کافی آب بنوشید


یکی از موثرترین راههای دفع سنگ کلیه و پیشگیری از ایجاد آن، نوشیدن مقدار کافی آب است. تعداد زیادی از مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که روزانه بین ۲ تا ۲/۵ لیتر، ادرار تولید می‌کنند، ۵۰ درصد کمتر از کسانی که ادرار کمتری تولید می‌کنند، در معرض سنگ کلیه قرار دارند.

برای اینکه بتوانید این مقدار ادرار تولید کنید، لازم است که روزانه حدود ۸ تا ۱۰ لیوان (حدود ۲ لیتر) آب بنوشید. در واقع کاری که آب انجام می‌دهد این است که ادرار شما را رقیق می‌کند و مانع از شکل‌گیری سنگ‌های کلیه می‌شود. یک معیار دیگر برای اینکه بدانید آب مصرفی شما کافی است یا نه، این است که باید به اندازه‌ای آب بنوشید که ادرار شما کاملاً شفاف و روشن شود.

از لیموترش استفاده کنید


لیموترش حاوی ماده‌ای به نام سیترات است که به تجزیه رسوبات کلسیم کمک می‌کند و جلوی بزرگتر شدن سنگ‌های کلیه را می‌گیرد. این موضوع توسط تحقیقات علمی به اثبات رسیده است. بنابراین یکی از موثرترین راههای دفع سنگ کلیه این است که روزانه حدود ۸ قاشق چای‌خوری لیموترش در غذاها و نوشیدنی‌های خود استفاده کنید.

اگر می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید، هنگام نوشیدن آب که درباره اهمیت آن در قسمت قبل صحبت کردیم، چند قطره لیموترش تازه نیز به آن اضافه کنید؛ هم طعم آب لذت‌بخش‌تر می‌شود و هم از مزایای لیموترش بهره‌مند می‌شوید.

فقط یادتان باشد که آب‌لیموهای صنعتی این تاثیرات را ندارند و حتی ممکن است به دلیل افزودنی‌هایی که دارند، وضعیت سنگ کلیه را بدتر کنند. ملون و آب‌پرتقال نیز حاوی اسید سیتریک هستند و می‌توانند در دفع سنگ کلیه به شما کمک کنند.
 


🔴 لینک های مفید: شبیه ساز منظومه شمسی , خرید لایک ارزان
میزبانی شده توسط سرورهای قدرتمند افیکس هاست

بالا